26 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Polska planuje nowe mega-lotnisko w Warszawie, szykuje się na zieloną 'hipokryzję’ – EURACTIV.com

Polska planuje nowe mega-lotnisko w Warszawie, szykuje się na zieloną 'hipokryzję’ – EURACTIV.com

Zdaniem kierownika projektu Marcina Horali obiekcje środowiska wobec budowy dużego nowego węzła lotniczego w Warszawie są hipokryzją, który twierdzi, że realizacja podobnych projektów infrastrukturalnych w Europie Zachodniej nie podlega takiej samej kontroli.

Nowa infrastruktura, znana jako Solidarity Transport Hub (lub CPK po polsku), ma stać się głównym hubem lotniczym w Europie Środkowo-Wschodniej, kiedy zostanie otwarta latem 2028 roku.

Oczekuje się, że ukończenie projektu ożywi polską gospodarkę, czyniąc ją bardziej atrakcyjnym miejscem dla biznesu, zdaniem zwolenników.

Z ceną około 8 miliardów euro, CPK jest uważany za największy obecnie realizowany projekt budowy infrastruktury w Europie.

Mega-lotnisko, które ma stać się głównym punktem wylotu dla 180 milionów ludzi mieszkających w Europie Środkowej i Wschodniej, będzie połączone z okolicznymi miastami szybką koleją i siecią drogową.

CPK przejmie większość ruchu komercyjnego z pozostałych dwóch warszawskich lotnisk, Chopina i Modlina, zmniejszając ich udział w polskim połączeniu lotniczym.

Recenzje klimatu

Jednak w obliczu kryzysu klimatycznego krytycy zakwestionowali rozwój infrastruktury transportu lotniczego, jednego z najbardziej emisyjnych środków transportu.

Zielone organizacje pozarządowe wezwały Europę Zakończyć inwestycje lotniskowe I Zamiast tego przelej pieniądze, aby zmniejszyć ślad węglowy związany z podróżowaniem.

Europejski Bank Inwestycyjny, finansowe ramię Unii Europejskiej, poparł plany Komisji Europejskiej mające na celu zachęcenie pasażerów do podróżowania koleją, relatywnie czystszą formą transportu. Zakończenie inwestycji Na rozbudowę lotniska.

Takie podejście byłoby jednak niesprawiedliwe wobec krajów Europy Środkowej i Wschodniej, które mają mniej czasu na rozbudowę infrastruktury transportowej niż kraje zachodniej UE, powiedział Horala EURACTIV.

„W Europie Środkowej, będąc pod rządami komunistów, nie mieliśmy możliwości takiego rozwoju – nie budowaliśmy naszych lotnisk, nie zwiększaliśmy ruchu, bo nie mogliśmy” – powiedział. .

„Teraz czasami czujemy się obciążeni ciężkim wpływem ograniczeń środowiskowych. Na przykład nie możemy zbudować lotniska na tak dużą skalę w Europie Zachodniej, które zostało zbudowane już dziesiątki tysięcy lat temu.

READ  Polska będzie współgospodarzem EuroBasketu 2025

„Zbudujmy niezbędną infrastrukturę, tak jak ty. Tylko wtedy możemy budować świadomość na temat środowiska” – dodał.

Horala zwrócił też uwagę, że Polacy latają średnio mniej niż podróżni z krajów Europy Zachodniej.

„Obecnie obywatele krajów Europy Zachodniej podróżują dwa, trzy, czasem cztery razy w roku. Powiedzmy, że ograniczamy to do dwóch lotów rocznie. „Dla Polski oznacza to podwojenie naszego obecnego rynku lotniczego, bo statystycznie przeciętny Polak podróżuje raz w roku” – powiedział.

„Osiągnięcie tego poziomu oznacza dla Polski ogromny wzrost, nawet po takim spadku w Europie Zachodniej”.

Utworzenie międzynarodowego centrum podróży w stolicy Polski zmniejszyłoby potrzebę podróżowania na dalekie odległości z Europy Wschodniej zanieczyszczającymi lotami krótkodystansowymi w celu dotarcia do zachodnioeuropejskich lotnisk, argumentował Horala.

Przekonywał, że budowa CPK obejmowałaby „wyrafinowane technologie”, które uczyniłyby lotnisko bardziej ekologicznym niż te budowane w przeszłości. „Zawsze trudno jest przeprojektować lub zmodernizować istniejącą infrastrukturę, ale raczej zaplanować i zaprojektować od podstaw przy użyciu przyjaznych dla środowiska technologii” – powiedział Horala.

Recenzja Ryanaira

Tanie linie lotnicze Ryanair wystąpiła zdecydowanie przeciwko planom Polski Michael O’Leary, oblegany dyrektor generalny Irish Airlines, nazwał plan budowy megalotniska „niezrozumiałym” i „niepotrzebnym”.

„Warszawa ma już dwa lotniska. „Jeśli są dobrze używane, to wystarczy” – powiedział O’Leary.

Nadmierna krytyka jest typowa dla O’Leary’ego, powiedział Horala.

„[O’Leary] Konkretna osoba. [His quotes] Bardzo zabawne… ale zachowajmy dystans do tych komentarzy” – powiedział.

Według Horali upadek Ryanaira jest w rzeczywistości reakcją na utratę przez firmę wpływu na mniejsze lotniska, na które obecnie lata.

„Obecna struktura polskiego rynku lotniczego jest korzystna dla linii lotniczych takich jak Ryanair. Mamy dużą liczbę małych portów lotniczych, które przynoszą straty, a Ryanair negocjuje z nimi z pozycji siły, zawierając umowy, które zwiększają te straty na lotniskach bazy i zwiększenia zysków dla Ryanaira” – powiedział.

READ  Bitwa wyborcza nie zapewniła polskiej opozycji łatwej drogi do władzy

„Zintegrowaliśmy się, gdy jest CPK [smaller airports] Na pokładzie polski rynek nie jest już dobrym miejscem na takie drapieżne praktyki ze strony Ryanaira. Więc [O’Leary’s] Ciekawość polega na tym, żeby tego nie mieć”.

Horala powiedział, że mimo wojny na słowa, w odpowiednim czasie obie strony mogły „siąść przy stole, negocjować w dobrej wierze i zawrzeć umowę korzystną dla obu stron”.

„Polski rynek jako całość jest bardzo rentowny [O’Leary] Przepuścić taką okazję – dodał.

Według obecnych planów budowa lotniska powinna zakończyć się do końca 2027 roku, a pierwsi pasażerowie zostaną przyjęci latem 2028 roku – powiedział Horała.

„Jest bardzo ambitny. Oznacza to, że budujemy dwa razy szybciej niż średnia europejska, blisko chińskich harmonogramów. Jesteśmy więc tego świadomi. Przed nami duże ryzyko, ale jestem zadowolony z miejsca, w którym się znajdujemy właśnie teraz” – powiedział.

„Jesteśmy bardzo zaawansowani w projekcie. Po czterech latach zarządzania nim jestem bardzo zadowolony. Nie spodziewałem się, że pójdzie tak dobrze.

[Edited by Nathalie Weatherald and Frédéric Simon]

Dowiedz się więcej z EURACTIV