4 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Lądownik księżycowy doznał „krytycznej” utraty paliwa w wyniku poważnej awarii w drodze na Księżyc

Lądownik księżycowy doznał „krytycznej” utraty paliwa w wyniku poważnej awarii w drodze na Księżyc



CNN

Astrobotic Technology, firma, która opracowała pierwszy od pięćdziesięciu lat lądownik księżycowy wystrzelony ze Stanów Zjednoczonych, stwierdziła, że ​​jej statek kosmiczny doznał „krytycznej” utraty paliwa, próbując naprawić sytuację po napotkaniu poważnego problemu w przestrzeni kosmicznej.

Zaledwie kilka godzin po wystrzeleniu z Florydy w kierunku Księżyca wczesnym poniedziałkowym rankiem firma ogłosiła, że ​​statek kosmiczny jest podatny na ataki. Według firmy lądownik księżycowy o nazwie Peregrine nie był w stanie ustawić się twarzą w stronę słońca, prawdopodobnie z powodu problemów z napędem. Zabłąkana orientacja uniemożliwiła statkowi kosmicznemu ładowanie akumulatorów.

Problem z akumulatorem został później rozwiązany, ale Astrobotic nie był w stanie naprawić widocznego problemu z układem napędowym Peregrine.

„Niestety wygląda na to, że awaria układu napędowego powoduje katastrofalną utratę paliwa” – stwierdził Astrobotic w aktualizacji misji. opublikować Po godzinie 13:00 czasu wschodniego. „Zespół pracuje nad ustabilizowaniem tej straty, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację, za priorytet uznaliśmy maksymalizację wiedzy i danych, które możemy zebrać. Obecnie oceniamy alternatywne profile misji, które mogą być obecnie możliwe.”

Może to oznaczać, że firma nie podejmie próby wylądowania lądownika Peregrine na Księżycu, jak oczekiwano 23 lutego.

Później w poniedziałek Astrobotic udostępnił pierwsze zdjęcie lądownika Peregrine w kosmosie. Na zdjęciu widać pomarszczoną zewnętrzną warstwę izolacji samochodu.

Zniszczony materiał był „pierwszym wizualnym dowodem zgodnym z naszymi danymi telemetrycznymi, wskazującym na anomalię w systemie płatności” – podała firma w poście na platformie mediów społecznościowych X o godzinie 16:12 czasu wschodniego. Nie było jasne, czy firma nadal myślała o możliwej drodze na Księżyc, czy też pracowała nad wyznaczeniem alternatywnego miejsca docelowego dla lądownika.

Początkowo firmie Astrobotic udało się skontaktować z łazikiem po jego wystrzeleniu o godzinie 2:18 czasu wschodniego, ale potem w ramach misji natrafiono na przeszkodę, w wyniku której łazik znalazł się poza zasięgiem słońca i nie mógł naładować akumulatora.

READ  Misje ISRO na Księżyc i Słońce prawdopodobnie w lipcu | najnowsze wiadomości z Indii

W poniedziałkowej aktualizacji opublikowanej w mediach społecznościowych firma Astrobotic stwierdziła, że ​​prawdopodobną przyczyną problemu „jest anomalia napędu, która, jeśli zostanie udowodniona, zagraża zdolności statku kosmicznego do miękkiego lądowania na Księżycu”.

Astrobotic początkowo stwierdził, że anomalia – kosmiczne określenie problemu lub problemu zagrażającego misji – „uniemożliwiła Astroboticowi osiągnięcie stabilnej orientacji skierowanej w stronę słońca” – firma opublikowała w X o 9:37 czasu wschodniego. Dodał, że jego inżynierowie rozwiązywali problem w czasie rzeczywistym.

Zwykle konieczna jest pozycja skierowana w stronę słońca, aby zapewnić energię słoneczną do ładowania akumulatorów statku kosmicznego.

Następnie, według firmy, kontrolerzy misji „opracowali i wykonali zaimprowizowany manewr mający na celu przekierowanie paneli słonecznych w stronę Słońca”.

Wysiłki te okazały się skuteczne, stwierdził Astrobotic.

„Zaimprowizowany manewr zespołu skutecznie przekierował panel słoneczny Peregrine w stronę słońca. Teraz ładujemy akumulator” – podała firma w aktualizacji. opublikować 12:34 czasu wschodniego.

Firma stwierdziła jednak, że musi rozwiązać podstawowy problem z płatnościami. Statek kosmiczny musiałby użyć pokładowych silników odrzutowych i mieć wystarczającą ilość paliwa, aby wykonać miękkie lądowanie na Księżycu.

Wygląda na to, że lądownik księżycowy, nazwany Peregrine na cześć najszybszego ptaka świata, odniósł pełny sukces na pierwszym etapie swojej podróży po wystrzeleniu rakietą Vulcan Centaur opracowaną przez wspólne Lockheed Martin i Boeing United Launch Alliance.

Był to pierwszy w historii lot rakiety Vulcan Centaur, nowego pojazdu firmy ULA zaprojektowanego w celu zastąpienia starzejącego się zestawu rakiet.

Tuż po godzinie 3:00 czasu wschodniego firma potwierdziła, że ​​Vulcan Centaur działał zgodnie z oczekiwaniami, dostarczając lądownik księżycowy Peregrine na orbitę wtryskową przezksiężycową. Według ULI. Wiąże się to ze specyficznym spalaniem silnika, które wprawia lądownik Peregrine na trajektorię na orbicie okołoziemskiej, która umożliwia mu synchronizację z Księżycem oddalonym o około 384 400 kilometrów (238 855 mil).

READ  Naukowcy odkryli promień kosmiczny o mocy cząstki „o mój Boże”.

Oczekuje się, że lądownik Peregrine uruchomi silniki sterujące, wykonując do trzech manewrów w celu określenia swojej trajektorii.

W oświadczeniu Astrobotic stwierdził, że Peregrine pomyślnie nawiązał komunikację z siecią Deep Space Network NASA i aktywował jej systemy awioniki, „sterowniki termiczne, napędowe i mocy, z których wszystkie działają zgodnie z oczekiwaniami”.

„Po pomyślnej aktywacji systemów napędowych Peregrine wszedł w bezpieczny stan operacyjny” – podała firma.

Jednak później lądownik Peregrine doświadczył „anomalii”.

Firma Astrobotic Technology z siedzibą w Pittsburghu opracowała statek Peregrine w ramach kontraktu o wartości 108 milionów dolarów z NASA. Pojazd od początku projektowano tak, aby był stosunkowo tani, co miało na celu realizację wizji NASA polegającej na obniżeniu kosztów umieszczenia automatycznego lądownika na Księżycu poprzez nałożenie na sektor prywatny rywalizacji o tego typu kontrakty.

Dyrektor generalny Astrobotic, John Thornton, powiedział 2 stycznia CNN, że postrzega ten pierwszy start jako misję testową.

„To naprawdę przypomina podejście 50 do 50 celnych strzałów – gdzie tak naprawdę chodzi o sukces branży, a nie o jedną konkretną misję” – powiedział Thornton.

Joel Kearns, zastępca administratora ds. badań w Dyrekcji Misji Naukowych NASA, wydał w poniedziałek oświadczenie, w którym stwierdził: „Każdy sukces i porażka stanowią okazję do nauki i rozwoju. Wykorzystamy tę lekcję, aby przyspieszyć nasze wysiłki na rzecz rozwoju nauki, eksploracji i komercyjny rozwój Księżyca.”

NASA dodała w oświadczeniu, że planuje w dalszym ciągu udostępniać aktualizacje w miarę udostępniania większej ilości informacji i oczekuje, że dyrektor agencji kosmicznej Bill Nelson złoży oświadczenia jeszcze dzisiaj.

Nie jest jeszcze jasne, czy Astrobotic nadal będzie mógł podjąć próbę wylądowania na Peregrine. W wywiadzie dla CNN Thornton powiedział, że statek kosmiczny został zaprojektowany do wykonywania trzech manewrów ciągu na orbicie, ale nie więcej. Zużycie dodatkowego paliwa spowoduje, że pojazd nie będzie miał wystarczającej mocy, aby wykonać kontrolowane lądowanie.

READ  „Złote zasady” konstruowania mas atomowych

Thornton, który wcześniej powiedział, że misja Peregrine kosztowała firmę Astrobotic więcej pieniędzy, niż zarobiła, również skomentował CNN, co oznaczałoby to dla firmy, gdyby misja się nie powiodła.

„Z pewnością będzie to miało pewien wpływ na nasze relacje i naszą zdolność do zapewnienia dodatkowych misji w przyszłości” – powiedział Thornton. „Na pewno nie będzie to koniec naszej działalności, ale z pewnością będzie trudny”.

Jeśli misja na Księżyc nie powiedzie się, może to oznaczać poważną stratę nie tylko dla Astrobotic, ale także dla NASA, innych krajów i instytucji posiadających ładunki na pokładzie lądownika Peregrine.

Utrata lądownika na tak wczesnym etapie misji oznacza również, że Astrobotic nie jest w stanie przetestować zdolności lądownika do wylądowania na powierzchni Księżyca.

Na pokładzie Peregrine znajduje się pięć instrumentów naukowych NASA i 15 innych ładunków pochodzących z różnych organizacji i krajów. Komercyjne ładunki znajdujące się na lądowniku obejmują pamiątki, a nawet szczątki ludzkie opłacone przez klientów, którzy zapłacili za podróż na powierzchnię Księżyca.

W aktualizacji opublikowanej w poniedziałek tuż po 16:00 czasu wschodniego firma Astrobotic stwierdziła, że ​​zespół Peregrine „nie wstał i ciężko pracował od ponad 24 godzin”.

„Prosimy o cierpliwość podczas ponownej oceny otrzymanych danych, abyśmy mogli zapewnić bieżące aktualizacje jeszcze dziś wieczorem” – czytamy w oświadczeniu.