26 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Chińskie dane gospodarcze wskazują na strategiczny zerowy koszt Covida

Chińskie dane gospodarcze wskazują na strategiczny zerowy koszt Covida

PEKIN – W obliczu największej jak dotąd epidemii Covid-19, Chiny nakładają coraz większą liczbę masowych kwarantanny, ścisłych blokad i kontroli granicznych. Środki mogą jak na razie zadziałać, ale oficjalne dane opublikowane w poniedziałek pokazują, że przynoszą one duże straty drugiej co do wielkości gospodarce świata.

Chińska gospodarka wzrosła o 4,8 procent w pierwszych trzech miesiącach tego roku w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. To tempo było niewiele szybsze niż przez ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku, a także maskowało nadciągający problem.

Dużą część tego wzrostu odnotowano w styczniu i lutym. W ciągu ostatniego miesiąca aktywność gospodarcza uległa spowolnieniu wraz z zamknięciem Shenzhen, centrum technologicznego na południu, a następnie Szanghaju, największego miasta w kraju, oraz innych ważnych ośrodków przemysłowych. Przestoje spowodowały zawieszenie linii montażowych, pracowników na ziemi, uwięzionych kierowców ciężarówek i zatłoczenie portów. Zamknęli setki milionów konsumentów w domu.

National Bureau of Statistics poinformowało w poniedziałek, że sprzedaż detaliczna, kluczowa oznaka tego, czy konsumenci wydają, spadła w marcu o 3,5 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Produkcja fabryki wzrosła o 5 procent, czyli wolniej niż tempo odnotowane w pierwszych dwóch miesiącach. Import, który rósł w pierwszych dwóch miesiącach roku, nieco zmalał w zeszłym miesiącu, po części z powodu przeszkód transportowych.

Oczekuje się, że spowolnienie, które rozpoczęło się w marcu, pogłębi się w tym miesiącu, z ograniczeniami nałożonymi na więcej regionów. To zła wiadomość dla przywódców Chin, którzy postawili sobie za cel „około 5,5 procent” wzrost w tym roku.

Premier Li Keqiang wezwał tydzień temu do „poczucia pilności”, mówiąc lokalnym urzędnikom, aby ograniczyli skutki blokady Covid dla gospodarki. Bank centralny Chin działać w piątek Aby pomóc bankom komercyjnym pożyczyć więcej, aby pobudzić wzrost gospodarczy.

Dla świata blokady Covid w Chinach mogą napędzać inflację poprzez dalsze zakłócanie łańcuchów dostaw, od których zależy wielu producentów, podnosząc koszty produkcji i transportu towarów. Chiny w stagnacji będą również importować mniej niż inne kraje, niezależnie od tego, czy jest Zasoby naturalne Takich jak ropa naftowa i ruda żelaza lub towary konsumpcyjne, takie jak wiśnie lub designerskie torebki.

READ  Bombardowanie linii energetycznych uderzyło w ukraińską elektrownię atomową, winę ponoszą obie strony handlowe

„Mówiąc o wpływie perspektyw epidemiologicznych na Szanghaj i Shenzhen, nie możemy zapominać, że oba są ważnymi elementami całego łańcucha dostaw i z pewnością będą miały wpływ na cały krąg całej chińskiej gospodarki” – Yao Jingyuan, Były główny ekonomista Krajowego Urzędu Statystycznego, który jest obecnie doradcą gabinetu, powiedział: Na konferencji prasowej w ubiegłą środę.

Dyrektorzy z branży motoryzacyjnej i sektora technologicznego, dwóch największych pracodawców w Chinach, zaczęli w ostatnich dniach ostrzegać o paraliżujących zakłóceniach w ich ogólnokrajowych operacjach, jeśli w szczególności Szanghaj nie będzie mógł wkrótce ponownie otworzyć. Miasto produkuje wiele zaawansowanych technologicznie komponentów, które są niezbędne w wielu łańcuchach dostaw.

„Szanghaj jest centrum międzynarodowych firm motoryzacyjnych – jeśli centrum ulegnie awarii, cały system nie zadziała” – powiedział Cui Dongshu, sekretarz generalny Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych w wywiadzie telefonicznym.

Według Gavekal Dragonomics, niezależnej firmy zajmującej się badaniami gospodarczymi, która śledzi blokady, do 11 kwietnia 87 ze 100 największych chińskich miast nałożyło jakąś formę ograniczeń ruchu. Obejmowały one od ograniczenia, kto może wjechać lub wyjechać z miasta, po pełne blokady, jak w Szanghaju, gdzie większości mieszkańców nie wolno było opuszczać domów nawet po to, by kupić jedzenie.

Yang Degang, kierownik fabryki produkującej maszyny do formowania tworzyw sztucznych w Zhangjiagang, 70 mil od Szanghaju, został zmuszony do wstrzymania działalności po tym, jak jego miasto nałożyło w środę blokadę.

Jeszcze przed zamknięciem władze nałożyły ograniczenia, które uniemożliwiały ruch ciężarówek. Oznacza to, że pan Yang nie był w stanie dostarczyć na czas komponentów do budowy swoich maszyn i nie był w stanie dostarczyć gotowego sprzętu do wielu fabryk i portów w sytuacjach przestoju.

Pan Yang powiedział, że nie wie, kiedy będzie mógł ponownie otworzyć. „Zhangjiagang jest pod ogromną presją” – powiedział. „Martwię się o straty, ale nie ma innego wyjścia.”

Jednak w miarę jak coraz więcej miast nakłada blokady – Taiyuan, centrum przemysłu węglowego w Chinach, dołączyło do listy w zeszły czwartek – zaostrzenie miejskich ograniczeń ostatnio nieco złagodniało. Według Javekala od końca marca do ostatniej środy liczba dużych miast, które zostały poważnie zamknięte, spadła z 14 do sześciu. Udział w produkcji gospodarczej Chin reprezentowany przez te miasta zmniejszył się do 8 proc. z 14 proc.

READ  Państwowe media podały, że silne trzęsienie ziemi o sile 7,1 w skali Richtera nawiedziło odległy obszar w zachodnich Chinach

Pekin nakazał lokalnym władzom pomagać ciężarówkom w dotarciu do miejsc docelowych i podejmować inne środki w celu ochrony gospodarki przed szkodami podczas blokad. Nio, producent samochodów elektrycznych z Hefei w środkowych Chinach, wstrzymał montaż pojazdów 9 kwietnia. Hefei nie zostało zamknięte, ale dostawcy kluczowych komponentów byli w Szanghaju, Jilin i innych miejscach. Ale do ostatniego czwartku firma nabyła wystarczającą ilość części samochodowych, aby wznowić ograniczoną produkcję.

Wielu pracowników również ma problemy. Na przykład kierowcy ciężarówek są stale narażeni na wielotygodniowe kwarantanny, które często nie są spłacane, nawet gdy odsetki od ich ciężarówek wciąż narastają.

Yu Yao, kierowca ciężarówki dostarczający warzywa i owoce z prowincji Shandong do Szanghaju, jest jednym z wielu chińskich kierowców ciężarówek utkniętych w wyniku zaostrzonych środków kontroli epidemii. Od ponad trzech tygodni jest uwięziony w Szanghaju.

Pan Yu przyjechał do Szanghaju 16 marca, aby dostarczyć warzywa na rynek. Był jeszcze w mieście trzy dni później, kiedy władze zidentyfikowały go jako bliskiego kontaktu z zarażoną osobą na targu. Policja nakazała natychmiastowe umieszczenie go w kwarantannie. Więc zaparkował swoją ciężarówkę w pobliżu autostrady i zaczął czekać.

READ  Wyspy Salomona mówią, że ograniczy chińską policję | wiadomości o polityce

Od tego czasu czeka. Nikt nie zabrał go na kwarantannę. Brakuje mu pozwolenia na podróż, które jest obecnie wymagane do prowadzenia ciężarówki w Szanghaju podczas blokady. On i czterej inni kierowcy bez zezwoleń spali na podłodze, dzieląc się chlebem przez trzy tygodnie.

„Nie możemy zjechać z autostrady, każdy zjazd jest strzeżony. Chcemy po prostu wrócić do domu” – powiedział pan Yu. „Nie mogłem tego dnia zdobyć wystarczającej ilości jedzenia, a moje ciało nie mogło już tego jeść”.

Jeden obszar chińskiej gospodarki nadal rósł w pierwszych trzech miesiącach tego roku: eksport. Chińskie fabryki zdobyły znacznie większy udział w światowych rynkach podczas pandemii, w tym 14,7-procentowy wzrost eksportu w marcu w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wiele międzynarodowych firm nadal polega na dużych sieciach dostawców komponentów w Chinach.

Ale ponieważ Chiny w dalszym ciągu zakłócają produkcję, wprowadzając bez ostrzeżenia ścisłe blokady, co najmniej kilku importerów na Zachodzie zaczęło szukać dostaw gdzie indziej. Jake Phipps, założyciel firmy Phipps & Company, amerykańskiego importera i dystrybutora artykułów wyposażenia wnętrz, który sprzedaje deweloperom hoteli i mieszkań, powiedział, że w ciągu ostatnich dwóch lat przeniósł wiele zamówień z Chin.

Zaczął kupować szafki kuchenne z Wietnamu i Turcji, podłogi winylowe z Wietnamu i Indii oraz zlewozmywaki ze stali nierdzewnej z Malezji. Wielokrotne przestoje w Chinach opóźniły wiele dostaw, w tym zamknięcie części Ningbo w pobliżu Szanghaju, co opóźniło wysyłkę dostaw hydraulicznych w zeszłym miesiącu. Dodał, że wielu klientów boi się teraz polegać na Chinach ze względu na cła, napięcia geopolityczne i pytania o potencjalną rolę Chin w genezie koronawirusa.

„Niezawodność mnie poruszyła, a wygoda klientów, którzy nie chcieli zamawiać z Chin”, powiedział Phipps.

ja ty Wkład w badania.