17 grudnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Badanie wykazało wpływ mniejszych numerów koszulki na percepcję

Badanie wykazało wpływ mniejszych numerów koszulki na percepcję

Kevina SeifertaPisarz pracowniczy ESPN7 września 2023 r. o 08:25 czasu wschodniego3 minuty na przeczytanie

Przez dziesięciolecia niektórzy gracze NFL twierdzili, że wyglądają lepiej, gdy noszą mniejsze numery niż w tradycyjnym zakresie od 80 do 89. Obecnie istnieją badania naukowe potwierdzające tę pozornie powierzchowną opinię.

Badanie zweryfikowane przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego wykazało, że na funkcje poznawcze mogą wpływać powiązania między liczbami a rozmiarem w procesie poznawczym mózgu. Badanie, które zostanie opublikowane w tym tygodniu w czasopiśmie PLOS One, pokazało ludziom zdjęcia różnych numerów na koszulkach piłkarskich, aby ocenić, jak postrzegają osobę noszącą tę koszulkę. Im mniejsza liczba, tym większe prawdopodobieństwo, że dana osoba dostrzeże szczuplejszego gracza.

„Byliśmy zaskoczeni, że istnieje powiązanie, a jeszcze bardziej zaskoczeni, że powiązanie jest tak silne” – powiedział Ladan Shams, neurobiolog poznawczy i profesor psychologii, neuronauki i bioinżynierii na UCLA. „Nie chodzi tylko o porównywanie dużych liczb z małymi. Kiedy przyjrzeliśmy się zależnościom między ocenami rozmiaru, szczupłości i liczb, zauważyliśmy, że [and] „Zrobiliśmy bardzo mały zakres, na przykład 17–19, i widzimy bardzo silną korelację”.

Zainteresowanie Shamsa tematem pojawiło się po wywiadzie udzielonym dla ESPN w 2019 r. na temat niedawnej migracji szerokiego odbiorcy NFL do numerów od 10 do 19, procesu zapoczątkowanego przez byłego odbiorcę New York Jets Keshawna Johnsona w 1996 r. Złagodził swoje zasady dotyczące kwalifikujące się numery odbiorników w 2004 r., a do 2019 r. około 80% odbiorników nosiło numery od 10 do 19. (Po serii kolejnych zmian przepisów, odbiorniki w 2023 roku będą mogły nosić numery 0-49 i 80-89.)

Odbiorcy, z którymi ESPN przeprowadzało wówczas wywiady, różnie wyjaśniali swoje preferencje dotyczące niższych liczb, ale wielu z nich opisało obraz, z którym ich zdaniem kojarzyłaby się liczba od 10 do 19.

READ  Kontuzje w 5 tygodniu NFL: Tom Brady opuścił trening; Jonathan Taylor zdyskwalifikowany za Colts

Były skrzydłowy NFL, Emmanuel Sanders, powiedział, że liczby w latach 80. były dla „dużych facetów”, którzy mieli „około 6-2, 6-3” i że „dziwnie wyglądałoby” w przypadku mniejszych odbiorców, którzy je zakładali.

Johnson zasugerował, że liczby wpływają na postrzeganie zawodników na innych pozycjach. Zacytował rozgrywającego Hall of Fame, Bretta Favre, którego numer 4 „dał złudzenie, że potrafi biegać i robić wiele rzeczy, mimo że nie może”. Dla kontrastu Johnson zasugerował, że noszenie numeru 14 pogorszyło postrzeganie ówczesnego rozgrywającego Jets Sama Darnolda.

ESPN skontaktowało się z Shamsem, aby dowiedzieć się, czy istnieje psychologiczny powód, dla którego niskie liczby wpływają na postrzeganie graczy, którzy je noszą. Shams wysunął hipotezę, że ludzki mózg może skojarzyć niewielką liczbę mózgów z typem szczupłej budowy ciała, stwierdził jednak, że nie ma żadnych zaakceptowanych badań potwierdzających tę tezę.

Podczas pandemii Covid-19 Shams skupiła się na testowaniu tej hipotezy. Jej grupa badawcza przeprowadziła dwa osobne ćwiczenia, jedno wirtualnie i jedno osobiście. W ramach eksperymentu badani mieli ocenić graczy o różnych liczbach w skali od „bardzo chudego” do „bardzo ochrypłego”. Według badania „Obserwatorzy postrzegają sportowców z małą liczbą zawodników jako bardziej zwinnych w porównaniu do sportowców z dużą liczbą zawodników”.

Zasadniczo naukowcy odkryli, że skojarzenia, jakie mózg na przestrzeni czasu tworzy z liczbami – na przykład 20-funtowy worek ryżu jest grubszy niż 5-funtowy worek ryżu – mogą wpływać na funkcje poznawcze w innych obszarach.

Odkrycia mają zastosowanie znacznie wykraczające poza sposób, w jaki postrzega się piłkarzy. Według Shamsa mogą wyjaśnić, w jaki sposób mózg tworzy ukryte uprzedzenia w procesie podejmowania decyzji.

„Jeśli mózg jest bardzo dobry w znajdowaniu tych wzorców i prawidłowości w liczbach i wielkości, jest również bardzo dobry w znajdowaniu innych typów relacji i uważa się, że to właśnie te relacje powodują ukryte uprzedzenia” – stwierdził Shams. „Mózg to ucząca się maszyna, która wychwytuje wszystkie prawidłowości statystyczne bez naszej wiedzy. Tworzy to w naszych mózgach uprzedzenia i oczekiwania bez naszej wiedzy. W innych obszarach może to mieć wpływ na podejmowanie decyzji.

READ  Heat biorą mecz ECF 1 w Bostonie: Celtics nie mogą związać Jimmy'ego Butlera, obsada

„Zasadniczo pokazuje siłę uczenia się w mózgu i to, jak prowadzi to do ukrytych uprzedzeń oraz jak możemy wykorzystać same mechanizmy uczenia się, aby cofnąć te ukryte uprzedzenia”.