30 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Zwycięzca Ferrari 499P Le Mans produkuje samochód torowy

Zwycięzca Ferrari 499P Le Mans produkuje samochód torowy

Ferrari daje bogatym entuzjastom torów możliwość posiadania czegoś, co zasadniczo jest wersją jego zwycięskiego samochodu wyścigowego 499P LMH w Le Mans, ale zwolnioną z wszelkich przepisów wyścigowych.

Nowy samochód to 499P Modificata i zadebiutował w weekend podczas rajdu Ferrari Finali Mondiali na włoskim torze Mugello, gdzie producent samochodów zadebiutował także samochodem wyścigowym 296 Challenge i wyjątkowym supersamochodem SP-8.

Produkcja 499P Modificata będzie ograniczona, chociaż Ferrari nie ujawniło, jak ograniczona, a samochody będą oferowane w ramach nowego programu Sport Prototipi Clienti obok programu F1 Clienti w ramach programu Ferrari Client Driver Program.

Cena została ustalona na 5,1 miliona euro (około 5,4 miliona dolarów) i obejmuje dwuletnie członkostwo w Sport Prototipi Clienti rozpoczynające się w 2024 roku. Członkostwo obejmuje wszystkie usługi i logistykę samochodu, a nawet zespół inżynierów odpowiedzialny za wydarzenia na torze organizowane przez Ferrari.

Model 499P Modificata opiera się na tej samej konstrukcji skorupowej z włókna węglowego, co samochód wyścigowy 499P, z zawieszeniem z popychaczem i technologią hamulca-by-wire, która umożliwia zamontowanemu z przodu silnikowi elektrycznemu odzyskiwanie energii podczas hamowania. Ferrari stwierdziło, że układ zawieszenia został ponownie skalibrowany, aby zapewnić przyjemniejsze wrażenia w porównaniu z ustawieniami zastosowanymi w samochodzie wyścigowym, który zapewnił ogólne zwycięstwo w tegorocznym wyścigu Le Mans w 2024 roku.

Do samochodu wyścigowego zastosowano także specjalne opony Pirelli. Według Ferrari zostały zaprojektowane tak, aby wybaczały więcej błędów niż opony w samochodzie wyścigowym, w tym zapewniały bardziej przewidywalne prowadzenie, lepsze sprzężenie zwrotne i krótszy czas nagrzewania. Ma wymiary 310/710-18 z przodu i 340/710-18 z tyłu.

Największa zmiana wprowadzona w 499P Modificata dotyczyła działu układu napędowego. Układ napędowy nadal składa się z 3,0-litrowego silnika V6 z podwójnym turbodoładowaniem napędzającego tylne koła za pośrednictwem 7-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów oraz pojedynczego silnika elektrycznego napędzającego przednie koła. Jednakże, wolna od przepisów wyścigowych, 499P Modificata ma 697 KM (858 KM z przekładnią CVT) w porównaniu do 670 KM w samochodzie wyścigowym. Unikalna konstrukcja silnika zapewnia również większy moment obrotowy w niższym zakresie obrotów.

Zniknęły także przepisy ograniczające używanie silnika z przodu tylko do prędkości powyżej 200 km/h. Kierowcy nie są już ograniczeni czasem, w jakim mogą korzystać z systemu Push to Pass w samochodzie. W 499P Modificata zapewnia to dodatkowe 161 KM przez siedem sekund, tymczasowo podnosząc moc maksymalną do 858 KM. System Push to Pass jest nadal ograniczony dostępnym stanem naładowania akumulatora i zostanie automatycznie wyłączony poniżej określonego limitu naładowania.

Według Ferrari, efektem ulepszeń jest samochód marki o najwyższych osiągach poza dedykowanym samochodem wyścigowym.

Możliwe, że w przyszłości pojawią się kolejne wersje modelu 499P. Oprócz nazwy 499P Modificata, Ferrari zarejestrowało znaki towarowe dla 499 GTB, 499 GTS i 499 Speciale, być może w odniesieniu do potężniejszych wersji 499P. GTB oznacza „Gran Turismo Berlinetta” i jest czasami używane przez Ferrari w modelach coupe. Podobnie GTS oznacza „Gran Turismo Spider” i jest czasami używany przez producentów samochodów w przypadku kabrioletów, podczas gdy Ferrari czasami używa Speciale w przypadku mocnych modeli, takich jak 458 Speciale. Niewykluczone, że nazwy te zostaną zastosowane dla następcy testowanego obecnie Ferrari LaFerrari.