Władze USA nakazały w ostatnich dniach przekierowanie irańskiego tankowca do USA, co według urzędników spowodowało decyzję Iranu o przejęciu tankowca płynącego do USA w czwartek.
Trzy osoby zaznajomione z sytuacją powiedziały, że Stany Zjednoczone przekierowały statek załadowany irańską ropą, który pierwotnie płynął do Chin, podczas gdy Waszyngton chce przyspieszyć egzekwowanie sankcji wobec Teheranu.
Powiedzieli, że Departament Sprawiedliwości USA przejął tankowiec Suez Rajan na mocy nakazu sądowego we współpracy z co najmniej jedną firmą zaangażowaną w statek, po tym, jak wszedł na pokład ładunku irańskiej ropy. Irańska marynarka wojenna bezskutecznie próbowała ścigać tankowiec po tym, jak zmienił kurs na Stany Zjednoczone. Departament Sprawiedliwości odmówił komentarza.
Niezgłoszona wcześniej akcja USA w kierunku Kanału Sueskiego Rajan rzuca nowe światło na decyzję Iranu o przejęciu Advantage Sweet, płynącego do USA kuwejckiego tankowca wyczarterowanego przez Chevron.
„Zajęcie irańskiej ropy w czwartek wydaje się być odpowiedzią na wcześniejsze przejęcie irańskiej ropy przez USA, którą Iran ostatnio bezskutecznie próbował odzyskać” – powiedział amerykański urzędnik.
Iran ma historię przejmowania tankowców w odwecie na kraje zachodnie atakujące dostawy ropy naftowej. W 2019 roku Iran przejął dwa tankowce pod banderą brytyjską wkrótce po tym, jak Wielka Brytania zajęła irański statek, który zatrzymał się na Gibraltarze w drodze do Syrii.
W zeszłym roku Iran przejął również dwa statki pod grecką banderą w Cieśninie Ormuz, po tym jak Grecja zezwoliła Stanom Zjednoczonym na wyładunek irańskiego tankowca na wodach greckich.
Zajęcie przez USA wywoła również pytania o to, czy operatorzy powiązani z USA otrzymali wystarczające ostrzeżenie o potencjalnym podwyższonym ryzyku żeglugi w pobliżu Iranu.
Cieśnina Ormuz, wąski kanał oddzielający Iran, Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie, jest jednym z najważniejszych na świecie szlaków żeglugowych dla ropy naftowej. Według US Energy Information Administration około jedna trzecia morskich przesyłek ropy przepływa codziennie przez kanał.
Obecna lokalizacja Sueskiego Rajana jest niejasna: według Spire Global, firmy zajmującej się danymi satelitarnymi, wieczorem 22 kwietnia przekazał swoją pozycję innym statkom, kierując się na południowy zachód od Madagaskaru w kierunku Przylądka Dobrej Nadziei.
Statek jest własnością Fleetscape, amerykańskiej spółki zależnej Oaktree Capital. W odpowiedzi na wcześniejsze zapytania dotyczące Suez Ragan, Fleetscape powiedział, że wszystkie decyzje operacyjne zostały podjęte przez Empire Navigation, greckich operatorów statku.
Skontaktowano się z Fleetscape i Empire w celu uzyskania komentarza.
Tankowiec Advantage Sweet Suezmax przejęty przez Iran działał na podstawie krótkoterminowego czarteru dla Chevron, jednego z największych amerykańskich koncernów naftowych. i jego załoga, wszyscy Hindusi, są teraz w irańskim areszcie. Według Centralnego Dowództwa USA zdjęcie zostało zrobione w Zatoce Omańskiej, na wschód od Cieśniny Ormuz.
Statki i członkowie załóg przetrzymywani przez Iran byli zwalniani w przeszłości, ale często nie od miesięcy.
„Dumny organizator. Alkoholowy ninja. Kujon kulinarny. Typowy entuzjasta telewizji. Zapalony czytelnik. Fanatyk niezależnej muzyki”.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy