Zabytkowa fabryka w Bielsku-Białej, która działa od 1948 roku i produkowała kultowego Fiata 126p „Maluch”, straci ponad 450 stanowisk pracy. Związek twierdzi, że za tą decyzją stoją unijne ograniczenia dotyczące emisji pojazdów.
W tym tygodniu ogłoszono, że likwidowana jest fabryka zespołów napędowych FCA w Bielsku-Białej, której właścicielem jest Stellantis, spółka powstała z połączenia Fiata Chryslera i Peugeota Citroëna.
W czasach komunizmu w ówczesnym państwowym zakładzie produkowano samochody na licencji Fiata, w tym popularnego „Malucha” (czyli „małego”). W 1992 roku zakład został sprywatyzowany i przejęty przez Fiata.
Komentując likwidację, powiedziała lokalnej gazecie Wanda Stroczyk, szefowa oddziału NSZZ Solidarność reprezentującego pracowników polskiego Fiata. Digeniczny Sachhotny „Wszyscy się tego spodziewaliśmy”. Zaznaczył, że w zeszłym roku w zakładzie zwolniono już 300 pracowników.
Inny zakładowy związek zawodowy, Związek Zawodowy Metalowców (ZZPM), w oświadczeniu podał, że kierownik zakładu powiedział im: „Przyczyną likwidacji jest wprowadzenie przepisów Komisji Europejskiej w sprawie emisji spalin z silników spalinowych. [and] Spadek zamówień na silniki.”
Związek twierdzi, że wynikające z tego zwolnienia obejmą całą kadrę liczącą 468 pracowników i zaczną obowiązywać od lutego do grudnia 2024 r.
Tym razem z cyklu cienie rewolucji elektromobilności: spółka z grupy Fiat zamykająca fabrykę produktów splinowych w Bielsku-Białej. Prag Strassey 500 Osop https://t.co/QuxKhtxoTn
— Crescorse Nawacki (@nawacki) 4 stycznia 2024 r
Zarząd FCA Powertrain zapowiedział, że będzie współpracował ze związkami zawodowymi w celu opracowania rozwiązań zapewniających pracownikom „najlepsze możliwe warunki niezbędne w procesie zmiany zawodowej”. Puls Biznesu Codziennie.
Tymczasem Stellantis obiecał zaoferować pracę w innych swoich zakładach produkcyjnych w Polsce, jeśli osoby zatrudnione w bielskim zakładzie będą zainteresowane taką możliwością.
Układ napędowy FCA został opracowany w 2003 roku przez Fiata i General Motors, ówczesnego partnera strategicznego Fiata. Od tego czasu fabryka wyprodukowała ponad 7,3 miliona silników, w tym dwa modele, które zdobyły tytuł „International Engine of the Year”: turbodiesel o pojemności 1,3 litra Multijet w 2005 r. i silnik TwinAir w 2011 r.
Fiat Chrysler zainwestuje 166 milionów euro w swoją fabrykę samochodów w południowej Polsce – już jedną z największych w firmie – w celu produkcji nowych modeli hybrydowych i elektrycznych dla marek Jeep, Alfa Romeo i Fiat. https://t.co/3QuALUuKAE
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 30 grudnia 2020 r
Pod koniec 2016 roku Fiat Chrysler ogłosił rozszerzenie produkcji w Bielsku-Białej o silniki benzynowe o pojemności 1 i 1,3 litra z nowej rodziny Firefly. Ich produkcję rozpoczęto w 2018 roku.
FCA Powertrain zatrudniała wówczas 1200 osób i osiągała roczne przychody na poziomie 2,3 miliarda złotych, w tym 1 miliard złotych z eksportu. Gazety Wyborczej Codziennie.
Według reportera motoryzacyjnego tej gazety, Andrzeja Kublika, francuski producent Fiata Chryslera, PSA – producent marek Peugeot i Citroën – mógł mieć większy wpływ na historyczne zamknięcie fabryki niż polityka Unii Europejskiej w zakresie emisji.
„Kiedy Fiat Chrysler i Peugeot Citroen ogłosiły, że pod koniec 2019 roku połączą się w nową spółkę, później nazwaną Stellandis, od razu pojawiły się pytania o przyszłość branży motoryzacyjnej w Polsce” – napisał Kublik.
Tom Hanks na swoją pierwszą przejażdżkę zabrał spersonalizowanego Fiata 126 „Maluch” i wysłał go do swojego domu w Los Angeles jako prezent od mieszkańców Bielska-Białej, gdy dowiedział się o jego miłości do samochodu domowej roboty. https://t.co/syELstLyKt
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 2 grudnia 2017 r
Fiat Chrysler miał fabryki samochodów w Tychach i fabryki silników w Pielsku-Białej, zaś PSA, kupując Opla od General Motors, dostało fabrykę samochodów w Gliwicach i fabrykę silników w Tychach – zauważył.
„Chociaż fuzja pozwoliłaby zaoszczędzić pieniądze, korporacje ogłosiły, że nie mają zamiaru zamykać żadnej fabryki” – zauważył Kublik.
„Jednak pod koniec 2021 roku, na krótko przed zakończeniem kontraktu, PSA zamknęła fabrykę samochodów osobowych w Gliwicach, najnowszą i najefektywniejszą fabrykę samochodów Opla w Europie, natomiast powstała jedyna nowa fabryka samochodów w Polsce. [after the fall of communism].”
W zeszłym roku kilku producentów samochodów ogłosiło zamknięcie fabryk w Polsce, w tym producenci autobusów Scania i Volvo Buses.
Jednak Polsce udało się stać centrum produkcji pojazdów elektrycznych i ich komponentów, a takie firmy jak Mercedes-Benz i Volkswagen ogłosiły ostatnio duże inwestycje w produkcję w Polsce.
Volkswagen wybrał Polskę na lokalizację swojej nowej fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych o wartości 1,7 miliarda euro.
Inwestycja została pozytywnie przyjęta przez polski rząd, który dofinansowuje projekt kwotą 350 mln euro. https://t.co/xh0LuzHOyq
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 10 października 2023 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.
Główny autor obrazu: Materiały prasowe Stellandis
Alicja Ptak jest starszą redaktorką i dziennikarką multimedialną w Notes from Poland. Wcześniej pracował w Reuters.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com