24 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Wyłącznie: polskie tankowce czarterowe wykorzystywane do przewozu rosyjskiej ropy do importu arabskiej ropy

Wyłącznie: polskie tankowce czarterowe wykorzystywane do przewozu rosyjskiej ropy do importu arabskiej ropy

Zbiornikowiec z ropą naftową pływa w zatoce Nakotka w pobliżu miasta portowego Nakotka w Rosji, 4 grudnia 2022 r. REUTERS/Tatiana Meel/zdjęcie pliku Zdobądź prawa licencyjne

MOSKWA, 31 sierpnia (Reuters) – Według dwóch traderów i danych LSEG, polska rafineria Arlan wyczarterowała w ostatnich miesiącach co najmniej 10 tankowców. .

Wiele koncernów naftowych unikało kontraktowania tankowców przewożących rosyjską ropę ze względu na sankcje gospodarcze i narzucone przez siebie ograniczenia.

Korzystanie z tankowców obsługiwanych przez nierosyjskie przedsiębiorstwa żeglugowe w celu dostarczania rosyjskiej ropy i produktów nie narusza żadnych sankcji, ale eksport podlega polityce pułapów cenowych narzuconej przez wiodące gospodarki Grupy Siedmiu (G7).

W ramach pułapu cenowego zachodnie firmy mogą wysyłać i ubezpieczać rosyjską ropę i produkty, jeśli sprzedają się za mniej niż 60 dolarów za baryłkę.

Polska, były importer ropy naftowej z Rosji, przestała wiosną kupować rosyjską ropę i stanowczo wspierała wojnę Ukrainy z Rosją w ramach, jak Moskwa nazywa, specjalnej operacji wojskowej.

Orlen, który zamiast rosyjskich baryłek sprowadza ropę z Bliskiego Wschodu i Morza Północnego, może uzyskać tańsze stawki za transport, korzystając z tankowców przewożących rosyjską ropę ze względu na niski popyt na nią – twierdzą handlowcy.

Jeden z handlowców zajmujących się handlem rosyjską ropą powiedział, że Orlen importuje arabską ropę naftową i uzyskuje atrakcyjne ceny, ponieważ tankowce mogą wracać załadowane, ale nie puste.

„Martwy ładunek to jeden z problemów podczas pracy z rosyjską ropą, ponieważ nie wszystkie firmy zgadzają się na wykorzystanie statków biorących udział w dostawach Uralu” – powiedział handlarz.

Arlan oświadczył, że nie zaangażował żadnych rosyjskich tankowców i że sprawdził wszystkie statki, których używa, aby upewnić się, że rosyjskie sankcje nie zostały naruszone.

„Wszystkie nasze działania, w tym dostawy ropy naftowej, przebiegają zgodnie z obowiązującymi sankcjami” – napisano w oświadczeniu.

READ  Polska podpisuje kontrakt o wartości 2,5 miliarda dolarów na amerykańskie centrum oprogramowania do obrony powietrznej

Zapytany, czy od czasu wysłania rosyjskiej ropy do Azji wyczarterował statki, nie odniósł się do kwestii handlowych ani nie podał szczegółów współpracy z partnerami handlowymi.

Azja i nie tylko

Ceny dostaw rosyjskiej ropy osiągnęły najwyższy poziom w historii na początku tego roku po tym, jak sankcje UE i G7 zmusiły wielu armatorów do unikania rosyjskich beczek. Koszty spadły, gdy Rosja kupiła więcej statków lub wydzierżawiła inne. W związku z unijnym embargiem rosyjska ropa była w większości wysyłana do Azji.

Dane LSEG Eikon pokazują, że Arlan wyczarterował co najmniej 10 statków w celu dostarczania ropy z Bliskiego Wschodu do Gdańska w Polsce i Pudencji na Litwie od ponad trzech miesięcy. Statki wzywano także do rosyjskich portów bałtyckich.

W jednym przypadku tankowiec Aframax Nissos Serifos załadował 23 maja około 100 000 ton ropy Ural dostarczonej przez rosyjską spółkę Zarubezhnieft’ w bałtyckim porcie Primorsk z dostawą do portu Mundra w zachodnich Indiach.

W drodze powrotnej statek załadował 100 000 ton ropy naftowej Arabian Light w porcie Sidi Kherir w Arabii Saudyjskiej z dostawą do polskiego portu w Gdańsku 22 lipca. Dane pokazują, że inne tankowce to Waikiki, Bonita, Nissos Delos, Calida, Anafi Warrior, Ark, Lovina i Botafogo, które dostarczają głównie ropę z Bliskiego Wschodu do Gdańska i Butinge, a następnie udają się do pobliskiego Primorska i Ust-Ługi w Rosji.

Według danych LSEG statkami zarządzają greccy armatorzy, w tym TMS Tankers i Kyklades Maritime.

TMS Tankers i Cyclades Maritime nie odpowiedziały na prośbę o komentarz. Saudi Aramco odmówiło komentarza. Niektóre statki pokonały tę trasę dwukrotnie, wysyłając ropę z Rosji do Indii i wracając do Polski z ropą z Sidi Kerir – wynika z danych.

Zgłoszone przez Reuters; Dodatkowe reportaże Marka Strzeleckiego w Warszawie i Maha El Dahana w Dubaju; Redakcja: Barbara Lewis

READ  Prawodawcy amerykańscy pojadą do Polski, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Niemiec w poszukiwaniu wsparcia dla Ukrainy: raport

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Zdobądź prawa licencyjneOtwiera nową kartę