7 października, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Umowa Forda z UAW podniesie koszty, jednocześnie łagodząc konflikty pracownicze

Umowa Forda z UAW podniesie koszty, jednocześnie łagodząc konflikty pracownicze

Kiedy we wrześniu pracownicy branży motoryzacyjnej rozpoczęli strajk, dyrektorzy głównych amerykańskich producentów samochodów ostrzegli, że żądania związków zawodowych mogą osłabić ich zdolność do konkurowania w szybko zmieniającej się branży. Dyrektor generalny Ford Motor Company powiedział, że firma może być zmuszona do anulowania inwestycji w pojazdy elektryczne.

Przyszłość nie wygląda tak ponuro teraz, gdy Ford i związek zawodowy United Auto Workers osiągnęli wstępne porozumienie, które prawdopodobnie posłuży za model dla transakcji, które związek ostatecznie zawrze z GM i Stellantisem, producentem Ram, Jeepa i Chryslera.

Koszty Forda wzrosną zgodnie z warunkami nowego kontraktu, który obejmuje 25-procentową podwyżkę w ciągu czterech i pół roku, ulepszone świadczenia emerytalne i inne postanowienia. Dodatkowe wydatki zaszkodzą zyskom i mogą utrudnić Fordowi inwestowanie w nowe technologie, powiedział w czwartek John Lawler, dyrektor finansowy firmy.

Niektórzy analitycy twierdzą jednak, że podwyżki należy kontrolować. Stwierdzili, że dla perspektyw firmy najważniejsze jest to, jak innowacyjna i skuteczna jest firma w projektowaniu i produkcji samochodów oraz technologii, które mogą konkurować z ofertą Tesli, która dominuje w pojazdach elektrycznych, najszybciej rozwijającym się sektorze przemysłu samochodowego.

„Nie zgodzili się na nic, co mogłoby zabić ich konkurencyjność” – powiedział Joshua Murray, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Vanderbilt i autor książki. książka Kto badał, jak amerykańscy producenci samochodów stracili pozycję na rzecz japońskich i europejskich konkurentów. Transakcja może pomóc Fordowi, stwierdził, po części dlatego, że czteroletni kontrakt gwarantuje, że nie będzie konfliktów pracowniczych w intensywnej fazie przechodzenia na pojazdy elektryczne.

„Nie będą angażować się w konflikty pracownicze, gdy będą sobie radzić” z transformacją technologiczną, powiedział Murray.

Ford podał w czwartek, że w okresie lipiec-wrzesień zarobił 1,2 miliarda dolarów przy przychodach w wysokości 44 miliardów dolarów. Firma straciła 827 mln dolarów w trzecim kwartale 2022 r. Jednak dział produkujący samochody elektryczne stracił 1,3 mld dolarów z powodu inwestycji w nowe technologie i zwiększonej konkurencji, która spowodowała obniżkę cen.

READ  Amazon Internet Services (AWS) zamierza zainwestować w Singapurze dodatkowe 9 miliardów dolarów

Oczekuje się, że prawie 17 000 pracowników Forda, którzy strajkowali, z łącznej liczby 57 000 pracowników UAW w firmie, wkrótce zacznie wracać do fabryk. Pod numerem 900 UAW w Wayne w stanie Michigan, po drugiej stronie ulicy od fabryki Forda, która była jedną z trzech pierwszych fabryk uderzonych przez UAW, pracownicy pozbywali się znaków, drewna opałowego i wody butelkowanej zgromadzonych na potrzeby pikiet.

„To najlepszy kontrakt, jaki widziałem w ciągu 30 lat mojej pracy w Fordzie” – powiedział Robert Carter (49 l.), który współpracuje z inżynierami przy umieszczaniu stanowisk roboczych na linii montażowej. Powiedział, że młodzi pracownicy, którzy zarabiają znacznie poniżej górnego pułapu płac wynoszącego 32 dolarów za godzinę, odczują największy wpływ nowej umowy. W ciągu najbliższych czterech i pół roku ich płace wzrosną do ponad 40 dolarów za godzinę.

„W przypadku niektórych osób ich pensje wzrosną prawie dwukrotnie” – dodał. „Jak możesz mówić, że to nie jest coś wielkiego?”

Reakcja na Wall Street sugeruje, że inwestorzy nie uznali porozumienia za katastrofę. Akcje producenta samochodów spadły w czwartek podczas regularnych notowań o 1,7 proc.

Jednak akcje Forda spadły o prawie 5% w handlu po godzinach pracy po tym, jak firma stwierdziła, że ​​ze względu na koszty strajku nie może dłużej trzymać się wcześniejszych szacunków, że zysk przed odsetkami i kosztami podatkowymi wyniesie od 11 do 12 miliardów dolarów rok. 2023. Lawler powiedział również, że strajk będzie kosztować firmę w tym roku 1,3 miliarda dolarów.

Analitycy z Barclays oszacowali roczny koszt podwyżek płac, lepszych świadczeń emerytalnych i innych środków przewidzianych w nowej umowie związkowej na od 1 miliarda do 2 miliardów dolarów rocznie do końca czteroletniego okresu obowiązywania umowy, co stanowi równowartość około 1 procent sprzedaży .

Kontrakt podniesie koszty pracy firmy o 850–900 dolarów na pojazd, powiedział Lawler podczas telekonferencji. Powiedział, że Ford spróbuje „określić efektywność i poprawić produktywność, aby pomóc nam osiągnąć nasze cele” w świetle rosnących kosztów pracy.

READ  Zwolnienia na Twitterze: Twitter Elona Muska zmniejsza liczbę miejsc pracy w całej firmie

Niektórzy analitycy skrytykowali umowę z UAW, twierdząc, że koszty dla Forda mogą postawić go w znacznie niekorzystnej sytuacji, co może skłonić firmę do przeniesienia większej produkcji do Meksyku.

„To stanowi dodatkowe ograniczenie na bardzo konkurencyjnym rynku” – powiedział Jonathan Smoak, główny ekonomista w Cox Automotive. „Zdecydowanie jest to kompromis, który moim zdaniem w przyszłości ograniczy wyniki Forda lub zmusi go do rozważenia alternatyw”.

Podczas spornych negocjacji Ford skarżył się, że duża podwyżka wynagrodzeń pracowników sprawi, że na rynku pojazdów elektrycznych pozostanie w tyle za Teslą. Sprzedaż dwóch głównych modeli Forda zasilanych akumulatorowo, ciężarówki F-150 Lightning i SUV-a Mustang Mach-E, okazała się w tym roku rozczarowująca, a firma niedawno ograniczyła swoje plany zwiększenia produkcji Lightning.

„Istnieje ogromna presja na obniżenie cen pojazdów elektrycznych” – stwierdził Lawler.

Jednak Tesla i inni producenci samochodów, tacy jak Toyota, Hyundai, Nissan i Honda, których amerykańskie fabryki nie są zrzeszone w związkach zawodowych, mogą teraz stanąć przed presją, aby podnieść płace, niwecząc wszelką przewagę kosztową, jaką mogli cieszyć.

UAW ogłosił zamiar podjęcia próby uregulowania tych fabryk. Porozumienie płacowe z Fordem, które stanowi najwyższe wynagrodzenie, jakie związek uzyskał od dziesięcioleci, prawdopodobnie będzie potężną deklaracją zachęcającą do rokowań zbiorowych.

„Elon Musk dobrze by zrobił, gdyby się temu przyjrzał” – stwierdziła Madeleine Janis, dyrektor wykonawcza Jobs to Move America, grupy wsparcia blisko powiązanej ze zorganizowanymi związkami zawodowymi. „Hyundai i Toyota dobrze by zrobiły, gdyby się temu przyjrzały. To nowa era, w której pracownicy mogą się przeciwstawić.”

Tesla, firma, którą prowadzi Musk, i inni producenci samochodów, którzy nie mają uzwiązkowionych pracowników w Stanach Zjednoczonych, tacy jak BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen, mogą zdecydować o przyznaniu zapobiegawczych podwyżek, aby powstrzymać organizatorów związkowych.

„Jedną ze strategii powstrzymywania uzwiązkowienia jest podnoszenie płac” – powiedziała Rebecca Collins Givan, adiunkt w dziedzinie studiów pracy i stosunków pracy na Uniwersytecie Rutgers.

READ  Bank of Korea, inflacja w Chinach, akcje technologiczne na Wall Street, bitcoin

Pani Givan i inni stwierdzili, że decydującym czynnikiem na rynku pojazdów elektrycznych będzie zdolność Forda, General Motors i Stellantis do wytwarzania innowacyjnych produktów. Jest to obowiązkiem kierownictwa, a nie pracowników linii montażowej.

„Jest oczywiste, że te firmy mają nad czym pracować na rynku pojazdów elektrycznych” – stwierdziła pani Givan. „Żadne postanowienie tej umowy nie stwarza żadnych ograniczeń”.

Oprócz 25-procentowej podwyżki płac, umowa zapewnia pracownikom Forda dostosowanie stawek godzinowych do kosztów utrzymania, znaczne korzyści w zakresie emerytur i bezpieczeństwa pracy, a także prawo do strajku w związku z zamykaniem fabryk. Związek początkowo domagał się podwyżki płac o 40%.

Ford nie określił jeszcze terminów ponownego uruchomienia fabryk, które przestały działać z powodu strajku. Firma wcześniej informowała, że ​​osiągnięcie pełnej produkcji może zająć do czterech tygodni. Ford potrzebuje także około 600 dostawców, aby wznowić produkcję i dostarczać części.

„Przywrócenie fabryki do pracy jest znacznie trudniejsze niż jej usunięcie” – powiedział w tym miesiącu Bryce Currie, wiceprezes Forda ds. produkcji w Ameryce.

Pracownicy fabryki Wayne, która produkuje pickupy Ranger i samochody typu SUV Bronco, nie otrzymali zamówienia na powrót do pracy w czwartek, ale spodziewają się, że wrócą na linię montażową w przyszłym tygodniu.

Walter Robinson (57 l.) pracuje w fabryce w Wayne od 34 lat i spodziewa się przejść na emeryturę pod koniec nowej dekady. Powiedział jednak, że troje jego dzieci pracuje dla Forda i odniesie ogromne korzyści z nowych warunków.

„Moja córka pracuje tu dopiero od dwóch lat, a uzyskanie najwyższej płacy zajęłoby jej lata” – powiedział. „To jej bardzo pomoże. Dzięki temu ich życie stanie się lepsze”.