Kiedy we wrześniu pracownicy branży motoryzacyjnej rozpoczęli strajk, dyrektorzy głównych amerykańskich producentów samochodów ostrzegli, że żądania związków zawodowych mogą osłabić ich zdolność do konkurowania w szybko zmieniającej się branży. Dyrektor generalny Ford Motor Company powiedział, że firma może być zmuszona do anulowania inwestycji w pojazdy elektryczne.
Przyszłość nie wygląda tak ponuro teraz, gdy Ford i związek zawodowy United Auto Workers osiągnęli wstępne porozumienie, które prawdopodobnie posłuży za model dla transakcji, które związek ostatecznie zawrze z GM i Stellantisem, producentem Ram, Jeepa i Chryslera.
Koszty Forda wzrosną zgodnie z warunkami nowego kontraktu, który obejmuje 25-procentową podwyżkę w ciągu czterech i pół roku, ulepszone świadczenia emerytalne i inne postanowienia. Dodatkowe wydatki zaszkodzą zyskom i mogą utrudnić Fordowi inwestowanie w nowe technologie, powiedział w czwartek John Lawler, dyrektor finansowy firmy.
Niektórzy analitycy twierdzą jednak, że podwyżki należy kontrolować. Stwierdzili, że dla perspektyw firmy najważniejsze jest to, jak innowacyjna i skuteczna jest firma w projektowaniu i produkcji samochodów oraz technologii, które mogą konkurować z ofertą Tesli, która dominuje w pojazdach elektrycznych, najszybciej rozwijającym się sektorze przemysłu samochodowego.
„Nie zgodzili się na nic, co mogłoby zabić ich konkurencyjność” – powiedział Joshua Murray, profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Vanderbilt i autor książki. książka Kto badał, jak amerykańscy producenci samochodów stracili pozycję na rzecz japońskich i europejskich konkurentów. Transakcja może pomóc Fordowi, stwierdził, po części dlatego, że czteroletni kontrakt gwarantuje, że nie będzie konfliktów pracowniczych w intensywnej fazie przechodzenia na pojazdy elektryczne.
„Nie będą angażować się w konflikty pracownicze, gdy będą sobie radzić” z transformacją technologiczną, powiedział Murray.
Ford podał w czwartek, że w okresie lipiec-wrzesień zarobił 1,2 miliarda dolarów przy przychodach w wysokości 44 miliardów dolarów. Firma straciła 827 mln dolarów w trzecim kwartale 2022 r. Jednak dział produkujący samochody elektryczne stracił 1,3 mld dolarów z powodu inwestycji w nowe technologie i zwiększonej konkurencji, która spowodowała obniżkę cen.
Oczekuje się, że prawie 17 000 pracowników Forda, którzy strajkowali, z łącznej liczby 57 000 pracowników UAW w firmie, wkrótce zacznie wracać do fabryk. Pod numerem 900 UAW w Wayne w stanie Michigan, po drugiej stronie ulicy od fabryki Forda, która była jedną z trzech pierwszych fabryk uderzonych przez UAW, pracownicy pozbywali się znaków, drewna opałowego i wody butelkowanej zgromadzonych na potrzeby pikiet.
„To najlepszy kontrakt, jaki widziałem w ciągu 30 lat mojej pracy w Fordzie” – powiedział Robert Carter (49 l.), który współpracuje z inżynierami przy umieszczaniu stanowisk roboczych na linii montażowej. Powiedział, że młodzi pracownicy, którzy zarabiają znacznie poniżej górnego pułapu płac wynoszącego 32 dolarów za godzinę, odczują największy wpływ nowej umowy. W ciągu najbliższych czterech i pół roku ich płace wzrosną do ponad 40 dolarów za godzinę.
„W przypadku niektórych osób ich pensje wzrosną prawie dwukrotnie” – dodał. „Jak możesz mówić, że to nie jest coś wielkiego?”
Reakcja na Wall Street sugeruje, że inwestorzy nie uznali porozumienia za katastrofę. Akcje producenta samochodów spadły w czwartek podczas regularnych notowań o 1,7 proc.
Jednak akcje Forda spadły o prawie 5% w handlu po godzinach pracy po tym, jak firma stwierdziła, że ze względu na koszty strajku nie może dłużej trzymać się wcześniejszych szacunków, że zysk przed odsetkami i kosztami podatkowymi wyniesie od 11 do 12 miliardów dolarów rok. 2023. Lawler powiedział również, że strajk będzie kosztować firmę w tym roku 1,3 miliarda dolarów.
Analitycy z Barclays oszacowali roczny koszt podwyżek płac, lepszych świadczeń emerytalnych i innych środków przewidzianych w nowej umowie związkowej na od 1 miliarda do 2 miliardów dolarów rocznie do końca czteroletniego okresu obowiązywania umowy, co stanowi równowartość około 1 procent sprzedaży .
Kontrakt podniesie koszty pracy firmy o 850–900 dolarów na pojazd, powiedział Lawler podczas telekonferencji. Powiedział, że Ford spróbuje „określić efektywność i poprawić produktywność, aby pomóc nam osiągnąć nasze cele” w świetle rosnących kosztów pracy.
Niektórzy analitycy skrytykowali umowę z UAW, twierdząc, że koszty dla Forda mogą postawić go w znacznie niekorzystnej sytuacji, co może skłonić firmę do przeniesienia większej produkcji do Meksyku.
„To stanowi dodatkowe ograniczenie na bardzo konkurencyjnym rynku” – powiedział Jonathan Smoak, główny ekonomista w Cox Automotive. „Zdecydowanie jest to kompromis, który moim zdaniem w przyszłości ograniczy wyniki Forda lub zmusi go do rozważenia alternatyw”.
Podczas spornych negocjacji Ford skarżył się, że duża podwyżka wynagrodzeń pracowników sprawi, że na rynku pojazdów elektrycznych pozostanie w tyle za Teslą. Sprzedaż dwóch głównych modeli Forda zasilanych akumulatorowo, ciężarówki F-150 Lightning i SUV-a Mustang Mach-E, okazała się w tym roku rozczarowująca, a firma niedawno ograniczyła swoje plany zwiększenia produkcji Lightning.
„Istnieje ogromna presja na obniżenie cen pojazdów elektrycznych” – stwierdził Lawler.
Jednak Tesla i inni producenci samochodów, tacy jak Toyota, Hyundai, Nissan i Honda, których amerykańskie fabryki nie są zrzeszone w związkach zawodowych, mogą teraz stanąć przed presją, aby podnieść płace, niwecząc wszelką przewagę kosztową, jaką mogli cieszyć.
UAW ogłosił zamiar podjęcia próby uregulowania tych fabryk. Porozumienie płacowe z Fordem, które stanowi najwyższe wynagrodzenie, jakie związek uzyskał od dziesięcioleci, prawdopodobnie będzie potężną deklaracją zachęcającą do rokowań zbiorowych.
„Elon Musk dobrze by zrobił, gdyby się temu przyjrzał” – stwierdziła Madeleine Janis, dyrektor wykonawcza Jobs to Move America, grupy wsparcia blisko powiązanej ze zorganizowanymi związkami zawodowymi. „Hyundai i Toyota dobrze by zrobiły, gdyby się temu przyjrzały. To nowa era, w której pracownicy mogą się przeciwstawić.”
Tesla, firma, którą prowadzi Musk, i inni producenci samochodów, którzy nie mają uzwiązkowionych pracowników w Stanach Zjednoczonych, tacy jak BMW, Mercedes-Benz i Volkswagen, mogą zdecydować o przyznaniu zapobiegawczych podwyżek, aby powstrzymać organizatorów związkowych.
„Jedną ze strategii powstrzymywania uzwiązkowienia jest podnoszenie płac” – powiedziała Rebecca Collins Givan, adiunkt w dziedzinie studiów pracy i stosunków pracy na Uniwersytecie Rutgers.
Pani Givan i inni stwierdzili, że decydującym czynnikiem na rynku pojazdów elektrycznych będzie zdolność Forda, General Motors i Stellantis do wytwarzania innowacyjnych produktów. Jest to obowiązkiem kierownictwa, a nie pracowników linii montażowej.
„Jest oczywiste, że te firmy mają nad czym pracować na rynku pojazdów elektrycznych” – stwierdziła pani Givan. „Żadne postanowienie tej umowy nie stwarza żadnych ograniczeń”.
Oprócz 25-procentowej podwyżki płac, umowa zapewnia pracownikom Forda dostosowanie stawek godzinowych do kosztów utrzymania, znaczne korzyści w zakresie emerytur i bezpieczeństwa pracy, a także prawo do strajku w związku z zamykaniem fabryk. Związek początkowo domagał się podwyżki płac o 40%.
Ford nie określił jeszcze terminów ponownego uruchomienia fabryk, które przestały działać z powodu strajku. Firma wcześniej informowała, że osiągnięcie pełnej produkcji może zająć do czterech tygodni. Ford potrzebuje także około 600 dostawców, aby wznowić produkcję i dostarczać części.
„Przywrócenie fabryki do pracy jest znacznie trudniejsze niż jej usunięcie” – powiedział w tym miesiącu Bryce Currie, wiceprezes Forda ds. produkcji w Ameryce.
Pracownicy fabryki Wayne, która produkuje pickupy Ranger i samochody typu SUV Bronco, nie otrzymali zamówienia na powrót do pracy w czwartek, ale spodziewają się, że wrócą na linię montażową w przyszłym tygodniu.
Walter Robinson (57 l.) pracuje w fabryce w Wayne od 34 lat i spodziewa się przejść na emeryturę pod koniec nowej dekady. Powiedział jednak, że troje jego dzieci pracuje dla Forda i odniesie ogromne korzyści z nowych warunków.
„Moja córka pracuje tu dopiero od dwóch lat, a uzyskanie najwyższej płacy zajęłoby jej lata” – powiedział. „To jej bardzo pomoże. Dzięki temu ich życie stanie się lepsze”.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Źródła: Chińska firma Shein składa wniosek o pierwszą ofertę publiczną w USA w ramach ważnego testu apetytu inwestorów
„Nadal są w dobrej formie do przyszłego roku”.
ByteDance twierdzi, że zrestrukturyzuje Nuverse w wyniku wycofania się z działalności związanej z grami