CHIBA, Japonia (AP) — Aby przyspieszyć globalny ruch w kierunku zrównoważonych samochodów, Toyota proponuje po prostu zastąpienie wewnętrznych mechanizmów pojazdów już poruszających się po drogach czystszą technologią, taką jak ogniwa paliwowe i silniki elektryczne.
„Nie chcę zostawiać żadnego miłośnika samochodów” — powiedział w piątek dyrektor generalny Akio Toyoda, występując na scenie Tokyo Auto Salon, wydarzenia branżowego podobnego do światowych pokazów samochodowych.
Przesłanie było jasne: Toyota Motor Corp. chce, aby świat wiedział, że nie został pozostawiony w tyle w pojazdach elektrycznych, jak zauważyli niektórzy krytycy.
Największy japoński producent samochodów, stojący za luksusowymi markami hybrydowymi Lexus i Prius, podkreśla swój wpływ: posiada wszelkie zasoby technologiczne, inżynieryjne, finansowe i wiedzę branżową potrzebne, aby pozostać silnym konkurentem w dziedzinie ekologicznych samochodów.
Toyoda powiedział dziennikarzom, że upłynie dużo czasu, zanim wszystkie samochody staną się bezemisyjne, ponieważ stanowią one ułamek sprzedawanych samochodów. Powiedział, że zmiana starszych samochodów na zielone lub „konwersja” była lepszą opcją.
Toyoda, wnuk założyciela firmy i zapalony kierowca wyścigowy, również miał nadzieję obalić stereotyp, że czyste samochody nie są tak zabawne jak zwykłe samochody.
Na stoisku Toyoty Gazoo Racing producent luksusowych sedanów Lexus i Camry zaprezentował film ze swoich triumfów w rajdach światowych, a także zaprezentował elektryczne i wodorowe wersje Toyoty z serii AE86, w tym dla podkreślenia Toyotę Corolla Levin. To, co Toyoda nazwał strategią „konwersji”.
Przemysł motoryzacyjny przechodzi transformację z powodu rosnących obaw związanych ze zmianami klimatycznymi. Producenci samochodów są często obwiniani jako winowajcy.
Toyoda powiedział, że wysiłki przemysłu motoryzacyjnego na rzecz ochrony środowiska zaczynają być doceniane w wielu krajach, ale czuł się mniej doceniany w Japonii.
Toyota zdominowała branżę dzięki swojej technologii hybrydowej, której przykładem jest Prius, który ma silnik elektryczny i silnik benzynowy, które przełączają się tam iz powrotem, aby zapewnić bardziej wydajną jazdę. Jest to często postrzegane jako odzwierciedlenie jej niechęci do przejścia w pełni na elektryczność.
Samochody elektryczne na baterie stanowią około 20% rynku motoryzacyjnego, pomimo szumu wokół relatywnych nowicjuszy, takich jak Tesla, a nawet Dyson. Europa wciąż wyprzedza Stany Zjednoczone i Japonię w dążeniu do elektryfikacji.
Czy więc niesprawiedliwe jest klasyfikowanie japońskich producentów samochodów jako zielonych maruderów?
Na przykład niedobór niektórych komponentów, takich jak lit, może podnieść ceny samochodów elektrycznych, a konsumenci mogą pozostać przy hybrydach, mówi Matthias Schmidt, starszy analityk motoryzacyjny w Schmidt Automotive Research.
„Gdyby to był rok 2025, a ja zadawałbym to samo pytanie, powiedziałbym, że japońscy producenci OEM przegapili łódź. Ale biorąc pod uwagę, że rok 2023 i Toyota zaczynają wprowadzać małe samochody elektryczne, ich czas jest prawdopodobnie zgodny z harmonogramem ”.
___
Yuri Kageyama na Twitterze https://twitter.com/yurikageyama
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów