30 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

TikTok: aplikacja społecznościowa wstrzymuje usługę zakupów online w Indonezji

TikTok: aplikacja społecznościowa wstrzymuje usługę zakupów online w Indonezji

  • Napisane przez Mariko Aoi
  • Reporter biznesowy

Źródło obrazu, EPA-EFE/REX/Shutterstock

Aplikacja społecznościowa TikTok wstrzymała świadczenie usługi zakupów online w Indonezji, aby dostosować się do nowych zasad obowiązujących w największej gospodarce Azji Południowo-Wschodniej.

To posunięcie zacznie obowiązywać o godzinie 17:00 czasu w Dżakarcie (10:00 GMT).

Rząd kraju twierdzi, że przepisy mają pomóc chronić sprzedawców lokalnych i internetowych.

Indonezja była pierwszym krajem, który przetestował usługę e-commerce w aplikacji w 2021 roku i stała się jednym z największych rynków dla sklepu TikTok.

W zeszłym tygodniu Indonezja ogłosiła przepisy, które zmuszą TikTok do oddzielenia funkcji zakupów od popularnej w kraju usługi udostępniania wideo.

„Teraz handel elektroniczny nie może stać się mediami społecznościowymi. Jest odrębny” – powiedział indonezyjski minister handlu Zulkifli Hasan, ogłaszając wprowadzone środki.

Powiedział także platformom mediów społecznościowych, że mają tydzień na dostosowanie się do nowych przepisów, w przeciwnym razie ryzykują utratę licencji na prowadzenie działalności w kraju.

Oświadczenie nastąpiło po tym, jak prezydent Indonezji Joko Widodo powiedział w zeszłym miesiącu: „Musimy uważać na handel elektroniczny. Jeśli istnieją regulacje, może być bardzo dobrze, ale jeśli ich nie ma, może być źle”.

„W związku z tym nie będziemy już ułatwiać transakcji e-commerce w TikTok Shop Indonesia” – dodał.

W ostatnich latach handel detaliczny online w Indonezji rośnie. Według banku centralnego kraju wartość sprzedaży w handlu elektronicznym wzrośnie ponad sześciokrotnie między 2018 r. a przyszłym rokiem i osiągnie 689 bilionów IDR (44 miliardy dolarów; 36,5 miliarda funtów).

TikTok Shop zwiększa swój udział w rynku od momentu jego uruchomienia dwa lata temu na indonezyjskim rynku zakupów online, zdominowanym przez platformy takie jak Tokopedia, Shopee i Lazada.

W czerwcu dyrektor generalny firmy, Xu Ziqiu, odwiedził Indonezję i zobowiązał się do zainwestowania w regionie miliardów dolarów w ciągu najbliższych trzech do pięciu lat.

Rozwój sprzedawców internetowych wywarł ogromny wpływ na właścicieli sklepów stacjonarnych, takich jak Sukamalinga, który od dziewięciu lat prowadzi sklep sprzedający odzież islamską, taką jak kaftany, na targu Tanah Abang w Dżakarcie.

Powiedział BBC News Indonesia: „Żaden z moich klientów z regionów Indonezji nie robi już zakupów, chociaż często wysyłam zdjęcia nowych modeli ubrań”.

Dane rządowe pokazują, że istnieje ponad 64 miliony małych przedsiębiorstw – zwanych małymi i średnimi przedsiębiorstwami – które stanowią prawie dwie trzecie indonezyjskiej gospodarki.

Dodatkowe raporty z BBC News Indonezja Koenawati Pasaribu