4 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

SpaceX wylądowało obecnie większą liczbę rakiet wspomagających niż większość rakiet kiedykolwiek wystrzelonych

SpaceX wylądowało obecnie większą liczbę rakiet wspomagających niż większość rakiet kiedykolwiek wystrzelonych

Zbliżenie / We wtorek SpaceX wysłało swój 300-ty booster.

Transmisja internetowa SpaceX

Starty SpaceX stały się bardzo rutynowe. We wtorek wieczorem SpaceX wystrzeliła swoją 42. rakietę roku, wynosząc na orbitę kolejną partię satelitów Starlink. Jest szansa, że ​​nawet tego nie zauważyłeś.

Jednak skumulowane liczby są zdumiewające. W tym roku SpaceX wystrzeliwuje obecnie w tempie jednej misji co 2,7 dnia. Weź pod uwagę, że od połowy lat 80. do 2000. rekord całkowitej liczby startów na całym świecie w dowolnym roku wynosił 129. Tylko w tym roku SpaceX jest w stanie przeprowadzić łącznie od 130 do 140 startów.

Ale w przypadku misji we wtorek wieczorem była to wyjątkowa liczba: 300. Rodzina Falcon, w skład której wchodzą dopalacze Falcon 9 i Falcon Heavy, odnotowała 300. udane lądowanie pierwszego stopnia.

Poddaj recyklingowi wiele rakiet

że to bardzo Co ciekawe, jeśli chodzi o lądowania rakiet wspomagających, wszystkie miały miejsce w czasie krótszym niż dziesięć lat. SpaceX nie było w stanie pomyślnie wylądować swojego pierwszego wzmacniacza Falcona 9 aż do 20. ogólnego lotu rakiety. Stało się to podczas misji ORBCOMM-2 22 grudnia 2015 r., kiedy wzmacniacz pierwszego stopnia powrócił na stanowisko w pobliżu miejsca startu. Pierwsze lądowanie bezzałogowego statku nastąpiło nieco ponad cztery miesiące później.

W całym okresie istnienia floty SpaceX wylądowało około 85% wystrzelonych przez siebie rakiet Falcon. Obecnie ponad 90% wszystkich misji jest uruchamianych przy użyciu wcześniej uruchomionych boosterów. Zatem recykling rakiet jest całkiem realistyczny.

Na znaczenie liczby 300 można spojrzeć jeszcze na dwa sposoby. Pierwszy sposób opiera się na materiałach archiwalnych.

Wylądowanie 300 rakiet oznacza, że ​​SpaceX zarezerwowało 2700 silników rakietowych Merlin. W przybliżeniu sucha masa pierwszego stopnia rakiety Falcon 9 wynosi około 50 ton metrycznych, więc lądowanie wszystkich tych rakiet zapobiegłoby wyrzuceniu do oceanów 15 000 ton metali i innych materiałów, co odpowiada masie z około 100 domów mieszkalnych.

READ  Fizycy „splatają” pojedyncze cząstki z zadziwiającą precyzją: ScienceAlert

Tylko kilka rakiet zostało wystrzelonych ponad 300 razy i wszystkie są rosyjskie. Na przestrzeni lat wystrzelono na rynek wiele różnych typów Sojuzów, przy czym Sojuz-U był mistrzem wszechczasów z 786 startami, następnie wzmacniacz Cosmos-3M z 445 startami i wzmacniacz Proton-K z 211 startami.

Wśród aktywnych rakiet tak naprawdę nie ma konkurentów poza Falconem 9. Rosyjski Proton-M, który odchodzi na emeryturę, ma 115 startów, amerykański Atlas V ma 99 startów, a chiński Long March 2D ma 89 startów. rozwód.

Na zawsze Falcon 9?

Zabawną grą jest zgadywanie, czy rakieta Falcon 9 ma szansę wysadzić wzmacniacz Sojuz jako najszybszą latającą rakietę w historii. We wszystkich swoich wersjach, począwszy od debiutu w 1966 r., rakieta Sojuz została wystrzelona ponad 1700 razy. Prawie sześćdziesiąt lat później lot ten nadal trwa, a Sojuz prawdopodobnie będzie nadal wykonywał kilkanaście misji rocznie przez większą część tej dekady, jeśli nie dłużej. Chociaż rosyjski program kosmiczny wielokrotnie mówi o wymianie rakiet Sojuz na nowszą linię rakiet, takie ulepszenia pozostają mocno na desce kreślarskiej.

Jeśli chodzi o rakietę Falcon 9, rakieta wspomagająca została wystrzelona do tej pory około 350 razy. Oczekuje się, że w tym tempie wyprzedzi Sojuz w połowie lat 30. XXI wieku.

Oczywiście rakieta Falcon 9 nie będzie kontynuować pracy w tym tempie. Gdzieś w ciągu następnego roku lub dwóch większa rakieta Starship firmy SpaceX rozpocznie wystrzeliwanie satelitów Starlink. Spowoduje to usunięcie części popytu na Falcona 9, chociaż mniejszy wzmacniacz będzie prawdopodobnie nadal latał w dającej się przewidzieć przyszłości, prawdopodobnie co najmniej do lat 30. XXI wieku.