TORONTO (AP) – W piątek związek zawodowy zagroził strajkiem na jednej z dwóch głównych kanadyjskich kolei towarowych, zaledwie kilka godzin po ponownym uruchomieniu pociągów firmy po potencjalnym wypadku. Porażająca przerwa. Oczekuje się, że ruch pociągów będzie kontynuowany co najmniej do poniedziałku rano.
Canadian National i Canadian Pacific Kansas City Ltd. zamknęły swoje drzwi dla swoich pracowników w czwartek po zerwaniu negocjacji w sprawie nowej umowy o pracę. Doprowadziło to do niemal całkowitego zamknięcia krajowych kolei towarowych na ponad jeden dzień, do czasu wznowienia usług Canadian National. Pociągi obsługiwane przez CPKC stały w miejscu, a ich pracownicy, którzy strajkowali już od czwartku, w piątek nadal pikietowali.
Rząd zmusił firmy i związek zawodowy, Konferencję Kolejową Teamsters Canada Rail, do skierowania sprawy do arbitrażu, do czego związek się odwołał. Rzecznik związku Marc-Andre Gauthier powiedział, że w piątek rano związek złożył 72-godzinny strajk przeciwko CN, wkrótce po ogłoszeniu planów zaskarżenia postanowienia arbitrażowego.
Nie jest jeszcze jasne, czy najnowsze działanie spowoduje ponowne zatrzymanie pociągów CN po wygaśnięciu ostrzeżenia o strajku w poniedziałek o 10:00. Całą sprawę może wcześniej rozstrzygnąć Kanadyjska Rada ds. Stosunków Przemysłowych, która nadzoruje arbitraż. W takim przypadku pracownicy CN mogą kontynuować pracę, a pracownicy CPKC mogą wrócić do pracy, podczas gdy związek w dalszym ciągu kwestionuje legalność postanowienia arbitrażu w sądzie. Wszystkie strony odbyły spotkanie z CIRB, które rozpoczęło się w piątek rano i trwało do popołudnia.
„Nie uważamy, że którakolwiek ze spraw, o których dyskutowaliśmy w ciągu ostatnich dni, nie da się rozwiązać i pozostajemy dostępni do dyskusji, aby rozwiązać tę sprawę bez dalszej przerwy w pracy” – napisano w piśmie związku do Kolei Państwowych kierownictwo.
Kanadyjska Kolej Krajowa, która zatrudnia około 6500 pracowników zaangażowanych w spór, stwierdziła, że wpływ zawiadomienia o strajku będzie zależał od terminu podjęcia decyzji przez Radę Rewizyjną Kanadyjskich Kolei Apelacyjnych. „W interesie narodowym Kanady leży szybkie wydanie orzeczenia przez Panel ds. Odwołań Kolei Kanadyjskich, zanim nastąpią dalsze szkody” – stwierdziło przedsiębiorstwo kolejowe w pisemnym oświadczeniu. Canadian National Railway Company zatrudnia około 3000 inżynierów, konduktorów i konduktorów.
Berrin Beatty, prezes i dyrektor generalny Kanadyjskiej Izby Handlowej, powiedział, że najnowsze działania związku „przedłużą szkody w naszej gospodarce i zagrożą dobrobytowi i źródłom utrzymania Kanadyjczyków, w tym pracowników związkowych i niezrzeszonych w wielu branżach”.
Minister pracy Stephen MacKinnon ogłosił decyzję o zmuszeniu stron do skorzystania z wiążącego arbitrażu w czwartkowe popołudnie, ponad 16 godzin po zamknięciu linii kolejowej z powodu strajku, twierdząc, że ryzyko gospodarcze jest zbyt duże, aby umożliwić ich kontynuację. Dwa tygodnie temu rząd odmówił zarządzenia arbitrażu. MacKinnon wyraził nadzieję, że negocjacje między firmami i związkami zawodowymi w sprawie nowego kontraktu zakończą się sukcesem. Rzecznik McKinnona odmówił komentarza w piątek na temat zawiadomienia o strajku.
„Tu nie chodzi o nieposłuszeństwo wobec zarządzenia ministra. Chodzi o skorzystanie z naszego prawa. Będziemy z niego korzystać w ramach prawa” – powiedział w piątek Francois Laporte, prezes Kanadyjskiego Związku Kierowców Ciężarówek, ogłaszając strajk.
Rzecznik Kanadyjskich Kolei Państwowych Jonathan Abekasis powiedział, że pociągi firmy rozpoczęły jazdę po Kanadzie o 7 rano. Początkowo wydawało się, że rozwój ten przynajmniej częściowo zakończy grożącą przestój w pracach Tworzenie chaosu Gospodarki Kanady i Stanów Zjednoczonych są zależne od kolei dla wszystkich gałęzi przemysłu, która dostarcza surowce i gotowe produkty.
„Podczas gdy Koleje Państwowe skupiają się na planie naprawczym i wspieraniu gospodarki, kierowcy ciężarówek skupiają się na powrocie na linię pikiet i trzymaniu gospodarki północnoamerykańskiej jako zakładnika swoich żądań” – oznajmiła Abekasis po ogłoszeniu strajku przez związek.
Uruchomienie linii kolejowej to ulga dla firm. W większości poprzednich sporów pracowniczych na kolei tylko jedna z kolei w Kanadzie przestała działać, a gospodarka była w stanie wytrzymać zakłócenia.
Negocjacje rozpoczęte w zeszłym roku dotyczyły kwestii związanych ze sposobem planowania czasu pracy pracowników i zasadami umów opracowanymi w celu zapobiegania wypaleniu zawodowemu. Przedsiębiorstwa kolejowe zaproponowały odejście od obecnego systemu, w którym pracownicy płacą na podstawie liczby przejechanych kilometrów, na rzecz systemu opartego na przepracowanych godzinach. Przewoźnicy kolejowi twierdzą, że zmiana ułatwi zapewnianie przewidywalnych rozkładów jazdy. Związek jednak stawiał opór, obawiając się, że proponowane zmiany podważą ciężko wypracowaną ochronę przed zmęczeniem i zagrożą bezpieczeństwu.
podobny Obawy o jakość życia Wyczerpujące harmonogramy i brak płatnych zwolnień lekarskich zmusiły amerykańskie przedsiębiorstwa kolejowe do… Na granicy strajku Dwa lata temu Kongres i prezydent Joe Biden interweniowali i zmusili pracowników do zaakceptowania porozumienia.
W Kanadzie kolejnym problemem, przed którym stoją koleje krajowe, jest zamiar przedsiębiorstwa rozbudowy systemu umożliwiającego tymczasowe przenoszenie pracowników do innych części sieci w przypadku niedoboru personelu w określonym obszarze.
Jeśli chodzi o płace, przedsiębiorstwa kolejowe oświadczyły, że zaoferowały podwyżki zgodnie z innymi niedawnymi umowami w branży dla już dobrze płatnych stanowisk pracy. Canadian National twierdzi, że inżynierowie zarabiają około 150 000 dolarów, a kierowcy około 121 000 dolarów za pracę 160 dni w roku, chociaż część wolnego czasu spędzają w hotelach w drodze pomiędzy podróżami pociągiem, aby odpocząć. CPKC twierdzi, że jej płaca jest podobna.
Prawie wszystkie kolejowe przewozy towarowe w Kanadzie – o wartości ponad 1 miliarda dolarów kanadyjskich (730 mln dolarów) dziennie i opiewające na ponad 375 milionów ton ładunku w zeszłym roku – zatrzymały się w czwartek, podobnie jak przesyłki kolejowe przekraczające granicę USA. Szereg małych, krótkodystansowych kolei towarowych obsługujących lokalne dostawy nadal funkcjonowało, ale w czasie ich nieczynności nie były w stanie dostarczać przesyłek do żadnego z głównych przedsiębiorstw kolejowych.
Dotknęło to również około 30 000 pasażerów w Kanadzie, ponieważ ich pociągi korzystały z linii CPKC. W czasie zamknięcia pociągi CPKC i CN nadal kursowały w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.
Według Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych co miesiąc koleją przewożone są towary o wartości miliardów dolarów między Kanadą a Stanami Zjednoczonymi.
„Wiele towarów i usług jest przewożonych przez granice” – powiedział Sean O’Brien, prezes Międzynarodowego Bractwa Kierowców Ciężarówek, w piątek na wiecu w Calgary w Albercie. „Jeśli ta firma zdecyduje się kontynuować swoje złe zachowanie , będzie to miało wpływ… „Musi podjąć wiele decyzji. Musi podjąć najważniejszą decyzję: nagrodzić tych pracowników za to, na co zasłużyli, a nie próbować zmniejszać bezpieczeństwo tylko dlatego, że muszą nakarmić ich zyski.”
___
Artykuł został zredagowany, aby skorygować fakt, że rząd odmówił wydania nakazu arbitrażowego dwa tygodnie temu, a nie tydzień temu.
___
Funk doniósł z Omaha w Nebrasce.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów