25 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

MOL i Gaz-System podają sobie ręce w sprawie kontraktu na pierwszy w Polsce FSRU

MOL i Gaz-System podają sobie ręce w sprawie kontraktu na pierwszy w Polsce FSRU

Polski operator systemu przesyłowego gazu Gas System, deweloper projektu i operator przyszłego krajowego terminalu skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Porcie Gdańskim, podpisał długoterminową umowę czarterową (TCP) na pływające magazynowanie i odzysk. Jednostka (FSRU) wraz ze spółką zależną głównego japońskiego przewoźnika Mitsui OSK Lines (MOL).

Port Gdański; Źródło: Układ Gaussa

Po ogłoszeniu Gaz-Systemu BW LNG i MOL były dwoma głównymi pretendentami do FSRU w listopadzie ubiegłego roku, a zwycięzcą został ten ostatni pod koniec stycznia. Przy szacunkowej zdolności regazyfikacyjnej na poziomie 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie, zarejestrowano już pełną zdolność regazyfikacyjną FSRU.

Projekt zakłada budowę nowego pływającego terminalu odbiorczego LNG w odległości około trzech kilometrów od wybrzeża polskiego portu w Gdańsku. Kiedyś zbudowany w Korei Południowej HD Hyundai Heavy Industries Stocznią, której zakończenie planowane jest na 2027 rok, zarządzać będzie Grupa FSRU MOL.

Oprócz pełnienia kluczowej roli w terminalu jako obiektu odbiorczo-magazynowego, statek jako pierwszy w kraju FSRU pomoże także wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne Polski. Projekt ten cieszy się dużym zainteresowaniem w Europie.

Zgodnie z tym istnieje Unia Europejska Wyznaczony Jest to jedno z rozporządzeń dotyczących infrastruktury energetycznej „Projekt będący przedmiotem zainteresowania publicznego”lub regionalnie wnoszący projekt rozwoju infrastruktury. W rezultacie prace przedinwestycyjne dla morskiej części projektu otrzymały wsparcie finansowe Komisji Europejskiej (KE).

MOL rozpoczął niedawno działalność komercyjną dla FSRU w zachodniej Jawie w Indonezji w ramach planu opisanego jako pierwszy w Azji projekt przetwarzania gazu w energię, mający na celu integrację FSRU, wytwarzania energii i obiektów związanych z gazem.

W zeszłym miesiącu firma zabezpieczyła kolejną pożyczkę związaną z okresem przejściowym w ramach swoich wysiłków na rzecz dekarbonizacji, podczas gdy wcześniejsza pożyczka została wykorzystana na budowę bardzo dużego dwupaliwowego tankowca (VLCC) napędzanego LNG.