24 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Koncerny wodne mogą zagrozić polskim planom transportu węgla – Politico

Koncerny wodne mogą zagrozić polskim planom transportu węgla – Politico

WARSZAWA — Polski rząd stara się zapewnić, aby tej zimy nie zabrakło węgla, a to podsyca dyskusję o ożywieniu transportu rzecznego w celu przemieszczania węgla przez cały kraj.

„Inwestycje w drogi wodne są priorytetem, ponieważ mają potencjał, by uzupełniać korytarze transportowe łączące porty z zapleczem” – powiedział rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Do końca dekady rząd planuje kilka projektów inwestycyjnych na Odrze. Na Wiśle planuje się żeglugę w dół rzeki z Torunia do Gdańska, największego miasta portowego Polski.

Jednak polscy ekolodzy obawiają się, że przystosowanie dwóch największych polskich rzek, Wisły w centralnej Polsce i Odry na zachód od granicy z Niemcami, do potrzeb transportu śródlądowymi drogami wodnymi może zniszczyć ich unikalne ekosystemy i wywołać nowe konflikty. Bruksela.

Susza obniża poziom wody, co sprawia, że ​​ożywienie transportu rzecznego jest decyzją kosztowną i kontrowersyjną dla środowiska.

„Projekt budowy drogi wodnej trwale naruszy integrację sieci Natura 2000 w Polsce. Ponieważ w Polsce nie ma innych dużych dolin rzecznych, strat nie można w żaden sposób zrekompensować” – powiedział Piotr Niesnaski, ekolog rzeczny z polskiego biura WWF. .

Nacjonalistyczny rząd RP Wniosek Cały import węgla z Rosji dostarczał Ukrainie około 7 mln ton węgla rocznie przed wojną, około trzech czwartych polskiego importu węgla.

Jedna trzecia polskich gospodarstw domowych używa węgla do ogrzewania domów, a polscy górnicy twierdzą, że krajowa produkcja nie może rosnąć wystarczająco szybko, aby pokryć lukę tej zimy. ostrzeżony.

Oznacza to, że kraj musi importować Węgiel Z miejsc takich jak RPA i Kolumbia rozprowadzają go w całym kraju przez swoje porty

Nie wiadomo jednak, czy kolej poradzi sobie z dodatkowym popytem.

„Polskie koleje wielokrotnie pokazały, że potrafią podjąć się bardzo poważnych zadań. Pytanie tylko, czy będą miały tabor, odpowiednią liczbę wagonów i lokomotyw” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. powiedział W zeszłym tygodniu państwowe Radio Kraków.

Były minister transportu Jerzy Polasek mówi, że transport rzeczny jest „konkurencyjny kosztowo, przyjazny dla środowiska i niskoemisyjny”.

Tu przydaje się transport rzeczny.

READ  Pracownicy przedsiębiorstw w Polsce odnotowują i prognozują wzrost wynagrodzeń

„Jest to po prostu konieczne. Jest to forma transportu, która jest zgodna z celami rządowymi i polityką europejską, a także jest konkurencyjna pod względem kosztów, przyjazna dla środowiska i niskoemisyjna. powiedział Jerzy Polaczek, były minister transportu.

niemieckie obawy

Ale Warszawa narzeka, że ​​inne rządy – zwłaszcza w Niemczech – nie podzielają zainteresowania ożywieniem ruchu rzecznego na Odrze.

„Rząd Brandenburgii uniemożliwia budowę wałów ostrogowych na Odrze ze względu na ich negatywny wpływ na środowisko. My tego tak nie widzimy” – powiedział Marek Krobarczyk, poseł i wiceminister infrastruktury rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość. powiedział Państwowe Polskie Radio w zeszłym tygodniu.

Polski plan skłonił rząd kraju związkowego Brandenburgii i niektóre organizacje ekologiczne do podjęcia działań prawnych przeciwko Polsce w sądzie warszawskim, który w czerwcu zatrzymany Pracuj nad rzeką.

„W opinii naszych ekspertów zmiany te mogą mieć znaczący i trwały wpływ na chronione gatunki i typy siedlisk, a tym samym pogorszyć ich stan ochrony” – powiedział rzecznik brandenburskiego Ministerstwa Rolnictwa, Środowiska i Ochrony Klimatu. Raport e-mail.

Wały ostrogi zapobiegają meandrowaniu rzeki, czyniąc ją głębszą i bardziej żeglowną.

Odra od dziesięcioleci nie była wykorzystywana do transportu rzecznego na dużą skalę. Doprowadziło to do odtworzenia dzikiej przyrody wzdłuż brzegów rzeki, z których większość jest objęta programem ochrony przyrody Unii Europejskiej Natura 2000.

Wisła – 15 EuropyCz Najdłuższa rzeka – jeszcze bardziej wyjątkowa. Biegnie bez kontroli przez setki kilometrów, w tym serce Warszawy chronione przez Naturę 2000.

Debata na temat zachowania dzikości rzek nasiliła się, ponieważ Unia Europejska próbuje ograniczyć emisje związane z transportem towarów z dróg do rzek iz ciężarówek na kolej. W przeszłości nieuregulowana rzeka była postrzegana jako odpady gospodarcze, ale teraz takie drogi wodne są postrzegane jako cenne zasoby w walce z suszą wywołaną zmianami klimatycznymi, powiedział Niesnansky z WWF.

READ  Coreleaf International przejmuje Can4Med i rozszerza obecność na rosnącym rynku marihuany medycznej w Polsce

„Zastąpienie swobodnie płynących polskich rzek sztucznymi, technicznymi drogami wodnymi jest sprzeczne z zapisanymi w języku polskim zasadami zrównoważonego rozwoju. Konstytucja,” powiedział.

Więcej łodzi oznacza utratę korzyści zapewnianych przez naturalne ekosystemy.

„Na przykład filtrowanie wody wzdłuż piaszczystych brzegów Wisły kosztuje 350 000 zł (74 400 euro) za zaledwie 1 kilometr. I to jest coś, co robią rzeki” – powiedział Niznański.

Naturalnie płynące rzeki zmniejszają ryzyko powodziowe, zwiększają retencję, pomagają w utrzymaniu zbiorników wód podziemnych i są korzystne dla lokalnej gospodarki poprzez przyciąganie turystów.

Jednak utrata cennych ekosystemów to problem, z jakim boryka się każda próba uczynienia żeglownymi dwóch największych polskich rzek.

Susza zmniejszyła przepływ wody, a zarówno Otra, jak i Wisła są teraz miejscami poniżej 1 metra głębokości. Według Polskie Biuro Meteorologiczne.

Oznacza to wydawanie crores, aby rzeki były w pełni żeglowne.

„Debata pojawia się ponownie, gdy w polskich rzekach brakuje wody, występują susze wodonośne i wysychają studnie. Pokazuje, jak polityka odrywa się od rzeczywistości i realnych potrzeb racjonalnego gospodarowania finansami i racjonalnej gospodarki wodnej” – powiedział Niznański.

Artykuł został uzupełniony o uwagi Ministerstwa Infrastruktury.

Ten artykuł jest częścią pierwszą Politico Pro

Politico to kompleksowe rozwiązanie dla profesjonalistów politycznych, które łączy głębię dziennikarstwa z potęgą technologii


Ekskluzywne, przełomowe miarki i spostrzeżenia


Spersonalizowana platforma analizy polityki


Najlepsza sieć public affairs

Ten artykuł jest częścią pierwszą Politico Pro

Politico to kompleksowe rozwiązanie dla profesjonalistów politycznych, które łączy głębię dziennikarstwa z potęgą technologii


Ekskluzywne, przełomowe miarki i spostrzeżenia


Spersonalizowana platforma analizy polityki


Najlepsza sieć public affairs