3 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Jak kryzys gospodarczy w Chinach jest niezrównanym doświadczeniem dla premiera Li Qianga

Jak kryzys gospodarczy w Chinach jest niezrównanym doświadczeniem dla premiera Li Qianga

Była to jego pierwsza podróż zagraniczna Niemcy i FrancjaPróbował przekonać liderów biznesu do dalszego inwestowania w Chinach. W kraju Xi zorganizował na początku lipca seminarium z ekonomistami w celu poszukiwania rozwiązań, a pod koniec ubiegłego miesiąca w Szanghaju spotkał się z ośmioma przywódcami prowincji.
Premier Li Qiang przemawia podczas sesji roboczej z premier Francji Elisabeth Borne w czerwcu w Paryżu. zdjęcie: ap

Powrót 63-latka do Szanghaju był szczególnie godny uwagi, ponieważ przeżył tam największy kryzys w swojej czterdziestoletniej karierze politycznej. Jako sekretarz Partii Komunistycznej miasta w latach 2017–2022 nadzorował w zeszłym roku powszechne i wyniszczające ekonomicznie blokady związane z pandemią.

Analitycy twierdzą, że przekonanie ludzi do ponownego wydawania pieniędzy poprzez zwiększenie pewności siebie będzie trudnym wyzwaniem. Niektórzy wyrażali wątpliwości co do jego taktyki gospodarczej, koordynacji polityki i priorytetów działań.

„Ma poparcie polityczne, aby rozpocząć odważne reformy i politykę gospodarczą” – powiedział Chen Gang, zastępca dyrektora Instytutu Azji Wschodniej na Uniwersytecie Narodowym w Singapurze. „Główną kwestią jest moment lub moment pobudzenia gospodarki i ogłoszenia nowego pakietu reform”.

Li, który wspinał się po szczeblach biurokratycznej drabiny w bogatych wschodnich prowincjach Zhejiang i Jiangsu, a także w Szanghaju, spędził pierwsze miesiące jako premier, przedstawiając panoramiczny obraz chińskiej gospodarki. Do najpilniejszych obaw należą mniej rozwinięty zachodni region Chin, mocno zadłużone samorządy lokalne, kształtowanie polityki na szczeblu gabinetu oraz radzenie sobie z wpływem nacisków zewnętrznych.

W przeciwieństwie do swoich poprzedników, takich jak Zhu Rongji, Wen Jiabao i Li Keqiang, obecny premier nie miał pięciu lat na zapoznanie się z funkcjonowaniem rządu centralnego i sprawami gospodarczymi kraju przed objęciem urzędu.

Premier podkreśla perspektywy gospodarcze Chin i atakuje Zachód za „redukcję ryzyka”

Oprócz podróży do Szanghaju Li Qiang w ciągu ostatnich pięciu miesięcy odwiedził także osiem prowincji i gmin. Podczas pierwszego przystanku, w środkowej prowincji Hunan, czołowi przywódcy zwiedzili fabryki produkujące samochody elektryczne, szybkie lokomotywy i maszyny budowlane, a także zapoznali się z postępem Chin w zaawansowanej produkcji. Pod koniec kwietnia odwiedził także południowo-zachodni region przygraniczny Yunnan, aby sprawdzić lokalną kampanię na rzecz walki z ubóstwem.

Neil Thomas, specjalista ds. polityki chińskiej w Asian Society Policy Institute, powiedział, że poparcie Xi dla Li wynika z jego lojalności i zaangażowania w wizję prezydenta.

„Cele gospodarcze należy zawsze rozważać w kontekście kwestii dyplomatycznych, ideologicznych i związanych z bezpieczeństwem, zwłaszcza pod przywództwem Xi” – powiedział Thomas.

Na pierwszym posiedzeniu gabinetu 17 marca, trzy dni po nominacji, Li mianował Radę Państwa ogólnym wykonawcą decyzji Komitetu Centralnego KPCh na czele z Xi.

Eskortował prezydenta na budowy W Nowej Dzielnicy Cheong’an W czerwcu w prowincji Hebei wraz z innymi członkami Stałego Komitetu Biura Politycznego w wystąpieniach publicznych często przywoływał idee prezydenta.

Od mojego czasu sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu [was named premier]

Max J. Zenglin, ekonomista

Publiczne komentarze przywódców wskazują, że promowanie wzrostu gospodarczego w Chinach zajmuje wysokie miejsce na liście priorytetów politycznych.

W oświadczeniu wydanym przez 24-osobowe Chińskie Biuro Polityczne po kwartalnej konferencji poświęconej analizom gospodarczym w dniu 24 lipca opisano ożywienie gospodarcze w kraju po Covid-19 jako „Fale” i „Zygzak”Priorytetowo przyznali wzrost popytu wewnętrznego, poprawę zaufania i zapobieganie ryzyku w drugiej połowie tego roku.
Biorąc pod uwagę Chiny 5,5 proc Biorąc pod uwagę roczny wzrost w pierwszej połowie tego roku oraz ogólne osłabienie w lipcu, niektórzy analitycy kwestionują wykonalność gospodarczego wyprzedzenia Stanów Zjednoczonych przez Chiny i twierdzą, że może im grozić podobny los. Do tego Japonia – z „Stracone dekady” recesji.

Wzrost PKB Chin, który w drugim kwartale wyniósł 6,3% rok do roku, uznano za słaby, biorąc pod uwagę niższą bazę porównawczą z tym samym okresem ubiegłego roku. Jeśli chodzi o wzrost sekwencyjny, PKB w drugim kwartale wzrósł zaledwie o 0,8 procent, w porównaniu z 2,2 procent w pierwszym kwartale.

„Od mojego czasu sytuacja gospodarcza uległa pogorszeniu [was named premier]„Nacisk na niego zwiększa się, gdy dotrzymuje swoich zobowiązań” – powiedział Max J. Zenglin, główny ekonomista w Mercator Institute for China Studies.

Nie ma jasnych punktów dla chińskiej gospodarki. Rosną wezwania do własności, działania związane z wydatkami

Jednak Zenglin powiedział: „Li musi działać w ramach wcześniej ustalonych korytarzy, które ograniczają możliwości ożywienia gospodarki”. „Co ważniejsze, w tej chwili nie wchodzi w grę masowy bodziec oparty na infrastrukturze. Niedawne wysiłki mające na celu uspokojenie sektora prywatnego są z pewnością ważne, ale należy je postrzegać również w kontekście bardziej ograniczonej ekonomii politycznej.

Biuro Polityczne sporządziło plan głównych zmian politycznych – w tym „terminowej poprawy polityki dotyczącej nieruchomości”, wzmocnienia dużych firm technologicznych i rozwoju sektora prywatnego – aby pomóc wydobyć znajdującą się w trudnej sytuacji gospodarkę z zastoju.

Postrzega się także niekorzystne skutki w postaci niektórych z nadrzędnych zasad Xi – od „mieszkania, w którym można mieszkać, a nie spekulacji” wprowadzonego przez niego pod koniec 2016 r. po zapobieganie ślepej ekspansji kapitału od końca 2020 r. – zawieszonych, jeśli nie odwróconych.

Ostatnio towarzyszą temu ataki czarowników jeden za drugim, gdy kierownictwo stara się uspokoić lokalnych biznesmenów i zagranicznych inwestorów. Jednakże obecnie stosowane środki stymulacyjne znacznie różnią się od środków zastosowanych w celu przeciwdziałania światowemu kryzysowi finansowemu w 2008 r.

Pozostają wątpliwości, jaki wpływ na gospodarkę mogą mieć nowo wprowadzone polityki.

„Jestem trochę zdezorientowany” – powiedział gazecie jeden z lokalnych inwestorów, pod warunkiem zachowania anonimowości, wskazując na rozbieżności między tym, co powiedział mi premier, a tym, co powiedział zjazd partii w październiku. „Wątpię, ile miejsca zostanie poświęcone na realizację jego programu. Ponieważ myślę, że wszyscy wiemy, kto podejmuje decyzje”.

Ekonomiści Morgan Stanley zauważyli również, że wielu klientów finansowych wskazało, że niechętnie nawiązują znaczącą współpracę z Chinami ze względu na obawy związane z trwającym spowolnieniem gospodarczym, ograniczoną widocznością w długoterminowych perspektywach, znacznie słabszym sektorem prywatnym i kurczącą się przestrzenią polityczną.

„Te pogorszenie koniunktury prawdopodobnie odzwierciedla obawy, że wzrost nie jest już priorytetem w Chinach oraz niezamierzony efekt – lub bolesny skutek – nagłej zmiany paradygmatu zarządzania, która rozpoczęła się w połowie 2021 r.”, wynika z noty badawczej opublikowanej w sierpniu. 3. „W szczególności mogło to wywołać wrażenie, że rozważania pomiędzy bezpieczeństwem/zrównoważonym rozwojem a wzrostem mają charakter statyczny, a nie dynamiczny”.

Chiny stawiają na lepszą realizację polityk ratujących gospodarkę i zapowiadają większą pomoc

Derek Scissors, pracownik naukowy American Enterprise Institute i główny ekonomista China Big Book, zwrócił uwagę na dylemat polityczny, ponieważ tradycyjny bodziec będzie działał najwyżej przez rok, a większe pożyczki na finansowanie budowy pozwolą jedynie pozbyć się długu . głębszy otwór.

Nadanie większych praw przedsiębiorstwom prywatnym, jeśli zostanie wdrożone, byłoby korzystne, ale wymagałoby czasu. Utrzymują się obawy, że większość obietnic przywódców składa się z pustych słów, niepopartych konkretnymi działaniami.

„W tej chwili Pekin obiecuje zbyt wiele rzeczy, aby móc zobaczyć, jakie są prawdziwe priorytety” – stwierdził Scissors. Trzecia sesja [of the 20th CPC Central Committee] Nadszedł czas, aby sprawdzić, czy nastąpiła rzeczywista zmiana polityki”.

Pekin ma zwołać trzecią sesję plenarną komisji – w której uczestniczy około 400 urzędników wyższego szczebla – jeszcze w tym roku i oczekuje się, że omówi ona długoterminową politykę gospodarczą.

Dziesięć lat temu komisja wydała przełomowy dokument dotyczący reform, zawierający dziesiątki zadań mających na celu przekształcenie gospodarki narodowej i skierowanie jej w kierunku bardziej rynkowym. Reforma przedsiębiorstw państwowych – jeden z kilku szeroko dyskutowanych planów – odeszła jednak od zamierzonej ścieżki, gdyż w dalszym ciągu na przedsiębiorstwach państwowych spoczywać będzie zadanie stawania się Większy, lepszy i silniejszy.

Musimy rozważyć, czy obecna gospodarka przechodzi punkt zwrotny

Liu Shangxi, Ministerstwo Finansów

Krajowi naukowcy i kręgi polityczne skupiają się głównie na kwestiach strukturalnych i długoterminowym wzroście, wyrażając obawy dotyczące „japońskiej transformacji”, która doprowadzi do straconych dziesięcioleci Japonii. Rzeczywiście istnieją pewne podobieństwa między obydwoma krajami, w tym demografia, powolny rynek nieruchomości, niskie ceny konsumpcyjne i słaby popyt krajowy.

„Musimy rozważyć, czy obecna gospodarka znajduje się w punkcie zwrotnym. Jeśli tak, wzrost będzie nadal spadał i ponownie pojawi się krzywa w kształcie litery L. „

Ożywienie w kształcie litery L charakteryzuje się powolnym tempem ożywienia, utrzymującym się bezrobociem i stagnacją wzrostu gospodarczego.

Liu znalazł się wśród siedmiu ekonomistów zaproszonych przez chińskiego premiera na początku lipca w celu przedstawienia swoich sugestii.

Średnie tempo wzrostu gospodarczego Chin w latach 2020–2022 dotkniętych pandemią wyniosło 5,2% – blisko minimum wymaganego przez Pekin, aby podwoić swoją wielkość gospodarczą do 2035 r.

Prezydent Xi Jinping (po lewej) i premier Li Qiang stoją na czele planów naprawy gospodarczej Chin. Foto: AFP

Plan naprawy gospodarczej premiera, niezależnie od tego, czy służy celom krótkoterminowym, czy długoterminowym, wymaga również pomocy ze strony osób wagi ciężkiej z najbliższego otoczenia prezydenta Xi, w tym wicepremiera wykonawczego Ding Xuexianga i wiceprezydenta Xi Jinpinga. Premier He Lifeng, który sprawuje władzę stanowisko premiera. opłata finansowa.

Tymczasem zmiany w rządzie nadal trwają i są uważane za kluczowe dla realizacji polityki gospodarczej Pekinu. Na przykład: Nowy prezes banku centralnego Ustalono to dopiero w zeszłym miesiącu.
Obserwatorzy Chin za granicą czekają, aby zobaczyć, czy nastąpiła rzeczywista zmiana w polityce i czy nagle nie pojawiły się nagłe zmiany lub represje – jak to miało miejsce w ostatnich latach w przypadku korepetycji i dużych firm technologicznych, a ostatnio z Kampania na rzecz zwalczania korupcji w sektorze medycznym Aby służyć agendzie prezydenta Xi.

Ponadto niektóre priorytety, takie jak bezpieczeństwo narodowe i wzmocnienie samodzielności Chin, które będą stanowić wyzwanie dla stosunków zagranicznych, mogą w dłuższej perspektywie wpłynąć na gospodarkę.

„Chociaż nie oczekuję, że Chiny złagodzą swoje cele w zakresie bezpieczeństwa narodowego i samodzielności, myślę, że władze zostaną zachęcone do złagodzenia przekazu na ten temat” – powiedział Alfredo Montovar Helo, prezes China Center for Economics przy Conference Board i Biznes. .

„Chiński rząd potrzebuje stabilnego otoczenia zewnętrznego, aby skupić swoją uwagę na gospodarce”.

READ  Indeks cen producentów w marcu 2022 r.: