- autor, João da Silva
- Rola, Reporter biznesowy
Spowolnienie chińskiej gospodarki i tłumienie przez Pekin przejawów bogactwa mają wpływ na niektóre z wiodących marek luksusowych na świecie.
LVMH twierdzi, że jego sprzedaż w Azji, która obejmuje Chiny, ale nie Japonię, spadła o 14% w ciągu trzech miesięcy do końca czerwca, co oznacza pogorszenie spadku o 6% w pierwszym kwartale.
Ale firma z siedzibą w Paryżu nie jest w tym osamotniona, ponieważ wielu jej konkurentów również odnotowuje spadek sprzedaży w drugiej co do wielkości gospodarce świata.
Dzieje się tak, gdy chińscy klienci ograniczają drogie zakupy, a rządowi cenzorzy zamykają konta w mediach społecznościowych wpływowych osób, które prezentowały w Internecie swoje towary luksusowe.
LVMH, największa na świecie grupa produkująca towary luksusowe, podała, że ogólny wzrost jej przychodów spowolnił w tym okresie do 1%.
Jednakże prezes i dyrektor generalny Grupy Bernard Arnault pozostał ostrożnym optymistą.
„Nasze wyniki za pierwsze półrocze odzwierciedlają niesamowitą odporność LVMH… w klimacie niepewności gospodarczej i geopolitycznej”.
„Chociaż w obecnym kontekście pozostajemy czujni, grupa z ufnością wkracza w drugą połowę roku” – powiedział inwestorom.
Akcje spółki, do której należy 75 marek z najwyższej półki, w tym Louis Vuitton, Dior i Tiffany & Co., spadły w ciągu ostatniego roku o około 20%.
LVMH nie jest jedyną dużą firmą odczuwającą spowolnienie sprzedaży dóbr luksusowych w Chinach.
Brytyjska firma zajmująca się luksusową modą Burberry podała w swoich najnowszych danych finansowych, że jej sprzedaż w Chinach kontynentalnych spadła o ponad 20% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Swatch Group – szwajcarski zegarmistrz będący właścicielem Blancpain, Longines Omega stwierdziła, że słaby popyt w Chinach przyczynił się do spadku sprzedaży o 14,4% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Richemont, właściciel Cartier, odnotował spadek sprzedaży w Chinach, Hongkongu i Makau o 27% rok do roku w kwartale zakończonym 30 czerwca.
Niemiecki gigant modowy Hugo Boss obniżył swoje prognozy sprzedaży na ten rok ze względu na obawy o słaby popyt konsumencki na takich rynkach jak Chiny i Wielka Brytania.
Inne duże firmy z branży dóbr luksusowych, w tym Hermes i Kering, właściciel marki Gucci, mają ogłosić w tym tygodniu swoje najnowsze wyniki finansowe.
Proces pochwalenia się luksusowymi markami w Internecie również stał się przedmiotem nadzoru chińskich władz.
W maju kontrolowany przez państwo dziennik „Global Times” doniósł, że internetowa gwiazda nazwiskiem Wanghong Quanxing została zakazana w mediach społecznościowych „w związku z atakami na osoby obnoszące się z bogactwem w Internecie”.
Jego konto w Douyin, chińskim odpowiedniku TikToka, miało ponad cztery miliony obserwujących.
Konta kilku innych popularnych influencerów zostały również usunięte w ramach kampanii, która według chińskiego organu nadzoru internetowego miała na celu celowe zakazanie „wulgarnych” i ostentacyjnych treści.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów