Francja, Niemcy i Hiszpania osiągnęły porozumienie w sprawie rozpoczęcia kolejnej fazy rozwoju nowego samolotu bojowego o nazwie FCAS, największego europejskiego projektu obronnego, którego koszt szacuje się na ponad 100 mld euro (103,4 mld dolarów). ), poinformował w piątek niemiecki rząd.
Ministerstwo Obrony poinformowało w oświadczeniu, że po szeroko zakrojonych negocjacjach osiągnięto porozumienie przemysłowe, potwierdzając wcześniejsze doniesienia Reutersa, że trzy kraje i ich branże zawarły porozumienie.
Ministerstwo poinformowało, że uzgodniono na najwyższym szczeblu rządowym przyjęcie równie opartego na współpracy podejścia do projektu, za który odpowiada cała Francja.
Ministerstwo Obrony Hiszpanii poinformowało, że Madryt wyda na projekt 2,5 miliarda euro (2,58 miliarda dolarów), z czego 525 milionów euro (542 miliony dolarów) zostanie wypłaconych w 2023 roku. Ministerstwo powiedziało, że rząd zatwierdził te wydatki, ale nie podał dalszych szczegółów. .
„Porozumienie polityczne w sprawie FCAS jest wspaniałym krokiem i – szczególnie w obecnych czasach – ważnym znakiem doskonałej współpracy francusko-niemiecko-hiszpańskiej” – powiedziała minister obrony Niemiec Christine Lambrecht.
„Wzmacnia zdolności wojskowe Europy i zapewnia ważne know-how nie tylko dla naszego przemysłu, ale także dla przemysłu europejskiego”.
Wcześniej źródła podały, że kolejna faza rozwoju przyszłego systemu walki powietrznej (FCAS) ma kosztować około 3,5 miliarda euro, które zostaną równo podzielone między trzy kraje.
francuski Dassault (AM. PA)Airbusa (POWIETRZE.PA) i indra (IDR.MC) – dwaj ostatni reprezentujący odpowiednio Niemcy i Hiszpanię – są zaangażowani w plan wymiany francuskich Rafale oraz niemieckich i hiszpańskich Eurofighterów od 2040 roku.
„Teraz w poszczególnych krajach należy podjąć szereg formalnych kroków, aby umożliwić szybkie podpisanie umowy, której będziemy musieli przestrzegać” – napisał Airbus w e-mailu.
Prezydent Francji Emmanuel Macron i ówczesna kanclerz Niemiec Angela Merkel po raz pierwszy ogłosili plany FCAS w lipcu 2017 r., które obejmowałyby samolot bojowy i szereg powiązanej broni, w tym drony.
W ostatnim czasie projekt – pierwotnie mający zjednoczyć Europejczyków po kryzysie migracyjnym i decyzji Wielkiej Brytanii o wyjściu z Unii Europejskiej – stał się źródłem napięć między obydwoma krajami.
W zeszłym miesiącu Macron odwołał wspólne francusko-niemieckie spotkanie ministerialne z powodu nieporozumień z Berlinem w wielu kwestiach, w tym w projektach obronnych i energetycznych.
Obie strony walczyły przez ponad rok o porozumienie w sprawie kolejnej fazy rozwoju FCAS, chociaż rządy Francji i Niemiec zasadniczo zgodziły się co do projektu.
Niektóre źródła uznały Dassault za winnego, ponieważ firma odmówiła wycofania się z długotrwałego sporu o prawa własności intelektualnej.
Inne źródła obwiniały Airbusa za naciskanie na większy udział roboczy w projekcie kierowanym przez Dassault i nalegały, aby zapewnić mu „równe warunki” z francuską firmą.
(1 USD = 0,9675 euro)
Pisanie przez Sabine Siebold; Pod redakcją: Kristi Knoll, Christophe Steitz, Louise Heavens i Emilia Sithole Matares
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy