27 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Filipiny twierdzą, że trzech rybaków zginęło po staranowaniu ich łodzi przez „zagraniczny” statek na Morzu Południowochińskim

Filipiny twierdzą, że trzech rybaków zginęło po staranowaniu ich łodzi przez „zagraniczny” statek na Morzu Południowochińskim

Filipińska Straż Przybrzeżna

Ocalali docierają do brzegu w prowincji Pangasinan 3 października po kolizji na Morzu Południowochińskim.



CNN

Filipiny prowadzą dochodzenie w sprawie śmierci trzech filipińskich rybaków po tym, jak zginęli w zderzeniu z „obcym” statkiem na wodach terytorialnych. morze PołudniowochińskieJak poinformowały w środę władze w kraju.

Według filipińskiej straży przybrzeżnej, powołującej się na członka załogi, filipińska łódź rybacka FFB Dearyn została uderzona około 4:20 w poniedziałek w pobliżu Scarborough Shoal.

Straż Przybrzeżna podała, że ​​11 członków załogi przeżyło incydent i we wtorek rano swoimi łodziami dotarło na ląd, przewożąc zmarłych – w tym kapitana – do prowincji Pangasinan w północnym Luzonie, największej wyspie w kraju.

W poście na portalu X, dawniej Twitterze, prezydent Filipin Ferdinand Marcos Jr. napisał, że Straż Przybrzeżna „stoi z boku i sprawdza wszystkie statki obserwacyjne w okolicy w ramach toczącego się śledztwa”.

Marcos powiedział: „Zapewniamy ofiary, ich rodziny i wszystkich, że dołożymy wszelkich starań, aby pociągnąć do odpowiedzialności osoby odpowiedzialne za ten nieszczęśliwy wypadek na morzu”.

Zwrócił się także do wszystkich stron, aby w trakcie śledztwa „powstrzymały się od spekulacji”.

W środowej aktualizacji Straż Przybrzeżna poinformowała, że ​​skontaktuje się ze zbiornikowcem zarejestrowanym pod banderą Wysp Marshalla, który mógł znajdować się w tym rejonie w momencie wypadku, na podstawie danych o ruchu morskim i relacji świadków ocalałych.

Morze Południowochińskie to droga wodna o powierzchni 1,3 miliona mil kwadratowych, kluczowa dla handlu międzynarodowego, przez którą co roku przepływa jedna trzecia światowych żeglugi o wartości bilionów dolarów. Oznacza to, że przez region regularnie przepływają ogromne kontenerowce i tankowce.

Morze jest także domem dla rozległych, żyznych łowisk, od których zależy życie i źródła utrzymania wielu ludzi, często korzystających ze znacznie mniejszych statków.

Jest to także główna morska strefa zapalna.

w nawiasach Chiny W wielu krajach Azji Południowo-Wschodniej wiele rządów rości sobie prawa do części morza, a Pekin twierdzi, że jest właścicielem prawie całej drogi wodnej, wbrew orzeczeniu sądu międzynarodowego.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Chiny okupowały wiele mało znanych raf i atoli z dala od wybrzeża Morza Południowochińskiego, gdzie zbudowały obiekty wojskowe, w tym pasy startowe i porty.

Ławica Scarborough, znana jako Bajo de Masinloc na Filipinach i wyspa Huangyan w Chinach, to mała, ale strategiczna rafa i miejsce do wędkowania położone 200 km na zachód od Luzon, które było głównym źródłem napięć między Manilą a Pekinem.

Na tym obszarze coraz częściej dochodzi do starć filipińskich statków i małych drewnianych łodzi rybackich z większymi statkami chińskiej straży przybrzeżnej oraz, jak twierdzi Manila, tajemniczymi statkami rybackimi chińskiej milicji morskiej.

W 2016 r. międzynarodowy trybunał w Hadze wydał orzeczenie na korzyść Filipin w historycznym sporze morskim, stwierdzając, że Chiny nie mają podstawy prawnej do dochodzenia praw historycznych do dużej części Morza Południowochińskiego. Manila twierdzi, że Pekin zignorował orzeczenie.

To rozwijająca się historia. Więcej do obserwowania.