3 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Federalna Administracja Lotnicza żąda uziemienia niektórych samolotów Boeing 737 Max do czasu kontroli

Federalna Administracja Lotnicza żąda uziemienia niektórych samolotów Boeing 737 Max do czasu kontroli

W sobotę Federalna Administracja Lotnicza nakazała amerykańskim liniom lotniczym zaprzestanie użytkowania niektórych samolotów Boeing 737 MAX 9 do czasu przeprowadzenia inspekcji po tym, jak jeden z tych samolotów zgubił w powietrzu fragment kadłuba, co przerażało pasażerów aż do bezpiecznego lądowania.

W sobotę Alaska i United Airlines zaczęły odwoływać dziesiątki lotów po uziemieniu flot Max 9, aby samoloty mogły przejść obowiązkowe inspekcje federalne.

Samolot Max 9 biorący udział w piątkowym wypadku wystartował z Portland w stanie Oregon lotem 1282 Alaska Airlines do Ontario w Kalifornii. Samolot wrócił do Portland około 20 minut po starcie i nikt na pokładzie nie odniósł poważnych obrażeń. Osoby na pokładzie opisał wiatr wiejący przez dużą szczelinę, która odsłoniła nocne niebo i światła miasta poniżej.

Chociaż FAA nie omówiła jeszcze publicznie przyczyn wypadku, nakazała liniom lotniczym sprawdzenie tak zwanej „uszczelki drzwi środkowej kabiny”.

Niektóre samoloty Boeing 737 MAX 9 są wyposażone w mniejszą niż maksymalna liczbę miejsc i dlatego nie wymagają wszystkich wyjść pierwotnie zaprojektowanych dla samolotu. Te niepotrzebne drzwiczki są wypełnione zatyczką. Lot 1282 miał dwoje zamkniętych drzwi, umieszczonych pomiędzy tyłem samolotu a wyjściami awaryjnymi na skrzydle.

Jennifer Homendy, szefowa Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu, organu odpowiedzialnego za badanie wypadków lotniczych, powiedziała, że ​​jedna z zatyczek w drzwiach samolotu zepsuła się 10 minut po lotnisku, gdy samolot znajdował się na wysokości około 5000 metrów.

Pani Homendy powiedziała w sobotę na konferencji prasowej w Portland, że ogranicznik drzwi znajdował się w pobliżu siedzeń A i B w rzędzie 26, które były puste. Stwierdzono również, że skutki mogłyby być znacznie gorsze, gdyby doszło do tego na dużych wysokościach, przy potencjalnie usuniętych znakach o zapięciu pasów bezpieczeństwa i poruszaniu się pasażerów i załogi po samolocie.

Pani Homendy powiedziała, że ​​śledczy porównają uszczelkę drugich drzwi na drugim końcu korytarza z tymi, które eksplodowały, w nadziei ustalenia, co poszło nie tak. Dodała, że ​​śledczy przyjrzą się także takim kwestiom, jak układ ciśnieniowy i dokumentacja obsługi samolotu.

READ  Kraje, w których stawki ubezpieczenia domu rosną najszybciej

Boeing 737 Max 9, o którym mowa, to stosunkowo nowy samolot Alaska Airlines, dostarczony przewoźnikowi 31 października. Jak dodał, został on zatwierdzony w listopadzie Rejestracja FAA Z samolotów. Według niego w tym miesiącu wszedł do komercyjnej służby i od tego czasu wykonał 145 lotów Radar lotniczy24Kolejna witryna do śledzenia lotów.

Forrest Gossett, rzecznik Spirit AeroSystems, powiedział w sobotę, że jego firma zainstalowała uszczelki drzwi w Max 9, a Spirit zainstalował wtyczkę podczas lotu Alaska Airlines.

Zamówienie FAA dotyczy około 171 samolotów. Agencja stwierdziła, że ​​wymagane inspekcje powinny trwać od czterech do ośmiu godzin w przypadku każdego samolotu.

Dave Spiro, prezes Professional Aviation Safety Specialists – związku zawodowego reprezentującego ponad 11 000 pracowników FAA, w tym inspektorów bezpieczeństwa, powiedział w sobotę, że eksperci ds. bezpieczeństwa lotniczego z jego związku będą na miejscu wraz z NTSB, aby pomóc im ustalić, w jaki sposób doszło do wypalenia wtyczki. na zewnątrz. Samolot.

„Z naszego punktu widzenia nie ma akceptowalnej sytuacji, w której coś takiego mogłoby mieć miejsce; „Nie należy przedstawiać tego rodzaju ryzyka” – powiedział Spiro.

W miarę jak Rada Bezpieczeństwa Transportu kontynuowała dochodzenie, zwróciła się do opinii publicznej o pomoc w odnalezieniu drzwi samolotu, który według Radara prawdopodobnie rozbił się w dzielnicy Cedar Hills w Portland.

Samoloty Boeing MAX mają burzliwą historię. Po dwóch wypadkach Max 8, w których w latach 2018 i 2019 w ciągu kilku miesięcy zginęły setki osób, Max został uziemiony na całym świecie.

W 2018 roku Boeing 737 MAX 8 Lion Air Flight 610 rozbił się w oceanie u wybrzeży Indonezji, zabijając 189 pasażerów i załogę. Niecałe pięć miesięcy później, w 2019 r., lot 302 Ethiopian Airlines rozbił się wkrótce po wylocie ze stolicy Etiopii, Addis Abeby, w wyniku czego zginęło 157 osób na pokładzie.

READ  Chińska gospodarka stabilizuje się, a działalność fabryk powraca do ekspansji

Samoloty MAX zostały uziemione po drugim wypadku. Boeing wprowadził zmiany w samolocie, w tym w systemie sterowania lotem odpowiedzialnym za dwie katastrofy, a FAA zezwoliła mu na ponowny lot pod koniec 2020 r. W 2021 r. firma zgodziła się na ugodę z Departamentem Sprawiedliwości o wartości 2,5 miliarda dolarów, rozwiązując sprawę karną Boeinga spiskowali, aby oszukać agencję.

W grudniu Boeing nalegał, aby linie lotnicze przeprowadziły inspekcję wszystkich samolotów 737 MAX pod kątem ewentualnych poluzowanych śrub w układzie sterowania sterem kierunku, po tym jak międzynarodowe linie lotnicze odkryły podczas rutynowej konserwacji śrubę z brakującą nakrętką. Linie lotnicze Alaska Airlines podały wówczas, że spodziewają się zakończenia inspekcji swojej floty w pierwszej połowie stycznia.

Samoloty są szeroko stosowane. Z prawie 2,9 miliona lotów zaplanowanych na styczeń na całym świecie, 4,3 procent będzie realizowanych przy użyciu samolotów MAX 8, a 0,7 procent będzie realizowanych przy użyciu samolotów MAX 9.

Johna Yoona, Wiktoria Kim, Orlando Mayorquina, Rebekę Carballo I Krystyna Chung Przyczynił się do raportów.