4 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Co PS5 Pro oznacza dla gier takich jak GTA 6

Co PS5 Pro oznacza dla gier takich jak GTA 6

Długo plotkowane plotki na temat PS5 Pro zostały (w pewnym stopniu) potwierdzone po wycieku specyfikacji i wewnętrznych dokumentów do sieci. O nazwie kodowej „Trinity” nawiązującej do pierwotnej nazwy kodowej PS4 Pro, „Neo”, PS5 Pro oferuje oczekiwany znaczny wzrost specyfikacji w porównaniu z prawie czteroletnim podstawowym modelem PS5. Choć wiele osób może skupiać się na liczbie teraflopów, które wytrzyma PS5 Pro, my omówimy ujawnione specyfikacje i wyjaśnimy, jaki będzie to miało wpływ na gry działające na tym urządzeniu, a także wyjaśnimy nowy tajny sos „PlayStation Spectral Supersolution”.

procesor

Niewątpliwie najmniejszą zmianą w stosunku do modelu podstawowego jest to, że PS5 Pro najwyraźniej korzysta z tego samego 8-rdzeniowego, 16-wątkowego procesora AMD Zen 2, co obecne PS5. Według dokumentów, które wyciekły, PS5 Pro zapewni niewielkie przyspieszenie w „trybie wysokiej częstotliwości procesora”, zapewniając około 10% przyspieszenie w porównaniu z pierwotną szybkością bazową 3,5 GHz. To nowe pasmo 3,85 GHz osiąga się kosztem zaledwie 1% maksymalnej częstotliwości taktowania nowego procesora graficznego. Pomimo tych kosztów, w rzeczywistości gry będą nadal działać podobnie do komputera bazowego, gdy procesor jest ograniczony. Krótko mówiąc, to uaktualnienie bardziej przypomina oświadczenie marketingowe, które ma pozwolić Sony przechwalać się posiadaniem najszybszego taktowania procesora konsoli niż cokolwiek innego. Nie ma tu nic do zobaczenia.

GPU

W GPU dzieje się prawdziwa magia. Podobnie jak w przypadku PS4 Pro, Sony wydało lwią część budżetu na zwiększenie jakości grafiki, rozdzielczości i wydajności PS5 Pro.

Konkretne zmiany w kompilacji nie zostały wymienione, ale mamy pewne dane z wycieków, które możemy ekstrapolować. Z opinii wynika, że ​​PS5 Pro będzie prawdopodobnie miało 60 jednostek obliczeniowych (CU) w porównaniu z obecnymi 36 CU w PS5. To, przynajmniej na papierze, mniejszy skok niż podwojenie liczby jednostek CU w porównaniu do podstawowego PS4 w PS4 Pro.

Teoretycznie otrzymaliśmy wzrost wydajności graficznej o 67% w porównaniu do „standardowego” PS5. Ale czekaj, mamy więcej! Sam procesor graficzny jest prawie na pewno oparty na najnowszej architekturze RDNA3 obecnych kart AMD Radeon 7000, co oferuje pewne ulepszenia architektoniczne w stosunku do starszego procesora graficznego PS5 opartego na RDNA2. Sugerowana w dokumentacji liczba teraflopów dodaje temu pewne znaczenie, ponieważ stwierdza, że ​​PS5 Pro ma 33,5 TB w porównaniu z 10,28 TB w modelu standardowym. Jest to prawie na pewno spowodowane podwójnymi operacjami FP32 (zmiennoprzecinkowymi), z którymi radzi sobie nowszy procesor graficzny, a nie pojedynczym problemem na starszej konsoli. Korzystając z tych liczb, możemy stwierdzić, że częstotliwość taktowania wynosi około 2335 MHz dla 56 aktywnych jednostek CU i 2180 MHz dla 60 działających pełnych jednostek CU. W rzeczywistości będą zdarzać się rzadkie i odosobnione przypadki, w których podwójne obliczenia mogą zostać przepchnięte przez procesor graficzny. Jednak największym problemem PS4 Pro było to, że wzrost wydajności obliczeniowej nigdy nie odpowiadał przepustowości.

READ  Microsoft zobowiązał się na 10 lat do wprowadzenia Call of Duty na konsolę Nintendo

Źródło: CD Project Red

pamięć

Jeśli chodzi o pamięć, Sony zwiększyło starą pamięć RAM 14 GB/16 GB PS5 do nowszych 18 GB/s dla PS5 Pro, co prawdopodobnie jest jedynie zaletą zakupu najnowszych dostępnych węzłów. To uderzenie zwiększa przepustowość systemu o 28%, z 448 GB/s do 576 GB/s, co czyni ją wyższą niż w przypadku serii Xbox

Chociaż nie zostało to potwierdzone, źródła poinformowały IGN, że do całkowitego przydziału dodano około 1 GB pamięci RAM na grę, co daje 13,5 GB dostępnego na gry. Będzie to miało kluczowe znaczenie dla największych ulepszeń i sekretów, jakie PS5 Pro ma do zaoferowania z ulepszeniami ray tracingu, a także dla własnego konkurenta Sony w zakresie FSR3 i DLSS: PlayStation Spectral Supersolution (PSSR), który jest przyspieszany za pomocą dedykowanego uczenia maszynowego (ML). sprzęt komputerowy.

the „Sekretny sos”

Krótko mówiąc, mamy PS5, które oferuje mniej więcej taką samą wydajność procesora na ośmiu rdzeniach i 16 wątkach, jak jego poprzednik inny niż Pro, w połączeniu z szybszą pamięcią, która zasila o 67% szybszy procesor graficzny. Własne liczby Sony wskazują na około 45% wzrost wydajności surowej rasteryzacji (renderowania obiektów 3D w pikselach na ekranie) w przypadku PS5 Pro.

Mówiąc laikiem, bieżący tytuł 1080p na PS5 zostanie przeniesiony do rozdzielczości 3840 x 2160, a gra, w której procesor graficzny był ograniczony do 42 klatek na sekundę, będzie teraz mogła osiągnąć 60 klatek na sekundę. Jednak największe wsparcie otrzymają dedykowane urządzenia PSSR i ML, które będą w stanie zwiększyć rozdzielczość i jakość obrazu bez konieczności posiadania dwukrotnie lub więcej mocy niż czysty sprzęt. Podobnie jak rdzenie Tensor w procesorach graficznych Nvidia, ten dedykowany procesor graficzny będzie pobierał niższą docelową rozdzielczość wyjściową – powiedzmy 1080p – i skalował ją poprzez rekonstrukcję uczenia maszynowego do wyjściowej rozdzielczości 4K, a wszystko to kosztem zaledwie kilku milisekund na sekundę. .

Ten system uczenia maszynowego nie tylko zapewnia znaczny wzrost jakości obrazu we wszystkich grach, odblokowując rozdzielczość 4K (i być może lepszą), ale także rozwiązuje problem dużej przepustowości i wydajności procesora graficznego, ponieważ dane te są wywnioskowane, a nie wyświetlane. Wszystko to oznacza, że ​​PS5 Pro zapewni na wyświetlaczu lepszą jakość niż 4K przy znacznie mniejszym spadku wydajności i przepustowości.

Drugim elementem tortu graficznego jest oczywiście ray tracing. W oparciu o patenty Sony i dokumentację programistów nowy procesor graficzny dla PS5 Pro zapewnia także dwukrotny wzrost wydajności rdzenia w zakresie śledzenia promieni w porównaniu ze zoptymalizowanym sprzętem. W pewnych okolicznościach może osiągnąć wzrost nawet 4-krotny.

Źródło: Rockstar Games
Źródło: Rockstar Games

Wystarczające specyfikacje. Co to oznacza dla gier? Tak naprawdę wiele zależy od tego, jak programiści korzystają z nowego sprzętu i funkcji oferowanych przez PS5 Pro. Podejrzewam, że zobaczymy trzy duże ulepszenia w istniejących grach na PS5 Pro i dwa kolejne w przypadku nowych tytułów, przy czym pierwszy będzie najbardziej ekscytujący.

READ  WhatsApp dodaje weryfikację e-mailową w celu uwierzytelnienia

Dynamiczna rozdzielczość i odblokowana liczba klatek na sekundę

Dynamiczne rozdzielczości i odblokowana liczba klatek na sekundę będą oferowane bezpłatnie, wykorzystując zwiększoną wydajność i najnowszy pakiet SDK, który prawdopodobnie zostanie dostarczony wraz z aktualizacją oprogramowania sprzętowego PS5 tuż przed premierą PS5 Pro. Dzięki tym funkcjom istniejące gry działające z nierówną liczbą klatek na sekundę mogą korzystać z dynamicznego skalowania rozdzielczości (DRS), aby natychmiast działać szybciej i płynniej na nowej konsoli Sony.

Gry takie jak Alan Wake 2, które miały trudności z osiągnięciem odpowiednio 30 i 60 klatek na sekundę w trybach Jakość i Wydajność, mogą teraz osiągać 30 i 60 klatek na sekundę bez dostępu twórcy do kodu. Odblokowany tryb VRR Spider-Mana 2, który generuje liczbę klatek na sekundę oscylującą wokół lat 70., może teraz wzrosnąć do 100. Są to natychmiastowe wzmocnienia, których gracze mogą się spodziewać w swoim katalogu zapasów.

Poprawka aktualizacji programisty

Dzięki poprawkom aktualizacyjnym studia mogą z łatwością wrócić do starszych gier (nawet tytułów na PS4) i odświeżyć kod silnika, aby poprawić jakość wizualną za pomocą bibliotek PSSR zgodnych z SDK lub nawet po prostu korzystając ze zwiększonej wydajności sprzętu. Jeśli użyją obu, może to oznaczać, że starsza gra, która na PS5 korzystała z procesora graficznego, będzie mogła skakać z prędkością do 4K/60 klatek na sekundę… a może nawet wyższą, jeśli będzie dostępny zapas mocy. Gry takie jak Red Dead Redemption 2 można łatwo zaktualizować za pomocą odświeżania 4K/60 klatek na sekundę, które może polegać na rozwiązaniu PSSR w celu poprawy jakości obrazu, pozostawiając jednocześnie wystarczająco dużo miejsca na stole, aby poprawić jakość obrazu i osiągnąć najwyższe poziomy dostępne w wersji na komputery PC.

Wykorzystując wzrost śledzenia promieni w połączeniu z rekonstrukcją PSSR, gra mogłaby mieć wersję na PS5 Pro obsługującą rozdzielczość 1440p/60 ze zwiększonym poziomem efektów śledzenia promieni. Na przykład Cyberpunk 2077 wydaje się dobrze pasować do potencjalnej aktualizacji, która mogłaby zbliżyć wersję konsolową do wersji na komputery PC z najwyższej półki.

PSVR2 również może być beneficjentem tych wzrostów, ponieważ PSSR i zwiększone możliwości śledzenia promieni dają możliwość zapewnienia lepszej jakości działania w goglach VR niż obecna PS5. Gran Turismo 7 mogłoby uzyskać efekty ray tracingu wykorzystywane w powtórkach podczas wyścigów, ale teraz w VR. Zespół programistów może również zwiększyć jakość i wydajność obrazu do 120 klatek na sekundę i ponad 4K, aby zapewnić lepsze zanurzenie się w jednej z najlepszych gier na platformie.

nowe gry

Najlepszą rzeczą w nowym sprzęcie są nowe gry, a dzięki PS5 Pro widzę ogromny wzrost liczby gier, które wywierają większą presję na liczbę klatek na sekundę i/lub śledzenie promieni, w miarę jak potencjalny rynek dla nich staje się większy. Być może dlatego w tym roku nie widzieliśmy jeszcze nowych tytułów własnych, a PS5 Pro prawdopodobnie będzie gwarantem, aby pokazać je z najlepszej strony.

READ  Aplikacja Google Home zaczyna udostępniać pełne sterowanie telewizorem

Możemy również zobaczyć, że nowe tytuły dostarczane zarówno na komputery PC, jak i konsole będą wyposażone w „tryb PS5 Pro”, który zapewnia albo zrekonstruowany obraz PSSR w rozdzielczości 4K i efekty ray tracingu niemożliwe na podstawowym PS5, albo poprawę ogólnej grafiki i wydajności bliższą …wersja na PC. Niedawno ogłoszono, że nadchodzące gry Black Myth: Wukong i Star Wars: Outlaws będą obsługiwać wzmocnienia RTX na PC. Niektóre lub wszystkie z nich mogą być teraz dostępne na PS5 Pro i zapewniają bliższą kompatybilność z zaawansowaną wersją na komputery PC, otwierając drzwi większej liczbie programistów do mocniejszego wykorzystania ray tracingu w grach. Mogliśmy też zobaczyć starsze tytuły, takie jak Doom, Quake, a nawet Tomb Raider, które będą dostępne w wersji śledzonej na PS5 Pro, tworząc mnóstwo tańszych remasterów, które oferują ogromny wzrost jakości i prawdziwe ulepszenia nowej generacji przy znacznie niższej inwestycji.

Niestety, z powodu tego procesora, następna wizyta Rockstara w Vice City będzie prawdopodobnie ograniczona do 30 klatek na sekundę.

Nadchodzi aktualizacja w połowie cyklu

PS5 Pro może w dalszym ciągu nie mieć większego sensu na czystym rynku – a to nie jest pewny sukces. Jednak ujawnione informacje pokazują, że dzięki rozwiązaniom sprzętowym i programowym opracowanym przez Sony wzrost liczby obecnych i przyszłych gier może mieć decydujące znaczenie.

Koszt wyniesie prawdopodobnie około 499 dolarów i może obejmować odłączany napęd optyczny lub bez niego, który widzieliśmy w zeszłym roku w PS5 Slim. Projekt prawdopodobnie będzie odzwierciedlał tę estetykę, tylko w większym kształcie. W zależności od specyfikacji mogą znajdować się w tym samym węźle 6 nm, ponieważ zużycie energii jest krytyczne, chociaż możliwe jest mniejsze 4 nm. Niezależnie od ostatecznego projektu i ceny, PS5 Pro może tchnąć nowe emocje na rynek gier konsolowych, a także w możliwości wizualne gier.

Ale co z GTA 6? Słyszę twój krzyk. Prawdopodobnie spodziewasz się pięknego świata opartego na ray tracingu 4K, który wygląda jeszcze lepiej niż na zwiastunie. Niestety, z powodu tego procesora, następna wizyta Rockstara w Vice City będzie prawdopodobnie ograniczona do 30 klatek na sekundę. Podobnie jak miało to miejsce wcześniej w przypadku PS4 Pro, programiści nadal mogą dostarczać pojedyncze jednostki SKU do podstawowych modeli PS5 i Pro i pozwolić, aby ulepszony sprzęt wygładził wszelkie problemy związane z wydajnością i zwiększył ostrość pikseli w modelu podstawowym. Prawie na pewno tak się stanie, ale podejrzewam, że od chwili obecnej do nieuchronnej zapowiedzi PS5 Pro na wydarzeniu pod koniec tego roku Sony będzie ciężko pracować, aby deweloperzy podążający tą drogą stanowili mniejszość.

Michael Thompson jest niezależnym pisarzem dla IGN.