Axios, firma zajmująca się mediami cyfrowymi, która od czasu swojego założenia pięć lat temu nabiera rozpędu dzięki swoim autorskim publikacjom w polityce, biznesie i technologii, zgodziła się sprzedać siebie Cox Enterprises.
Ludzie, którzy rozmawiali pod warunkiem zachowania anonimowości w celu omówienia poufnych warunków umowy, powiedzieli, że transakcja wycenia Axios na 525 milionów dolarów. Transakcja, która ma zostać sfinalizowana w tym miesiącu, ma zostać ogłoszona w poniedziałek.
Transakcja została tak skonstruowana, że trzech założycieli firmy – Jim Vandehy, CEO; Roy Schwartz, prezes; I Mike Allen, dziennikarz – obaj mają motywację finansową, by pozostać w firmie. Każdy z akcjonariuszy będzie stanowił mniejszość i nadal będzie podejmował codzienne decyzje w redakcji iw biznesie. Alex Taylor, dyrektor generalny i prezes Cox Enterprises, dołączy do rady dyrektorów Axios.
Axios stał się narzędziem medialnym w obwodnicy wkrótce po jego założeniu w 2017 roku, a czytelnicy pożerają historie o prezydencie Donaldzie J. Trumpie i jego administracji. Jonathan Swan, krajowy korespondent polityczny Axios, zwrócił na siebie uwagę po zbadaniu jego przed kamerą konfrontacji z urzędnikami Trumpa i Białego Domu, a biuletyny reporterów, takich jak Dan Primack i Sarah Fisher, przyciągnęły uwagę grupy biznesowej.
Transakcja daje rzadki promyk nadziei dla sektora wydawnictw cyfrowych, który w ciągu ostatniej dekady był najeżony trudnościami dla inwestorów i operatorów. Niektórzy rówieśnicy Axiosa mieli trudności z wejściem na giełdę, sprzedażą lub pozyskiwaniem funduszy po korzystnych wycenach, gdy inwestorzy ochładzają reklamę cyfrową, rynek zdominowany przez gigantów technologicznych, takich jak Google, Meta i Amazon.
Według jednej z osób, która znała prezentację, jaką Axios przedstawił zarządowi, Axios sprzedaje prawie pięciokrotność prognozowanych przychodów na 2022 r. w wysokości ponad 100 milionów dolarów. Źródło podało, że firma była rentowna w ciągu ostatnich trzech lat, ale nie oczekuje się, że będzie rentowna w 2022 r., częściowo ze względu na inwestycje w centralę, dział oprogramowania komunikacyjnego.
W wywiadzie pan VandeHei powiedział, że założyciele firmy zdecydowali się na sprzedaż teraz, ponieważ znaleźli nabywcę zaangażowanego w prasę, który zapłaci uczciwą cenę, pozwalając wczesnym inwestorom, którzy poparli Axios, w tym NBCUniversal i Emerson Collective, uzyskać znaczny zwrot .
VandeHei powiedział, że jest dla niego również ważne, aby każda umowa pozwoliła zespołowi zarządzającemu pozostać na miejscu, ponieważ nie planował ustąpić w najbliższym czasie.
– Nie ma szans – powiedział pan VandeHei. „To jest praca mojego życia, to moja pasja. Zrobię to za darmo.”
Transakcja oszczędza nieco dla założycieli Axios, którzy w 2016 roku opuścili Politico w trakcie przeciągania liny o przyszłość tej firmy, którą również pomógł założyć Vandehi. On, pan Allen i pan Schwartz założyli Axios w następnym roku. Polityka złoto na sprzedaż się do niemieckiego konglomeratu wydawniczego Axel Springer za 1 miliard dolarów w zeszłym roku.
Nie kupuj siedziby firmy Cox Enterprises, którą Axios obraca w osobną firmę. Osoba zaznajomiona z transakcją powiedziała, że pan Schwartz będzie dyrektorem generalnym tej firmy, Cox obejmie mniejszościowy pakiet, a pan Vandehi będzie pełnił funkcję prezesa.
Przejęcie Axios sięga korzeni medialnych Cox Enterprises, prywatnej firmy rodzinnej z siedzibą w Atlancie, która większość swoich przychodów generuje z biznesu kablowego i szerokopasmowego. Początki firmy sięgają 1898 roku, kiedy to jej założyciel James Middleton Cox kupił za 26 tys. W 1939 r. Cox kupił gazetę, która ostatecznie przekształciła się w The Atlanta Journal-Constitution, a firma nadal jest właścicielem obu publikacji.
„To ogromna część tego, kim jesteśmy i co robimy” – powiedział Taylor. „Jesteśmy w branży informacyjnej od 124 lat, a to świadczy o dziedzictwie, które zostawili nam nasi dziadkowie”.
Cox Enterprises, który jest już właścicielem mniejszościowego pakietu akcji Axios, przeznacza 25 milionów dolarów w gotówce na swój bilans, aby sfinansować rozwój firmy. VandeHei powiedział, że Axios planuje zbudować serię produktów subskrypcyjnych, podobnych do tych oferowanych przez Politico Pro, wokół tematów obejmujących technologię, politykę i politykę legislacyjną.
Axios planuje również kontynuować wydawanie kolejnych wersji regionalnych, które są już w 24 miastach, w tym w Filadelfii, Des Moines i Nashville. VandeHei powiedział, że firma zamierza być w co najmniej 100 miastach w nadchodzących latach.
„Mając najpierw Politico, a dzisiaj Axios, mamy nadzieję, że pokażemy drogę do rozwoju poważnego dziennikarstwa w erze cyfrowej” – powiedział VandeHei. „Ten kraj rozpaczliwie tego potrzebuje”.
Kolejnym wielkim testem dla Axios będzie porównanie relacji z nadchodzących wyborów śródokresowych i cyklu wyborów prezydenckich w 2024 r. na tle niektórych bogatych rywali. Vande Hai powiedział, że firma planuje zatrudnić dodatkowych reporterów do kampanii, zauważając, że dobra relacja polegała bardziej na znalezieniu doświadczonych dziennikarzy niż na posiadaniu „100 butów na podłodze”.
VandeHei powiedział, że pozostaje optymistą co do perspektyw sektora mediów cyfrowych, pomimo zawirowań w branży. Zwrócił uwagę na sklepy zorientowane na biznes, takie jak The Information i Morning Brew, które z powodzeniem zdobyły lojalnych czytelników na wymagającym rynku.
„Lekcja ery cyfrowej: moda na podchody, wyobraźnia i filmy, gaśniesz lub głodujesz” – powiedział VandeHei. „Ścigaj lojalną publiczność z dobrymi informacjami, możesz się rozwijać”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów