15 lipca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Artemis I Moon Launch News i wideo: aktualizacje NASA na żywo

Artemis I Moon Launch News i wideo: aktualizacje NASA na żywo

przypisywany mu…Marvina Smitha/NASA

Aby astronauci mogli dotrzeć na Księżyc, potrzebują dużej rakiety, a Space Launch System jest tą rakietą – najpotężniejszą rakietą od czasu, gdy Saturn V zabrał astronautów NASA na Księżyc w latach 60. i 70. XX wieku. Samolot, który oczekuje na start w środę, będzie miał wysokość 322 stóp i waży 5,5 miliona funtów, gdy jest pełen paliwa.

Będzie w stanie podnieść ponad 200 000 funtów na niską orbitę okołoziemską i wysłać prawie 60 000 funtów ładunku na Księżyc. Jego ładunkiem na ten start jest Orion, kapsuła, która podczas tego lotu będzie bezzałogowa, ale może pomieścić czterech astronautów.

Rakieta, znana jako SLS, przypomina rozszerzony zewnętrzny zbiornik używany przez emerytowany prom kosmiczny, a boczne dopalacze, które pomagają jej dostać się w kosmos, wyglądają bardzo podobnie do silników używanych przez wahadłowce.

Jest to zgodne z projektem: aby uprościć rozwój swojej nowej rakiety księżycowej, NASA ponownie wykorzystała większość technologii wahadłowców kosmicznych z lat 70. Centralny stopień rakiety ma 27,6 stopy średnicy, podobnie jak zewnętrzny zbiornik wahadłowca z lat 70., i jest pokryty tą samą pomarańczową izolacją.

Cztery silniki w podstawowym stopniu są takie same, jak główne silniki promu kosmicznego. Pierwsze trzy misje Artemis faktycznie wykorzystują silniki wyciągnięte ze starych wahadłowców i odnowione. Ponieważ żadna z rakiet SLS nigdy nie zostanie użyta więcej niż raz, starsze silniki wahadłowców NASA wyczerpią się po Artemidzie IV. Nowe silniki będą wymagane w misjach Artemis V i późniejszych.

Dopalacze boczne są dłuższymi wersjami tych używanych w lotach promów kosmicznych. W erze wahadłowców podobne wzmacniacze zostały odzyskane i ponownie wykorzystane przez NASA. Ale w przypadku Space Launch System, który będzie uruchamiany tylko raz w roku, agencja zdecydowała, że ​​łatwiej i bardziej ekonomicznie byłoby pozwolić dopalaczom zanurzyć się w oceanie i używać nowego sprzętu do każdego lotu.

READ  SpaceX kończy pracowity weekend wystrzeleniem 22 satelitów Starlink (wideo)

Drugi stopień SLS, który będzie napędzał kapsułę Oriona na ścieżce do Księżyca, gdy znajdzie się na niskiej orbicie okołoziemskiej, jest zasadniczo modyfikacją tego używanego w innej rakiecie o nazwie Delta IV. Nowy, ulepszony drugi stopień zostanie użyty w Artemidzie IV, dzięki czemu pocisk będzie potężniejszy.


Statek kosmiczny Oriona

Schemat przedstawiający różne elementy statku kosmicznego Orion.





moduł ZAŁOGA

Może pomieścić cztery osoby

Przerwanie uruchamiania systemu

Może przenieść moduł załogi w bezpieczne miejsce, jeśli podczas startu wystąpi awaria

jednostka serwisowa

Zapewnia moc i ciąg jednostce załogi

wydanie

przerwanie systemu

Może przenieść moduł załogi w bezpieczne miejsce, jeśli podczas startu wystąpi awaria

moduł ZAŁOGA

Może pomieścić cztery osoby

jednostka serwisowa

Zapewnia moc i ciąg jednostce załogi

moduł ZAŁOGA

Może pomieścić cztery osoby

Przerwanie uruchamiania systemu

Może przenieść moduł załogi w bezpieczne miejsce, jeśli podczas startu wystąpi awaria

jednostka serwisowa

Zapewnia moc i ciąg jednostce załogi

READ  SpaceX Falcon 9 rozświetli niebo nad Wybrzeżem Kosmicznym w piątek późnym wieczorem


Rozwój kapsuły załogi Oriona rozpoczął się w 2006 roku w ramach Constellation, programu przedksiężycowego zapoczątkowanego przez prezydenta George’a W. Busha. Koszty Constellation gwałtownie wzrosły, a administracja Obamy próbowała całkowicie go zlikwidować w 2010 roku.

Jednak Kongres zbuntował się przeciwko tej decyzji, która doprowadziła do wskrzeszenia Oriona i Aresa V, ciężkiej rakiety nośnej, która była planowana dla Constellation, oraz konwersji na Space Launch System.

Kapsuła Orion jest przeznaczona do wielotygodniowych wypraw w przestrzeń kosmiczną poza niską orbitę okołoziemską. Oznacza to, że pojazd, choć większy niż kapsuła Crew Dragon, która przewozi astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną, ma nieco mniej miejsca w środku, aby zrobić miejsce na mocniejsze systemy podtrzymywania życia.