Warszawa, grudzień 21 (Reuters) – Gdy Polska zmaga się z rokiem wyborczym, rząd przesuwa znaczną część swoich wydatków na ryzyko pozabudżetowe.
Wydatki pozabudżetowe są szeroko stosowane na całym świecie, gdzie koszty działań uznawanych za mające szczególne cechy nie są uwzględniane w oficjalnym budżecie. W Polsce był początkowo wykorzystywany na pokrycie wydatków związanych z walką z epidemią, ale teraz obejmuje gwałtowny wzrost wydatków wojskowych i innych.
Międzynarodowy Fundusz Walutowy i agencje ratingowe twierdzą, że nadzór osłabnie, tak jak ma to miejsce obecnie, jeśli siła instytucjonalna Polski z oceną A wzmocni się lub rozszerzy.
„Środki budżetowe stają się coraz mniej przejrzyste” – powiedział Reuterowi Marian Panas, szef Najwyższej Izby Kontroli.
„Zaufanie do Polski niestety powoli spada. Jesteśmy śledzeni przez wszystkie instytucje finansowe i biznesowe na świecie i jeśli sytuacja się nie poprawi, nie należy przerywać tego niepokojącego trendu, kapitał będzie się oddalał od Polski.”
Ani Międzynarodowy Fundusz Walutowy, ani agencje ratingowe nie widzą zagrożeń dla stabilności zadłużenia Polski, które znajduje się poniżej peryferii strefy euro i wynosi 52% PKB. Co ważne, zwracają uwagę, że koszty są nadal ujmowane zgodnie z europejskimi zasadami rachunkowości.
Jednak ekonomiści dostrzegają rosnące ryzyko fiskalne, jeśli wydatki wzrosną, ponieważ największa gospodarka Europy Wschodniej stoi w obliczu kryzysu kosztów utrzymania, który osłabił poparcie dla rządzących w niej nacjonalistów.
„Myślę, że pytanie dotyczy skali i czasu tych działań” – powiedziała Karen Vardapetov, dyrektor ratingów państw w S&P Global Ratings.
„Jeśli mają stosunkowo krótki zakres i czas trwania, ryzyko finansowe jest ograniczone. Ale jeśli staną się (a) stałym kanałem quasi-finansowym, ryzyko może narastać z czasem”.
stromo wznosi się
Poproszone o komentarz w tej sprawie, polskie Ministerstwo Finansów regularnie spotyka się z agencjami ratingowymi, aby odpowiedzieć na wszelkie ich pytania lub wątpliwości.
„Polska – pomimo zewnętrznych zawirowań związanych najpierw z pandemią, a następnie rosyjską inwazją na Ukrainę – utrzymuje wysoki rating inwestycyjny ze stabilną perspektywą” – napisano w e-mailu w odpowiedzi na pytania.
Według danych Europejskiego Banku Centralnego Polska odnotowała drugi największy wzrost rentowności obligacji w UE od listopada 2021 r., przy czym długoterminowe rentowności wzrosły o ponad 400 punktów bazowych.
W środę polskie 5-letnie obligacje były notowane z rentownością około 6,8%, po ponad 9-procentowym szczycie z końca października, ale wciąż najwyższym od światowego kryzysu finansowego w 2008 roku.
W ostatnich latach deficyt fiskalny Polski wzrósł do wartości kilku punktów procentowych PKB, na podstawie wydatków śledzonych przez ekonomistów i agencje ratingowe.
Obawy koncentrują się wokół finansowania pozabudżetowego przez instytucje takie jak Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i Państwowy Bank Rozwoju BGK, przy ogólnej presji na finanse państwa wynikającej z powolnego wzrostu i wysokich potrzeb wydatkowych.
„(Rządowy) cel deficytu na poziomie 4,4% PKB w 2023 r. zaniża pełny obraz finansów publicznych Polski w przyszłym roku” – napisali w nocie ekonomiści Bank of America.
Obie firmy, plus fundusz utworzony w celu zrekompensowania szoków cen energii, obejmą zobowiązania finansowe o wartości około 2 punktów procentowych PKB w przyszłym roku oraz równowartość kolejnych 1,6 punktów PKB przeznaczonych na nowy fundusz wojskowy. Ufundowany przez BGK.
S&P przewiduje deficyt budżetowy w 2023 r. na poziomie 5,8% PKB, stawiając na silną konsolidację w 2024 r. po wyborach w październiku lub listopadzie. Komisja Europejska przewiduje deficyt w wysokości 5,5% w przyszłym roku – jeden z najwyższych w UE – bez poprawy w 2024 r.
BGK, którego zadłużenie na koniec ubiegłego roku wynosiło zaledwie 3,85 mld zł, planuje do końca 2023 r. zwiększyć zadłużenie poprzez zarządzane przez siebie fundusze do 134 mld zł, z czego 40 proc. — poinformował Reuters minister finansów.
Geoff Gottlieb, starszy przedstawiciel MFW w Polsce, powiedział, że wydatki poza procesem budżetowym „komplikują jasną dyskusję na temat kompromisów politycznych i podważają wiarygodność”.
„Najlepszą praktyką jest właściwy proces budżetowania, który obejmuje wszystkie funkcje budżetowe i pozabudżetowe, aby ułatwić analizę polityki i poprawić rozliczalność” – powiedział.
’Złe wieści’
Polska stoi w obliczu dwucyfrowego wzrostu cen w 2023 r., stagnacji gospodarczej, wysokich od dekady kosztów finansowania zewnętrznego i — co najważniejsze — unijnych dotacji o wartości 23,9 mld euro, które wciąż pozostają w zawieszeniu z powodu polskiego sądownictwa i innych problemów.
PFR, który prefinansuje plan Polski na otrzymanie unijnych środków na odbudowę po pandemii, wyda w przyszłym roku od 15 do 20 mld zł, korzystając z przepływów pieniężnych ze spłaconych pożyczek na wsparcie pandemii. Do końca 2021 roku zadłużenie PFR wyniosło prawie 3% PKB.
„Ogólnie rzecz biorąc, brak finansowania (ratunkowego z UE) wpłynie na inwestycje i wzrost w perspektywie średnioterminowej, a także może wpłynąć na zaufanie w perspektywie krótkoterminowej” – powiedział Federico Barriga Salazar, główny analityk ratingowy w Fitch Ratings.
„Jeśli przestaniesz otrzymywać fundusze unijne, bo nie ma porozumienia w sprawie reform, może to być zły sygnał dla świata zewnętrznego i doprowadzić do dalszego osłabienia złotego i utrudnienia tego wyzwania monetarno-inflacyjnego”.
Polski premier Mateusz Morawiecki w zeszłym tygodniu podjął niezwykły krok, błagając posłów opozycji o przyjęcie reform sądownictwa niezbędnych do utrzymania przepływu funduszy unijnych wśród opozycji ze strony twardogłowego partnera koalicyjnego.
„Kierownictwo PiS wie, że brak tej sumy będzie dotkliwie odczuwany przez gospodarkę w czasie kryzysu, co wpłynie na szanse partii na utrzymanie władzy” – powiedziała Mai Doan z Bank of America. Ministerstwo finansów powiedziało, że nie ma zagrożenia dla budżetu, pomimo dużego opóźnienia w funduszu ratunkowym.
MFW twierdzi, że jeśli Warszawa będzie dążyć do wydatków związanych z UE w nadziei na ostateczne porozumienie, może to wywrzeć presję na krótkoterminowe potrzeby pożyczkowe, które, jak mówi, będą „należycie uważnie monitorować” w świetle wyższego niż normalnie finansowania koszty.
(1 euro = 4,6658 zł)
Napisane przez Gergely Szakacs Redakcja: Mark John i Catherine Evans
Zastrzeżenie: Poglądy wyrażone w tym artykule nie odzwierciedlają poglądów i opinii autora Kidco Metals Inc. Autor dołożył wszelkich starań, aby zapewnić rzetelność podanych informacji; Jednak firma Kitco Metals Inc. Autor nie może też zagwarantować takiej dokładności. Ten artykuł służy wyłącznie celom informacyjnym. Jakakolwiek wymiana towarów, papierów wartościowych lub innych instrumentów finansowych nie stanowi zaproszenia. Kitco Metals Inc. Autor tego artykułu nie ponosi żadnej odpowiedzialności za jakiekolwiek straty i/lub szkody wynikające z korzystania z tej publikacji.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com