- Volkswagen zaprezentował na rynek europejski dwa elektryczne samochody sportowe: ID.3 GTX i ID.7 GTX Tourer.
- Hatchback ID.3 GTX dysponuje mocą 322 koni mechanicznych i momentem obrotowym wynoszącym 402 Nm, kierowanym wyłącznie na tylne koła.
- ID.7 GTX Tourer to zgrabne kombi z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła o mocy 335 koni mechanicznych.
Dla entuzjastów Volkswagena litery „GTI” mają duże znaczenie. Właściwie to prawie 50 lat, odkąd oryginalny Golf GTI został po raz pierwszy zaprezentowany w 1975 roku na Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie. Jednak wraz z nastaniem ery elektrycznej fani szybkich samochodów Volkswagena będą musieli przyzwyczaić się do nowego pseudonimu. Poznaj ID.3 GTX, pierwszy elektryczny hot hatch marki oraz ID.7 GTX Tourer, elektryczny pojazd typu SUV. Niestety, nie oczekuje się, że żaden z nich dotrze do wybrzeży Ameryki.
Volkswagen zaprezentował już wersje GTX crossovera ID.4 i SUV-a ID.5 coupe dla Europy na rok 2021. Obydwa wykorzystują dwusilnikowy układ napędowy spotykany w SUV-ach ID.4 sprzedawanych w Ameryce. Jednak nowe ID.3 GTX i ID.7 GTX Tourer to pierwsze elektryczne samochody sportowe Volkswagena, które naprawdę nas zachwyciły ze względu na atrakcyjną stylistykę nadwozia typu hatchback i kombi.
Następca elektrycznego GTI
ID.3 GTX występuje w dwóch postaciach. Wersja standardowa dysponuje mocą 282 KM, natomiast wersja Performance zwiększa ją do 322 KM. Oznacza to, że całkowita moc stałego silnika synchronicznego jest większa niż w przypadku GTI napędzanego gazem w najniższej klasie mocy i wyższa niż w przypadku Golfa R w modelu elektrycznym. Obie wersje GTX wytwarzają moment obrotowy 402 funtów na stopę i mają napęd na tylne koła. Volkswagen twierdzi, że standardowy GTX rozpędza się do 62 mil na godzinę w 6,0 sekundy, podczas gdy model wyczynowy wykona ten sam sprint w 5,6 znaku. Na podstawie naszych testów samochodów sportowych Golf napędzanych gazem liczby te wydają się konserwatywne. Prędkość maksymalna obu modeli EV wynosi odpowiednio 111 i 224 mil na godzinę.
Akumulator o pojemności 79,0 kWh znajduje się pośrodku podłogi, co zapewnia optymalny rozkład masy. ID.3 GTX może ładować z mocą do 175 kW, zwiększając moc akumulatora z 10 do 80 procent w mniej niż 26 minut po podłączeniu do szybkiej ładowarki prądu stałego. Volkswagen spodziewa się zasięgu około 600 km w bardziej optymistycznym europejskim cyklu testowym WLTP.
Model GTX różni się od ID.3 nowym przednim zderzakiem z czarnym wlotem powietrza i światłami do jazdy w kształcie dźwigni. Błyszcząca czerń pojawia się także na nowym tylnym dyfuzorze i pozostałej części nadwozia; Stylowe 20-calowe koła są standardem. Podstawowy model GTX ma opony o szerokości 215 sekcji, podczas gdy Performance ma opony 235. Wewnątrz GTX ma sportowe fotele z czerwonymi przeszyciami sięgającymi aż do kierownicy. Premiera modelu GTX zbiega się również z pojawieniem się zaktualizowanego systemu informacyjno-rozrywkowego z 12,9-calowym ekranem dotykowym.
Mocny długi otwór
ID.7 GTX Tourer ma nieco mocniejszy układ napędowy z podwójnymi silnikami zapewniającymi moc 335 koni mechanicznych na wszystkie cztery koła. Stały silnik synchroniczny na tylnej osi to ta sama jednostka o mocy 282 KM, co w ID.3 GTX, natomiast oś przednia napędzana jest silnikiem asynchronicznym o mocy 108 KM. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h, ale dane dotyczące przyspieszenia nie zostały udostępnione.
Bateria ID.7 GTX ma pojemność 86,0 kWh i można ją ładować z mocą do 200 kW. Według Volkswagena ładowanie akumulatora z 10 do 80 procent ma zająć mniej niż 30 minut. Nie podano żadnych liczb dotyczących zasięgu, ale dodatkowa moc i dodanie napędu na wszystkie koła powinny sprawić, że będzie on niższy od normalnego zasięgu WLTP ID.7 Tourera wynoszącego 7000 km, pomimo większej pojemności akumulatora.
ID.7 GTX Tourer ma podobną konstrukcję zderzaka jak ID.3 GTX, a także dopasowane 20-calowe koła i błyszczące czarne akcenty. Wnętrze otrzymało podobne ulepszenia dzięki bardziej wzmocnionym przednim siedzeniom, które są podgrzewane i mają czerwoną lamówkę. Czerwone przeszycia pojawiają się także na desce rozdzielczej, drzwiach i kierownicy.
VW ID.3 GTX i ID.7 GTX Tourer trafią do sprzedaży w Europie w tym roku, ale niestety te elektryczne samochody sportowe będziemy musieli podziwiać z daleka. Firma nie poinformowała o sprowadzeniu kompaktowego samochodu ID.3 do Stanów Zjednoczonych i chociaż w tym roku Stany Zjednoczone mają otrzymać wersję sedan ID.7, nie dołączy do niej kombi.
Caleb Miller zaczął blogować o samochodach w wieku 13 lat, a swoje marzenie o pisaniu dla magazynu motoryzacyjnego spełnił po ukończeniu Carnegie Mellon University. Samochód i kierowca drużyna. Uwielbia egzotyczne i mało znane samochody, ma zamiar kiedyś posiadać coś egzotycznego, na przykład Nissana S Cargo, i jest zagorzałym fanem sportów motorowych.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów