16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

UAW przygotowuje się do ograniczonego strajku przeciwko producentom samochodów z Detroit w piątek

UAW przygotowuje się do ograniczonego strajku przeciwko producentom samochodów z Detroit w piątek

Zaledwie 24 godziny przed ostatecznym terminem zawarcia umowy lider United Auto Workers powiedział w środę, że jego członkowie są gotowi strajkować przeciwko trzem producentom samochodów z Detroit – najpierw w ograniczonej liczbie fabryk, a strajk będzie się rozszerzał, jeśli rozmowy pozostaną w martwym punkcie.

Prezes UAW Sean Fine wykluczył także przedłużenie obecnych czteroletnich kontraktów z General Motors, Ford Motor Company i Stellantis po ich wygaśnięciu w czwartkowy wieczór. W przemówieniu do członków związku za pośrednictwem transmisji na żywo na Facebooku oznajmił, że „14 września to ostateczny termin, a nie punkt odniesienia”.

Powiedział, że miejsca pierwszych ataków będą „ograniczone i ukierunkowane” i zostaną przekazane członkom w czwartkowy wieczór przed piątkowym strajkiem.

Ta taktyka – odejście od zwykłej strategii związku polegającej na organizowaniu totalnego strajku przeciwko jednemu producentowi samochodów wybranemu jako cel – ma na celu zapewnienie negocjatorom UAW większego wpływu w rozmowach i wytrącenie producentów z równowagi.

„To pozwoli im zgadywać, co stanie się dalej” – powiedział pan Fine.

Uderzenie zaledwie w kilka fabryk sparaliżowałoby produkcję producentów samochodów, zapewniając jednocześnie znacznej części ze 150 000 członków UAW w trzech firmach możliwość kontynuowania pracy i otrzymywania wynagrodzeń.

Związek planuje płacić strajkującym pracownikom 500 dolarów tygodniowo i pokrywać koszty składek na ubezpieczenie zdrowotne. Związek dysponuje funduszem strajkowym o wartości 825 milionów dolarów, który pokryje wypłaty dla pracowników biorących udział w pełnym strajku przeciwko trzem firmom przez około trzy miesiące.

W swojej pierwotnej propozycji skierowanej do przedsiębiorstw związek żądał podwyżki wynagrodzeń o 40% w ciągu czterech lat, wychodząc z założenia, że ​​średnio o tyle rosły wynagrodzenia dyrektorów generalnych przedsiębiorstw w ciągu ostatnich czterech lat. Związek zabiegał także o regularne dostosowywanie kosztów utrzymania, które spowodowałoby wzrost płac w odpowiedzi na inflację.

Związek domaga się także emerytur dla wszystkich pracowników, lepszych świadczeń emerytalnych, krótszych godzin pracy i położenia kresu wielopoziomowemu systemowi wynagrodzeń, w ramach którego nowi pracownicy rozpoczynają pracę za mniej więcej połowę najwyższej płacy UAW wynoszącej 32 dolary za godzinę.

READ  Rosnące na Florydzie rachunki za ubezpieczenie nieruchomości o 125% sieją chaos

Firmy – każda oddzielnie negocjująca ze związkiem – przedstawiły kontrpropozycje dotyczące podwyżek płac o około połowę żądanej przez związek, według pana Fine’a, i zrobiły mniej, aby spełnić inne żądania.

Po ogłoszeniu pana Fine’a GM wydał oświadczenie, w którym częściowo stwierdzono: „Kontynuujemy bezpośrednie i w dobrej wierze negocjacje z UAW oraz złożyliśmy dodatkowe agresywne oferty”. „Robimy postępy w kluczowych obszarach”.

Oświadczając, że „stawką jest przyszłość naszej branży”, Ford oświadczył, że jest „gotowy do osiągnięcia porozumienia”, dodając: „Musimy pracować twórczo, aby rozwiązać trudne problemy, a nie planować strajki i wydarzenia public relations”.

Stellantis powiedział, że we wtorek przedstawił związkowi ostateczną ofertę. „Nadal koncentrujemy się na negocjacjach w dobrej wierze, aby uzyskać wstępne porozumienie przed jutrzejszym terminem” – stwierdziła firma.

Tydzień temu UAW złożył skargę do Krajowej Rady ds. Stosunków Pracy, twierdząc, że GM i Stellantis nie odpowiedziały na propozycje związku i prowadziły nieuczciwe negocjacje.

Eric Gordon, profesor biznesu na Uniwersytecie Michigan, który śledzi branżę samochodową, powiedział, że strajk jest bardzo prawdopodobny. „Myślę, że mogą osiągnąć porozumienie w sprawie wynagrodzeń, ale inne kwestie są złożone i nie można ich rozwiązać w ciągu ostatnich 36 godzin w drodze podziału różnicy” – powiedział.

40-minutowe przemówienie pana Fine’a zostało podkreślone cytatami z Pisma Świętego. wspomnienia dziadka, który także był związkowcem w przemyśle samochodowym; I dużo ognistego języka.

„Przez ostatnie 40 lat klasa miliarderów zabierała wszystko, a resztę zostawiała, by walczyli o okruszki” – krzyknął w pewnym momencie. „To nie my jesteśmy problemem. Problemem jest chciwość korporacji.”

Pokazał także serię slajdów przedstawiających żądania związku dotyczące płac, świadczeń, bezpieczeństwa pracy i innych kwestii, wraz z odpowiedziami firm. Porównał podejście swojego zespołu kierowniczego do negocjacji z podejściem swoich poprzedników, którzy wyparli go w zeszłym roku.

READ  Ekosystem Solany został zhakowany, wysysając miliony kryptowalut z 8000 gorących portfeli

W przeszłości kierownictwo UAW przekazywało członkom związku niewiele informacji na temat statusu negocjacji, aż do osiągnięcia wstępnego porozumienia. Fine powiedział, że członkowie „mają dość filozofii korporacji i związków zawodowych” i że kontakty z firmami będą dla członków związków przejrzyste, a nie „za zamkniętymi drzwiami, jak to miało miejsce w przeszłości”.

Perspektywa powszechnego strajku pojawia się w momencie, gdy producenci samochodów osiągają niemal rekordowe zyski, ale jednocześnie zmagają się z przejściem na pojazdy elektryczne. General Motors, Ford i Stellantis – spółka matka Chryslera – inwestują dziesiątki miliardów dolarów w rozwój nowych technologii i modeli elektrycznych, budowę nowych fabryk akumulatorów i modernizację starych.

Związek jest zaniepokojony możliwością utraty miejsc pracy w wyniku okresu przejściowego. Samochody elektryczne – które nie mają takich komponentów, jak skrzynie biegów czy układy paliwowe – wymagają mniejszej liczby pracowników do produkcji.

Trzy firmy budują także fabryki akumulatorów z partnerami, którzy nie są automatycznie objęci kontraktem na UAW. Pracownicy fabryki akumulatorów General Motors w Ohio, która rozpoczęła produkcję pod koniec ubiegłego roku, głosowali za przystąpieniem do UAW i obecnie negocjują własny kontrakt z firmą.

Curtisa Lee Przyczynił się do raportów.