16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Turecki urzędnik spodziewa się „wysokiego prawdopodobieństwa” przedłużenia umowy zbożowej z Ukrainą

Turecki urzędnik spodziewa się „wysokiego prawdopodobieństwa” przedłużenia umowy zbożowej z Ukrainą

  • Trwają rozmowy o przedłużeniu kontraktu zbożowego w Turcji
  • Turecki urzędnik mówi, że zmierza w „pozytywnym kierunku”
  • Kreml odmawia komentarza na temat przebiegu rozmów
  • Umowa czarnomorska pomogła rozwiązać światowy kryzys żywnościowy

NARODY ZJEDNOCZONE (Reuters) – Starsze tureckie źródło powiedziało w środę, że istnieje „bardzo duże prawdopodobieństwo”, że umowa zbożowa w regionie Morza Czarnego na Ukrainie zostanie przedłużona, dzień przed wycofaniem się Rosji z umowy z powodu przeszkód dla jej własnego zboża . Eksport nawozów.

Wcześniej ostatni statek opuścił ukraiński port w ramach umowy, która pozwala na bezpieczny eksport ukraińskiego zboża przez Morze Czarne, ale ma ona wygasnąć w czwartek bez umowy o przedłużeniu.

„Rozmowy (w Turcji) trwają. Idą w pozytywnym kierunku. O ile widzę, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo osiągnięcia porozumienia” – powiedział wysoki rangą turecki urzędnik.

„Niektóre kontakty są kontynuowane i mamy poważną nadzieję” – dodało źródło.

Z danych ONZ wynika, że ​​DSM Capella, ostatni obecnie działający w ramach umowy statek, opuścił ukraiński port w Czarnomorsku z 30 tys. ton zboża i płynął do Turcji.

Organizacja Narodów Zjednoczonych i Turcja pośredniczyły w zawarciu porozumienia czarnomorskiego przez pierwsze 120 dni w lipcu ubiegłego roku, aby pomóc uporać się z globalnym kryzysem żywnościowym, zaostrzonym przez inwazję Moskwy na Ukrainę, jednego z największych eksporterów zboża na świecie.

Moskwa zgodziła się przedłużyć umowę czarnomorską o kolejne 120 dni w listopadzie, ale w marcu zgodziła się przedłużyć ją o 60 dni – do 18 maja – chyba że spełniona zostanie lista żądań dotyczących jej eksportu produktów rolnych.

’otwarte pytania’

Aby przekonać Rosję w lipcu do zezwolenia na eksport zboża znad Morza Czarnego, ONZ zgodziła się jednocześnie pomagać Moskwie w dostawach produktów rolnych przez trzy lata.

„Wciąż istnieje wiele otwartych pytań dotyczących naszego udziału w umowie. Teraz trzeba podjąć decyzję” – powiedział we wtorek dziennikarzom rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow.

READ  Iran umieszcza kamery w miejscach publicznych, aby identyfikować i karać niezakryte kobiety

Zapytany w środę, jak potoczą się rozmowy, Pieskow powiedział na briefingu prasowym, że nie będzie wdawał się w „hipotetyczne dyskusje” na temat tego, co zrobi Rosja, jeśli umowa zbożowa się nie powiedzie.

Widziane są statki czekające na inspekcję w ramach Inicjatywy Narodów Zjednoczonych ds. Zbóż Morza Czarnego na południowym kotwicowisku Cieśniny Bosfor w Stambule, Turcja, 11 grudnia 2022 r. REUTERS / Yuruk Isik // Zdjęcie z pliku

Wyżsi urzędnicy z Rosji, Ukrainy, Turcji i Organizacji Narodów Zjednoczonych spotkali się w Stambule w zeszłym tygodniu w celu omówienia umowy czarnomorskiej.

Turecki minister spraw zagranicznych Mevlut Cavusoglu powiedział w zeszłym tygodniu, że uważa, że ​​umowa może zostać przedłużona o co najmniej kolejne dwa miesiące.

Podczas gdy rosyjski eksport żywności i nawozów nie podlega zachodnim sankcjom nałożonym po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r., Moskwa twierdzi, że ograniczenia dotyczące płatności, logistyki i ubezpieczenia utrudniają dostawy.

Stany Zjednoczone odrzuciły skargi Rosji. „Eksportują zboże i nawozy na tych samych poziomach, jeśli nie wyższych, niż przed pełną inwazją” – powiedziała w zeszłym tygodniu ambasador USA przy ONZ Linda Thomas-Greenfield.

Urzędnicy z Rosji, Ukrainy, Turcji i Organizacji Narodów Zjednoczonych tworzą Wspólne Centrum Koordynacyjne (JCC) w Stambule, które wdraża umowę eksportową z Morza Czarnego. Autoryzują i kontrolują statki. JCC nie zezwolił na żadne nowe statki od 4 maja.

Upoważnione statki są sprawdzane przez urzędników JCC w pobliżu Turcji przed podróżą do ukraińskiego portu Morza Czarnego przez humanitarny korytarz morski w celu odebrania ładunku i powrotu na wody tureckie w celu ostatecznej inspekcji.

A we fragmencie listu, do którego dotarł Reuters w zeszłym miesiącu, Rosja powiedziała swoim odpowiednikom z JCC, że nie zgodzi się na żadne nowe statki uczestniczące w umowie na Morzu Czarnym, chyba że tranzyty odbędą się do 18 maja – „przewidywana data… zakończenie ”.

Stwierdzono, że ma to na celu „uniknięcie strat biznesowych i zapobieganie potencjalnym zagrożeniom bezpieczeństwa” po 18 maja.

Biorąc pod uwagę to ostrzeżenie Rosji, wydaje się mało prawdopodobne, aby którykolwiek z armatorów lub towarzystw ubezpieczeniowych był skłonny kontynuować transport ukraińskiego eksportu zboża, gdyby Rosja nie zgodziła się na przedłużenie umowy i zdecydowała się wycofać.

READ  Rachunki za energię elektryczną w Wielkiej Brytanii rosną o 80% do ponad 4000 USD rocznie

Organizacja Narodów Zjednoczonych, Turcja i Ukraina kontynuowały porozumienie czarnomorskie w październiku podczas krótkiego zawieszenia przez Rosję ich udziału.

Około 30,3 mln ton zboża i żywności wyeksportowano z Ukrainy w ramach Porozumienia Czarnomorskiego, w tym 625 tys. ton na statkach WFP na potrzeby operacji humanitarnych w Afganistanie, Etiopii, Kenii, Somalii i Jemenie.

Reportaż Michelle Nichols; Dodatkowe raporty autorstwa Davida Leungrena. Montaż przez Granta McCalla

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.