Ukraiński kierowca ciężarówki zginął na polskiej granicy. To już trzeci taki przypadek w ciągu miesiąca, odkąd protesty wywołane wojną Rosji z Ukrainą zaczęły uniemożliwiać polskim kierowcom ciężarówek wjazd do ich kraju.
Kierowca zachorował na przejściu Krakyvets-Korsova, jednym z czterech punktów granicznych między Ukrainą a Polską, i zmarł w drodze do szpitala – poinformował w sobotę ukraiński nadawca publiczny Zaspilne.
Pickupy i ciężarówki jadące na Ukrainę od tygodni stoją w wielokilometrowych kolejkach na polskiej granicy. Polscy protestujący twierdzą, że ich źródła utrzymania są zagrożone po tym, jak Unia Europejska złagodziła niektóre przepisy transportowe, co skłoniło ukraińskich kierowców ciężarówek do ograniczenia działalności.
W zeszłym miesiącu w wyniku blokady zginęło co najmniej dwóch kierowców ciężarówek, co uniemożliwia także dostawy części potrzebnych do budowy dronów dla ukraińskiego wojska.
Ukraińskie organizacje charytatywne i firmy zaopatrujące wojsko rozdartego wojną kraju ostrzegają, że problemy nasilają się, ponieważ polscy kierowcy ciężarówek nie wykazują żadnych oznak zakończenia trwającej miesiąc blokady granicznej.
Blokada wszystkich czterech przejść granicznych rozpoczęła się 6 listopada i obejmowała 30 km (19 mil) i trwała do trzech tygodni przy ujemnych temperaturach.
Zebrali się, aby zażądać od UE przywrócenia systemu wymagającego od ukraińskich firm uzyskiwania zezwoleń na działalność w unijnych obozach, a europejskich kierowców ciężarówek wjazdu na Ukrainę.
Urzędnicy w Kijowie twierdzą, że natężenie ruchu w czasie wojny sprawiło, że system zezwoleń dla ciężarówek stał się niepraktyczny.
Protestujący upierają się, że nie wstrzymali tranzytu wojskowego ani pomocy humanitarnej na Ukrainę.
Jedno z przejść granicznych – Jahodyn Dorohusk – zostało ponownie otwarte w tym tygodniu dla ruchu, ale odskocznia może być krótkotrwała po orzeczeniu sądu, który stwierdził, że polski burmistrz nie może zakazać kierowcom ciężarówek protestowania na terenie swojej gminy.
Od poniedziałku wznowione zostaną protesty na przejściach granicznych. Słowaccy kierowcy ciężarówek zorganizowali w tym tygodniu podobne protesty na przejściach granicznych, ale zakończyli je w piątek.
Podczas gdy Polska i inne kraje przygraniczne były największymi zwolennikami Ukrainy w wojnie z Rosją, tanie ukraińskie towary i usługi wywołały niechęć kierowców ciężarówek i rolników, którzy tracą interesy w związku z napływem do największego na świecie centrum handlowego.
Jeśli środek zostanie zatwierdzony, podkreśli to również wyzwania związane z integracją Ukrainy z UE.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com