Amerykańska grupa rapowa Beastie Boys złożyła pozew przeciwko właścicielowi restauracji Brinker International, zarzucając, że piosenka zespołu „Sabotage” z 1994 roku została wykorzystana do promocji sieci restauracji Chili’s bez ich zgody.
W środę w skardze złożonej do sądu federalnego w Nowym Jorku grupa podała, że Brinker bezprawnie wykorzystał piosenkę „Sabotage” w reklamach Chili w mediach społecznościowych, fałszywie sugerując, że Beastie Boys promują restauracje typu fast food. Pozew złożyli Adam „Ad Rock” Horovitz i Mike „Mike D” Diamond, a także wdowa po Adamie „MCA” Yuchu, Dechen Yuch.
Prawnicy Beastie Boys i rzecznicy Brinkera nie odpowiedzieli natychmiast na prośby o komentarz.
The Beastie Boys założyli w Nowym Jorku w 1981 roku i rozwiązali w 2012 roku, po śmierci Yoocha na raka w wieku 47 lat. Na początku tego roku zostali wprowadzeni do Rock and Roll Hall of Fame.
The Beastie Boys oskarżyli właściciela Chili’s o naruszenie praw autorskich
W pozwie grupa zarzucała, że jedna reklama przedstawiała „trzy postacie noszące rzucające się w oczy peruki, sztuczne wąsy i okulary przeciwsłoneczne w stylu lat 70. XX wieku”, co „miało przywołać w świadomości publicznej sceny ze znanego oficjalnego filmu powoda o„ wandalizmie ””.
„Sabotage” to singiel z albumu grupy „Ill Communication” z 1994 roku, który zyskał popularność dzięki teledyskowi będącemu parodią telewizyjnego serialu policyjnego z lat 70.
„Powodowie nie udzielają licencji na„Sabotage”ani jakąkolwiek inną swoją własność intelektualną do celów reklamowania produktów stron trzecich, a zmarły członek Beastie Boys, Adam Yauch, zamieścił w swoim testamencie zapis zabraniający takiego wykorzystania” – czytamy w pozwie.
The Beastie Boys oskarżyli Brinkera o naruszenie ich praw autorskich i praw do znaków towarowych. Zwrócili się do sądu o odszkodowanie finansowe w wysokości co najmniej 150 000 dolarów oraz nakaz zabraniający Brinkerowi korzystania z ich pracy.
„Dużo muzyki w szafie”: Beastie Boys rozmawiają o filmie Apple TV+ i nieżyjącym już Adamie Yauchu
W 2014 roku grupa uzyskała werdykt jury o wartości 1,7 miliona dolarów przeciwko firmie produkującej napoje energetyczne Monster Beverage Corp. za wykorzystywanie jej muzyki bez pozwolenia.
W 2020 roku grupa hiphopowa po raz pierwszy udzieliła licencji na wykorzystanie jednej ze swoich piosenek w reklamie politycznej. Podczas kampanii prezydenckiej Joe Bidena wykorzystano piosenkę „Sabotage” w jednominutowej reklamie kwestionującej reakcję prezydenta Donalda Trumpa na pandemię koronaawirusa.
W kwietniu tego roku Diamond i Horowitz wystąpili w wyreżyserowanym przez Spike’a Jonze filmie dokumentalnym Apple TV+ zatytułowanym „The Beastie Boys Story”.
Współautor: Kimmy Robinson, USA Today
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Koreańska piosenkarka popowa Taeil opuszcza grupę śpiewającą z powodu oskarżeń o przestępstwa na tle seksualnym
Ojciec gwiazdy „Austina Powersa”, Heather Graham, ostrzega, że Hollywood „zabierze mi duszę”