28 kwietnia, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

SpaceX ujawnia nowe szczegóły dotyczące trzeciego lotu testowego statku Starship

SpaceX ujawnia nowe szczegóły dotyczące trzeciego lotu testowego statku Starship

SpaceX ujawniło nowe informacje dotyczące trzeciego lotu testowego swojej ogromnej rakiety Starship.

Lot, który wystartował z bazy Starbase w Teksasie wczoraj rano o 8:25 czasu środkowoeuropejskiego, opierał się na poprzednich lotach testowych i osiągnął szereg nowych celów.

Wszystkie 33 silniki Raptora zapalały się w naprzemiennej sekwencji, a po dodaniu gazu największa rakieta na świecie wystartowała po raz trzeci.

Wszystkie 33 silniki Raptora wypaliły się (Źródło: SpaceX)

Gdy Starship wzniósł się w niebo południowego Teksasu, 33 silniki nadal działały nominalnie aż do fazy separacji na gorąco, przy czym 30 silników Super Heavy zostało wyłączonych, gdy Starship zapalił 3 silniki Raptor na poziomie morza i 3 silniki próżniowe i kontynuował lot w przestrzeń kosmiczną.

Po raz pierwszy pierwszy stopień superciężkiego, Booster 10, pomyślnie wykonał dopalanie i wycelował bezpośrednio na wschód od wyrzutni w Zatoce Meksykańskiej. Według danych pokazanych w transmisji internetowej rakieta osiągnęła maksymalną prędkość 5750 kilometrów na godzinę i wysokość 106 kilometrów.

Super Heavy wykonuje wzmocnione spalanie w tle, gdy statek kosmiczny kieruje się w dolny zakres (Źródło: SpaceX)

W przeciwieństwie do Falcona 9, Super Heavy jest tak duży, że nie musi wykonywać podpalenia przy wejściu, ale z jednego z ostatnich fragmentów danych dostępnych w transmisji internetowej wynika, że ​​wzmacniacz próbował zainicjować podpalenie przy lądowaniu z prędkością wysokość około 1 kilometra, przy czym zapalają się tylko 3 silniki i 2 wyłączają się niemal natychmiast po tym.

Od tego czasu SpaceX potwierdziło, że Booster 10 przeszedł szybki, nieplanowany demontaż na wysokości zaledwie 462 metrów nad powierzchnią wody, a to, co pozostało ze wzmacniacza, prawdopodobnie uderzyło w wodę z prędkością niemal bliską dźwięku.

Podczas gdy Booster 10 stawał w obliczu swego losu w Zatoce Meksykańskiej po niezwykłym występie, Statek 28 w dalszym ciągu spalił wszystkie sześć silników Raptor i zakończył swoje pierwsze spalenie przez cały czas, wchodząc na swoją właściwą trajektorię suborbitalną.

READ  Falcon 9 unika burz i wystrzeliwuje 22 satelity Starlink - Spaceflight Now

Statek kosmiczny natychmiast po wyłączeniu Raptora (Credit SpaceX)

Następnie statek 28 rozpoczął fazę dobiegu i rozpoczął serię testów. Drzwi do ładowni, znane również jako drzwi Pez, zaprojektowane w celu ostatecznego wyrzucenia pełnowymiarowych satelitów Starlink, nakazano otworzyć po raz pierwszy 12 minut po locie. SpaceX nie potwierdziło jeszcze, czy udało mu się całkowicie otworzyć/zamknąć drzwi. Wydaje się, że o 30:18 po rozpoczęciu misji drzwi przesunęły się do ładowni i nie mamy już podglądu wnętrza statku na żywo.

Następną misją było ponowne zapalenie pierwszego silnika Raptor w kosmosie, ale ze względu na prędkość obrotową pojazdu SpaceX zdecydowało się odłożyć to do przyszłego lotu.

Następnie statek 28 zaczął wchodzić w atmosferę, ale wydaje się, że statek wymknął się spod kontroli, częściowo z powodu wirowania, i ostatecznie zaczął tworzyć plazmę. Odsłonięta została tylko połowa osłony termicznej, reszta została wykonana ze stali nierdzewnej, która przejęła główny ciężar sił powrotnych.

Statek 28 rozpoczyna ponowne wejście w atmosferę (Credit SpaceX)

Dzięki terminalom Starlink na pokładzie SpaceX było w stanie zapewnić wspaniałe widoki na żywo z kamery umieszczonej na jednym z paneli statku Starship. Plazma początkowo miała postać słabej różowej poświaty, po czym szybko rozrosła się i otoczyła samochód, utrzymując jednocześnie dobre połączenie do transmisji danych, co nie było wcześniej możliwe.

Ogólnie rzecz biorąc, SpaceX poczyniło wiele znaczących postępów podczas trzeciego lotu testowego i będzie starał się ukończyć wszystkie te postępy w czwartym locie testowym, w tym płynne lądowanie superciężkiego wzmacniacza i pomyślne ponowne wejście przez atmosferę statku kosmicznego.

Jak myślisz, kiedy odbędzie się czwarty lot testowy i czy problemy napotkane podczas trzeciego lotu zostaną rozwiązane?

Pytania lub komentarze? Wyślij mi e-mail na adres [email protected] lub napisz do mnie na Twitterze @RDAnglePhoto.