IPL jest obecnie wyceniany na 105 crore INR (13,44 mln USD), co – pod względem wartości na mecz – jest drugim najbardziej dochodowym produktem sportowym na świecie, po NFL (35,07 mln USD*). Ta liczba może w rzeczywistości wzrosnąć, biorąc pod uwagę trwającą aukcję praw medialnych online do turnieju T20, która rozpoczęła się w niedzielę.
Dotychczasowa łączna kwota wynosi 38 850 crore INR (4,97 mld USD) – tj. 21090 crore INR (2,7 mld USD) za Pakiet A (prawa telewizyjne dla subkontynentu indyjskiego) i 17 760 crore INR (2,27 mld USD) za pakiet. (cyfrowy dla subkontynentu indyjskiego); To już 2,38 razy, czyli 138%, więcej niż umowa dotycząca praw IPL na lata 2018-22, którą Star India nabyła w 2017 r. za 2,55 miliarda dolarów.
Liczby te opierają się na rozegraniu 74 meczów w sezonie w pięcioletnim cyklu praw, rozpoczynającym się w 2023 roku. W obecnej sytuacji IPL została pokonana przez Premier League, której wartość na mecz jest wymieniona zgodnie z prawami 2022-25. na 11,34 miliona dolarów**.
Porzucając zamknięty proces przetargowy, IPL po raz pierwszy wystawił swoje prawa medialne na sprzedaż na aukcji internetowej. W aukcji elektronicznej oferty składane są za pośrednictwem portalu internetowego prowadzonego przez niezależną firmę. Najwyższe oferty we wszystkich kategoriach są wyświetlane na ekranie – jednocześnie i na żywo – ale nazwiska oferentów nie zostały ujawnione, aby zapewnić, że konkurenci nie podniosą cen.
W przypadku tej aukcji IPL ustalił minimalną cenę bazową dla każdej z czterech kategorii i wymagał od oferentów podania cen na mecz. W przypadku Pakietu A podstawowa cena za mecz wynosi 49 crore INR (6,3 mln USD). W przypadku Pakietu B jest to 33 crore (4,2 mln USD) na mecz. W przypadku pakietu C jest to 16 crore INR (2,05 mln USD) za mecz. Pakiet D to 3 crore INR (390 000 USD).
W niedzielę pakiety A i B licytowały jednocześnie ze wszystkimi głównymi oferentami spośród ostatecznej listy siedmiu zaciekłych rywali. Najwyższa oferta dla Pakietu A to 57 crore INR (7,29 mln USD) – 16,3% wyższa od ceny bazowej ustalonej przez IPL. Najwyższa oferta za Pakiet B wyniosła 48 crore INR (6,14 mln USD), czyli o 45,4% więcej niż cena bazowa.
Łączna wartość – 105 crore INR – jest o 93,6% wyższa niż wartość na mecz w poprzedniej umowie dotyczącej praw IPL (54,23 crore INR).
Licytanci – Disney Star, Sony, Viacom Reliance, Zee, Art of Asia, Supersport i Times Internet – wznowią aukcje we wtorek o godzinie 11:00 czasu IST. Zgodnie z zasadami określonymi przez IPL zwycięzca Pakietu A ma prawo rywalizować o prawa cyfrowe, oferując zwycięzcy Pakietu B o 5% więcej niż najwyższa oferta. Następnie zmierzą się ze sobą, aż jeden z nich upadnie. Po zidentyfikowaniu oferenta, który zaoferował najwyższą cenę za pakiety (a) i (b), rozpocznie się proces aukcji pakietów (c) i (d).
Wszystkie wartości USD są przybliżone jako 1 USD = 78 INR
* Zgodnie z raportem Forbesa opartym na umowie dotyczącej praw NFL z 2021 r.
** Według raportu w Athletic
Raportowanie o Yash Jha
Njraj Gulabodi jest redaktorem wiadomości w ESPNcricinfo
More Stories
Mecze, które trzeba zobaczyć w pierwszym tygodniu rozgrywek College Football Playoff
Caitlin Clark ustanawia nową historię WNBA, pokonując Connecticut Sun w Indiana Fever
Saga kontraktowa Brandona Aiyuka z 49ers osiąga punkt zwrotny w obliczu wstrzymania kontraktu – NBC Sports Bay Area i Kalifornia