IPL jest obecnie wyceniany na 105 crore INR (13,44 mln USD), co – pod względem wartości na mecz – jest drugim najbardziej dochodowym produktem sportowym na świecie, po NFL (35,07 mln USD*). Ta liczba może w rzeczywistości wzrosnąć, biorąc pod uwagę trwającą aukcję praw medialnych online do turnieju T20, która rozpoczęła się w niedzielę.
Dotychczasowa łączna kwota wynosi 38 850 crore INR (4,97 mld USD) – tj. 21090 crore INR (2,7 mld USD) za Pakiet A (prawa telewizyjne dla subkontynentu indyjskiego) i 17 760 crore INR (2,27 mld USD) za pakiet. (cyfrowy dla subkontynentu indyjskiego); To już 2,38 razy, czyli 138%, więcej niż umowa dotycząca praw IPL na lata 2018-22, którą Star India nabyła w 2017 r. za 2,55 miliarda dolarów.
Liczby te opierają się na rozegraniu 74 meczów w sezonie w pięcioletnim cyklu praw, rozpoczynającym się w 2023 roku. W obecnej sytuacji IPL została pokonana przez Premier League, której wartość na mecz jest wymieniona zgodnie z prawami 2022-25. na 11,34 miliona dolarów**.
Porzucając zamknięty proces przetargowy, IPL po raz pierwszy wystawił swoje prawa medialne na sprzedaż na aukcji internetowej. W aukcji elektronicznej oferty składane są za pośrednictwem portalu internetowego prowadzonego przez niezależną firmę. Najwyższe oferty we wszystkich kategoriach są wyświetlane na ekranie – jednocześnie i na żywo – ale nazwiska oferentów nie zostały ujawnione, aby zapewnić, że konkurenci nie podniosą cen.
W przypadku tej aukcji IPL ustalił minimalną cenę bazową dla każdej z czterech kategorii i wymagał od oferentów podania cen na mecz. W przypadku Pakietu A podstawowa cena za mecz wynosi 49 crore INR (6,3 mln USD). W przypadku Pakietu B jest to 33 crore (4,2 mln USD) na mecz. W przypadku pakietu C jest to 16 crore INR (2,05 mln USD) za mecz. Pakiet D to 3 crore INR (390 000 USD).
W niedzielę pakiety A i B licytowały jednocześnie ze wszystkimi głównymi oferentami spośród ostatecznej listy siedmiu zaciekłych rywali. Najwyższa oferta dla Pakietu A to 57 crore INR (7,29 mln USD) – 16,3% wyższa od ceny bazowej ustalonej przez IPL. Najwyższa oferta za Pakiet B wyniosła 48 crore INR (6,14 mln USD), czyli o 45,4% więcej niż cena bazowa.
Łączna wartość – 105 crore INR – jest o 93,6% wyższa niż wartość na mecz w poprzedniej umowie dotyczącej praw IPL (54,23 crore INR).
Licytanci – Disney Star, Sony, Viacom Reliance, Zee, Art of Asia, Supersport i Times Internet – wznowią aukcje we wtorek o godzinie 11:00 czasu IST. Zgodnie z zasadami określonymi przez IPL zwycięzca Pakietu A ma prawo rywalizować o prawa cyfrowe, oferując zwycięzcy Pakietu B o 5% więcej niż najwyższa oferta. Następnie zmierzą się ze sobą, aż jeden z nich upadnie. Po zidentyfikowaniu oferenta, który zaoferował najwyższą cenę za pakiety (a) i (b), rozpocznie się proces aukcji pakietów (c) i (d).
Wszystkie wartości USD są przybliżone jako 1 USD = 78 INR
* Zgodnie z raportem Forbesa opartym na umowie dotyczącej praw NFL z 2021 r.
** Według raportu w Athletic
Raportowanie o Yash Jha
Njraj Gulabodi jest redaktorem wiadomości w ESPNcricinfo
„Zagorzały fanatyk podróży. Amatorski praktyk zombie. Badacz żywności. Wielokrotnie nagradzany ekspert popkultury. Internetowy ninja”.
More Stories
Giants próbują odbić się od Padres
Juan Soto nadał ton imponującemu debiucie dla drużyny Yankees
Josh Harris obiecuje naprawić ocenę NFLPA dla kapitanów: nie wiedziałem, że można uzyskać ocenę F-minus