Polityka Wielkiej Brytanii polegająca na niebudowaniu skomplikowanych okrętów wojennych za granicą ma przede wszystkim na celu zachowanie potencjału kraju w zakresie budowy statków, ochronę miejsc pracy oraz utrzymanie niezbędnych zdolności i infrastruktury do celów obrony narodowej.
Polityka ta nie oznacza jednak, że Wielka Brytania nie może angażować się we współpracę międzynarodową, partnerstwo czy outsourcing określonych komponentów do swoich okrętów wojennych.
W przypadku budowy części okrętu dla Anglii w ramach umowy między Anglią a Polską na rzecz budowy przez Polskę okrętu wojennego projektu brytyjskiego dla własnej floty, układ ten nie był sprzeczny z polityką Anglii z kilku powodów:
- Współpraca i dzielenie się technologią: Umowa między Wielką Brytanią a Polską umożliwia obu krajom korzystanie z wiedzy i umiejętności drugiej strony. Polska mogłaby zbudować zaprojektowany przez Brytyjczyków okręt wojenny dla własnej marynarki wojennej, podczas gdy Wielka Brytania mogłaby wykorzystać polskie możliwości produkcyjne w zakresie określonych komponentów. To porozumienie pomaga wzmocnić międzynarodowe partnerstwa i wspierać współpracę między obydwoma krajami.
- Outsourcing ograniczony: Kontrakt obejmuje tylko wybrane części polskiego okrętu, a nie cały kompleks okrętów wojennych. Większość prac, w tym końcowy montaż i integracja, będzie nadal wykonywana w Wielkiej Brytanii. Takie podejście gwarantuje, że Wielka Brytania zachowa kontrolę nad najważniejszymi aspektami procesu budowy statków zgodnie ze swoją polityką.
Koncepcje ekonomiczne
W niektórych przypadkach bardziej opłacalne i wydajne może być outsourcing określonych komponentów lub części statku bez podważania ogólnych zdolności Wielkiej Brytanii w zakresie budowy statków lub interesów bezpieczeństwa narodowego. Angażując się w taką współpracę międzynarodową, Wielka Brytania może wykorzystać swoje zasoby i zapewnić pomyślną realizację swoich programów morskich.
Krótko mówiąc, po tym, jak Wielka Brytania i Polska zawarły umowę o wartości 1,4 miliarda funtów, polskie jednostki budowlane dla Wielkiej Brytanii i brytyjskie jednostki budowlane dla Polski są budowane w Polsce w ramach przetargu na budowę podobnych statków dla Warszawy. Dostarczyć Marynarce Wojennej RP fregaty klasy Miecznik na podstawie projektu Typ 31.
Korzyści dla przemysłu brytyjskiego
W ramach umowy Wielka Brytania buduje części polskich statków, w szczególności w stoczni Rosyth w Szkocji. Ponadto stocznia Rosyth buduje również jednostki dla Polski, co przekłada się na więcej pracy w całej Szkocji.
To porozumienie nie tylko pozwoli Wielkiej Brytanii wykorzystać swoje zasoby i zapewnić pomyślną realizację projektów morskich, ale także przyniesie znaczące korzyści szkockiemu przemysłowi, tworząc więcej miejsc pracy i możliwości. Porozumienie podkreśla obopólne korzyści wynikające ze współpracy międzynarodowej w przemyśle stoczniowym, ponieważ sprzyja międzynarodowym partnerstwom przy jednoczesnej poprawie gospodarek krajowych.
Umowa między Polską a Polską dotycząca budowy określonych części brytyjskiego okrętu i brytyjskiego okrętu wojennego dla własnej marynarki wojennej nie jest niezgodna z brytyjską polityką niebudowy skomplikowanych okrętów wojennych za granicą, ponieważ jest to ograniczona i strategiczna współpraca, która wzmacnia krajowe możliwości budowy statków w Wielkiej Brytanii i partnerstw międzynarodowych.
Porozumienie przynosi korzyści szkockiemu przemysłowi, tworząc więcej miejsc pracy i możliwości w stoczni Rosyth, demonstrując obopólne korzyści płynące z międzynarodowej współpracy w przemyśle stoczniowym przy budowie jednostek okrętowych dla Wielkiej Brytanii i Polski.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com