KENNEDY SPACE CENTER, Floryda — majestatyczna nowa rakieta NASA po raz pierwszy poleciała w kosmos we wczesnych godzinach w środę, rozświetlając nocne niebo i przyspieszając w podróży, która zabierze bezzałogową kapsułę wokół Księżyca iz powrotem.
Ten lot, który przywołuje starożytną erę Apollo, jest krytycznym sprawdzianem Program Artemis NASA Ma na celu powrót astronautów po pięciu dekadach przebywania na niskiej orbicie okołoziemskiej na Księżyc.
„Wszyscy jesteśmy częścią czegoś niewiarygodnie wyjątkowego” – powiedział kierownik startu Charlie Blackwell-Thompson swojemu zespołowi w Kennedy Space Center po starcie. „Pierwszy start Artemidy. Pierwszy krok w powrocie naszego kraju na Księżyc, a potem na Marsa.”
Dla NASA misja zwiastuje nową erę eksploracji Księżyca, która ma na celu rozwikłać tajemnice naukowe w cieniu kraterów w regionach polarnych, przetestować technologie umożliwiające wymarzone podróże na Marsa i zachęcić prywatne firmy do pościgu za granicami nowej przedsiębiorczości, nawet dalej. w układzie słonecznym.
takie jak Chiny i w przeciwnym razie Kraje Rywalizują o eksplorację kosmosu, a środowa premiera podkreśla również rosnące napięcie filozoficzne dotyczące tego, jak Ameryka powinna realizować swoje kosmiczne aspiracje. NASA wydała do tej pory ponad 40 miliardów dolarów na usunięcie Artemidy z Ziemi. Wydatki ilustrują, jak program kosmiczny nadal przypomina sposób, w jaki Pentagon buduje lotniskowce i myśliwce F-35 – drogie i powolne, ale kontrolowane głównie przez rząd federalny, ponieważ nie ma jeszcze komercyjnego rynku dla typów pocisków, które są duże i głęboko. Transport kosmiczny, który NASA uważa za niezbędny w programie eksploracji Księżyca.
Gdzie jest podejście alternatywne? NASA będzie klientem lub pasażerem komercyjnego statku kosmicznegoMoże być tańszy i szybszy, wykorzystując innowacyjne statki kosmiczne zbudowane przez przełomowe firmy, takie jak SpaceX, kierowany przez Elona Muska.
„Jeśli poważnie myślisz o powrocie na Księżyc, zrobisz wszystko, co w twojej mocy, stosując podejście komercyjne” – powiedział Charles Miller, który pracował w NASA w latach 2009-2012 jako starszy doradca ds. komercyjnych działań kosmicznych.
Ale podejście komercyjne może nie zapewniać dokładnie tego, czego chcą NASA i inni decydenci rządowi, a firmy często mogą zmienić plany lub zbankrutować.
Chociaż mogło to nie uspokoić krytyków, wysoka na 322 stopy rakieta, znana jako Space Launch System lub SLS, była imponującym widokiem na platformie startowej. Jednak ze względu na czas startu w środku nocy, Wybrzeże Kosmiczne Florydy nie było tak zatłoczone widzami, jak podczas poprzednich prób wystrzelenia.
Środowa próba wystrzelenia nastąpiła po dwóch nieudanych próbach wystrzelenia w sierpniu i wrześniu, jedna utknęła w martwym punkcie przez silnik, który wydawał się zbyt ciepły, a druga dotyczyła wycieku wodoru z przewodu paliwowego. Huragan Ian zmusił NASA do pominięcia kolejnego okna startowego na przełomie września i października, a huragan Nicole doprowadził do dwudniowego opóźnienia przed środowym startem.
Odliczanie przebiegało płynnie, aż około godziny 21:15 pojawił się wyciek wodoru w nowym miejscu, a „czerwona załoga” złożona z dwóch techników i oficera bezpieczeństwa udała się na platformę startową, aby dokręcić śruby w zaworze, zatrzymując wyciek.
Wadliwy przełącznik ethernetowy również zakłócił odliczanie, odcinając dane z radaru potrzebne do śledzenia pocisku. Amerykańskie Siły Kosmiczne, które zapewniają bezpieczeństwo startów rakiet z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego, wymieniły sprzęt i odliczanie zostało wznowione.
Niedawna ankieta przeprowadzona przez panią Blackwell-Thompson potwierdziła, że rakieta jest gotowa do lotu w kosmos.
O godzinie 1:47 rano uruchomiono cztery silniki w pierwszym stopniu rakiety oraz dwa cieńsze boczne dopalacze. Kiedy odliczanie dobiegło do zera, zaciski przytrzymujące rakietę puściły, a pojazd wsunął się w uziemienie.
Podczas startu płomienie silników były niewiarygodnie jasne, jak gigantyczne palniki spawalnicze.
„Mówię wam, nigdy nie widzieliśmy takiego ogona płomienia” – powiedział pan Nelson.
Gdy rakieta wznosiła się, wydała z siebie głośny huk, który przetoczył się przez środek przestrzeni.
Po kilku minutach boczne dopalacze rozdzieliły się, a następnie gigantyczna scena główna. Następnie uruchomiono górny silnik rakiety, aby wynieść na orbitę statek kosmiczny Orion, w którym astronauci mieli siedzieć podczas późniejszych misji.
Niecałe dwie godziny po starcie górny stopień wystrzelił po raz ostatni, wysyłając Oriona na trajektorię w kierunku Księżyca. W poniedziałek Orion przeleci w odległości około 60 mil od powierzchni Księżyca. Po orbitowaniu wokół Księżyca przez dwa tygodnie Orion powróci na Ziemię, lądując 11 grudnia na Oceanie Spokojnym, około 60 mil od wybrzeży Kalifornii.
„Położyliśmy podwaliny pod program Artemis i dla wielu przyszłych pokoleń” — powiedział John Honeycutt, kierownik programu rakietowego Space Launch System, na konferencji prasowej po wystrzeleniu rakiety w środę.
Następna misja Artemis, która zabierze czterech astronautów wokół Księżyca, ale nie na powierzchnię, rozpocznie się nie wcześniej niż w 2024 r. Dwóch astronautów ma obecnie wylądować w pobliżu bieguna południowego Księżyca w 2025 r., chociaż ta data jest bardzo prawdopodobna. dalej w przyszłość.
w raport z zeszłego rokuInspektor generalny NASA oszacował, że zanim Artemis III powrócił z Księżyca, NASA wydała na program 93 miliardy dolarów, a każdy start SLS i Oriona kosztowałby ponad 4 miliardy dolarów. Przekroczenia kosztów wynikały częściowo z problemów technicznych, złego zarządzania oraz zmieniających się planów i harmonogramów NASA. Podobnie jak stary Saturn V, droga rakieta Space Launch System jest używana tylko raz, zanim wpadnie do oceanu.
Dzięki usprawnieniu produkcji „mamy nadzieję, że może to kosztować około 2 miliardów dolarów” na start, powiedziała Sharon Cobb, zastępca kierownika programu NASA ds. Space Launch System, podczas sierpniowego wywiadu.
dla kontrastu, Rakieta SpaceX Falcon Heavy, choć nie tak potężny jak SLS, kosztuje 90 milionów dolarów za uruchomienie. i Statek kosmiczny od SpaceX, gigantyczna rakieta nowej generacji Obecnie w fazie rozwoju, a także kluczowy dla planów NASA wylądowania astronautów na Księżycu, będzie w pełni wielokrotnego użytku, a pan Musk powiedział, być może zbyt optymistycznie, że wystrzelenie może ostatecznie kosztować mniej niż 10 milionów dolarów.
W przypadku Artemis NASA zastosowała podejście typu „mix-and-match” – tradycyjny program rakietowy i kapsułowy z załogą oraz strategia komercyjna dla lądownika księżycowego. NASA kupuje od SpaceX za ustaloną cenę lot statku kosmicznego, który ma służyć jako sonda dla misji Artemis III jeszcze w tej dekadzie. Statek kosmiczny zadokuje z Orionem na orbicie księżycowej i zabierze astronautów na powierzchnię w pobliżu księżycowego bieguna południowego.
Opóźnienia i przekroczenia kosztów w przypadku SLS i Oriona podkreślają niedociągnięcia w sposobie, w jaki NASA zarządza swoimi programami, ale firma pana Muska, mimo wszystkich dotychczasowych imponujących skoków technologicznych, nie gwarantuje również rozwiązania wszystkich wyzwań związanych z rozwojem statku kosmicznego tak szybko, jak to możliwe nadzieja, panie Musk.
Jego firma odniosła oszałamiający sukces dzięki rakiecie Falcon 9, po zainwestowaniu przez NASA w transport ładunków, a później astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną iz powrotem. Umowa transportowa zapewniła firmie pana Muska duży plusk pieniędzy, udzielając zgody NASA, gdy SpaceX był nadal w dużej mierze nieznany i niesprawdzony. Obecnie dominuje w branży wystrzeliwania satelitów.
Dla NASA było to również ogromne zwycięstwo. Ponieważ NASA jest tylko jednym z wielu klientów SpaceX, SpaceX może zaoferować znacznie niższe koszty.
Jednak te sukcesy nie gwarantują również, że Starship odniesie sukces. Jeśli SpaceX się załamie, gra NASA w nowy statek kosmiczny firmy ryzykuje, że Stany Zjednoczone zmarnują swoją inwestycję, podczas gdy wciąż czekają na lądowanie Artemidy III na Księżycu.
Ogromny koszt Artemidy może być kosztem utrzymania poparcia politycznego dla programu kosmicznego w demokracji federalnej, powiedział Casey Dreyer, starszy doradca ds. Polityki Towarzystwa Planetarnego, organizacji non-profit promującej eksplorację kosmosu. Powiedział, że nawet jeśli projekt Artemis nie jest najlepszym ani najbardziej wydajnym projektem, zapewnia miejsca pracy dla pracowników NASA i firm lotniczych w całym kraju. Zapewnia to stałe wsparcie polityczne dla programu Moon.
„Kongres nie zrobił nic poza dodawaniem więcej pieniędzy do Artemidy każdego roku”, powiedział pan Dreyer.
Jak dotąd politycy nie spotkali się z powszechnym oburzeniem podczas głosowania za finansowaniem misji Artemidy. Nawet jeśli zaoszczędziłoby to pieniądze NASA, podejście komercyjne mogłoby wywołać większy sprzeciw, podsycając wrażenie, że agencja zleciła swój program kosmiczny miliarderom takim jak Musk. Jeff Bezos, założyciel Amazona, który założył firmę rakietową Blue Origin; i Richarda Bransona, którym Virgin Galactic zabiera turystów na krótkie subtropikalne loty.
Weźmy pod uwagę gniew wielu ludzi wobec pana Bezosa i Pan Branson w zeszłym roku kiedy zrobili Loty suborbitalne w kosmos Które firmy budowały, zaczynały się od fortun. Branson i Bezos nie polegali na funduszach federalnych, aby rozpocząć własną działalność związaną z turystyką kosmiczną Uspokój gniew Ta przestrzeń wydaje się zamieniać w Plac zabaw bogatych.
Dlatego decyzja o zwróceniu się do firm takich jak SpaceX i Blue Origin może spotkać się z krytyką NASA tylko zwiększała bogactwo miliarderów Który pewnego dnia ucieknie od światowych kłopotów na prywatne stacje kosmiczne i pozaziemskie kolonie.
„Dostosowanie naszego programu kosmicznego do bardzo znanych i prywatnych osób jest prawdopodobnie moim największym ryzykiem politycznym” – powiedział Dreyer.
Obrońcy przestrzeni komercyjnej przekonują, że historia nie potwierdza tego nieszczęsnego poglądu. Zamiast tego wskazują na stuletnich przedsiębiorców, którzy przekształcili latanie z luksusu dostępnego tylko dla nielicznych w bezpieczny i niedrogi środek transportu dla prawie wszystkich.
Podczas gdy zwolennicy prywatnych lotów kosmicznych wierzą, że ich podejście zwycięży, nikt w Kongresie nie naciskał jeszcze na uchylenie SLS lub Oriona. The Ustawa CHIPS AND SCIENCE, którą prezydent Biden podpisałwzywa NASA do uwzględnienia łazików w swoich planach wysłania astronautów na Marsa i nakazuje agencji uruchamianie SLS co najmniej raz w roku.
NASA prowadzi obecnie negocjacje z producentami rakiet w sprawie kolejnych 20 startów.
„Myślę, że sam program wygląda na bardzo zrównoważony politycznie” – powiedział Dreyer. „Wzywam ludzi, aby pokazali mi publiczne oburzenie programem SLS i to, jak przekłada się to na polityczną presję, by go anulować. A ja tego po prostu nie widzę”.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin