Tymczasem kampania środowiskowa przybierała na sile. Kilka dni po opuszczeniu statku tureccy urzędnicy poprosili swoich brazylijskich odpowiedników o sporządzenie nowego spisu niebezpiecznych materiałów. Niezadowoleni z odpowiedzi tureccy urzędnicy cofnęli zezwolenie na import.
Statek wraz z holownikiem, który w tym czasie dotarł do Gibraltaru, musiał zawrócić. Grupy ekologiczne postrzegają to jako ogromne zwycięstwo.
Ale podróż Sao Paulo jeszcze się nie skończyła. Kiedy zbliżał się do Brazylii w październiku, Marynarka Wojenna nakazała mu trzymać się z dala od północno-wschodniego wybrzeża, zamiast wracać do Rio de Janeiro, portu wyjścia.
W tym momencie, po dwóch przeprawach przez Atlantyk, statek musiał zostać zadokowany w celu konserwacji. Ale kampania środowiskowa wydaje się działać bardzo dobrze. Przerażeni lokalni urzędnicy w Brazylii naciskali na porty, aby nie przyjmowały statku, i wielokrotnie odmawiano. Marynarka wojenna nigdy nie wprowadziła własnych zasad z powodów, których urzędnicy nigdy nie wyjaśnili. Tak więc statek i holownik zaczęły zataczać kręgi.
Mijały miesiące, a gdy zaczęły pojawiać się drobne uszkodzenia kadłuba, MSK Maritime Services & Trading, partner w projekcie recyklingu z Sok Denizcilik, wpadł w desperację. Firma potrzebowała portu do naprawy szkód, a holownik zabierał dziennie 20 ton paliwa. W styczniu MSK poinformowało, że straciło 5 milionów dolarów na projekcie.
Grupy ekologiczne powiedziały, że są zdumione, że Marynarka Wojenna nie odzyska statku i odmówiły wyjaśnienia, dlaczego tego nie zrobią. Zgodnie z Konwencją Bazylejską kraje są zobowiązane do ponownego importu odpadów toksycznych, których nie są w stanie pomyślnie wyeksportować. Aktywiści twierdzą, że Brazylia łamie porozumienie, nie zezwalając statkowi na dokowanie. Urzędnicy zaprzeczają temu, twierdząc, że statek znajduje się na wodach brazylijskich.
Brazylijska marynarka wojenna nie odpowiedziała na wielokrotne prośby o komentarz do tego artykułu. w Przygotowane oświadczeniePowiedziała, że chociaż nie jest właścicielem statku, to z zainteresowaniem śledziła sprawę i że właściciele statku nie spełnili jeszcze wymogów dotyczących pozwolenia na cumowanie.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Najnowsze zatonięcie jachtu Bayesiana: żona Mike’a Lyncha „nie chciała opuszczać łodzi bez rodziny”, podczas gdy załoga przechodzi dochodzenie
Światowy Program Żywnościowy wstrzymuje swoje działania w Gazie po wielokrotnym strzelaniu do pojazdu pomocy