W ramach niekończącego się dążenia do poprawy bezpieczeństwa, organ zarządzający sportami motorowymi analizuje szczegóły każdego poważnego wypadku, aby zrozumieć, jakie czynniki działały zgodnie z planem, aby pomóc kierowcy i gdzie można wprowadzić ulepszenia.
Jednym z aspektów incydentu w Zhou, któremu prawdopodobnie przyjrzymy się szczególnie uważnie, będzie to, co stało się z kołnierzem C42, a zdjęcia samochodu w następstwie pokazują, że jest on czyszczony.
Nieruchome obrazy i nagrania wideo Zhou wskazują, że toczący się kołnierz nie przetrwał początkowego przechyłu i że to korona i inne otaczające struktury bezpieczeństwa zapobiegły późniejszemu uderzeniu głowy kierowcy o ziemię.
Wypadek pomiędzy Zhou Guanyu a Alfą Romeo C42 na starcie wyścigu
Zdjęcia: Mark Sutton / zdjęcia sportów motorowych
To, co FIA będzie chciało lepiej zrozumieć, to siły, które działały, a także wielkość i liczba uderzeń, jakie wywijał kołnierz podczas sekwencji awarii.
Jednym z wyróżniających się czynników jest to, że Alfa Romeo Jest wyjątkowy w siatce F1 w 2022 r., ponieważ obsługuje konstrukcję rolkową w kształcie ostrza (pokazaną poniżej) – a jego koncepcja popadła w niełaskę i przepadła na przestrzeni lat.
Valtteri Bottas, Alfa Romeo C42, w garażu
Zdjęcia: Jerry Andre / zdjęcia sportów motorowych
Alfa Romeo powróciła do rozwiązania z ostrzami w tym roku po tym, jak nie używała go od 2019 roku, rok po wprowadzeniu korony. Jeden z nich pojawił się również w konkursach w 2017 i 2018 roku.
Wcześniej konstrukcje toczne w kształcie łopatek były używane przez mercedes w 2010 roku oraz Force India i Lotus Racing w 2011 roku.
Porównanie airboxa Mercedesa W01, pełna konstrukcja łopatek zastosowana w tym wyścigu, a nie wewnętrzne kompromisy
zdjęcie z fotografii: Giorgio Beola
Porównanie siły strąków bocznych Indie VJM04
zdjęcie z fotografii: Giorgio Beola
Pojawienie się rozwiązania Mercedesa w 2010 roku skłoniło FIA do podjęcia działań w związku z obawami, że ze względu na ciasne podwozie może wbić się w ziemię na miękkiej powierzchni, jeśli uderzenie nastąpi w niewłaściwym miejscu.
W rezultacie wszystkie późniejsze projekty musiały mieć znacznie szersze ostrze, aby były zgodne z przepisami.
W każdych warunkach wybór konstrukcji rolki łopatki był preferowany w stosunku do konwencjonalnego kołnierza ze względu na dwa czynniki: przyrost aerodynamiczny i wagę. Ta ostatnia jest wyraźnie ważnym czynnikiem dla zespołów, które miały trudności ze zrzuceniem większości swoich samochodów w 2022 roku.
W przypadku tego ostatniego wypadku FIA miałaby dostęp do czujników przeciążenia, danych telemetrycznych i rzeczywistych części pojazdu, aby w pełni zrozumieć, o jakie czynniki chodziło i czy struktura wzoru łopat działa inaczej niż bardziej regularna toczyć się obwód.
Ważne jest, aby wyjaśnić, że projekt używany przez Alfę Romeo przeszedł wymagane testy zderzeniowe narzucone przez FIA.
Test toczenia pierścienia
zdjęcie z fotografii: Giorgio Beola
Wymagania dotyczące konstrukcji tocznej rdzenia to utrzymanie obciążeń równoważnych 60 kN w poziomie, 70 kN wzdłuż i 105 kN w pionie. Wszystkie zespoły muszą przejść testy zderzeniowe w tym zakresie, zanim ich samochody zostaną dopuszczone do jazdy na właściwym torze.
Jednym z problemów związanych z incydentem w Zhou jest to, że jest to złożony scenariusz o wielu różnych skutkach.
Konstrukcja rolkowa uległa znacznemu obciążeniu w kierunku pionowym, gdy samochód wylądował do góry nogami. Po tym nastąpiło ciągłe obciążenie wzdłużne, które przesuwało się po torze.
Można zatem powiedzieć, że w pierwszej kolejności wykonała swoją pracę całkowicie, z naturą wypadku, a następnie zwracając się bardziej do polegania na aurze.
Jednym z aspektów, który można rozważyć do poprawy, jest sposób, w jaki konstrukcje uzwojenia są przymocowane do kadłuba, a jest to ważny element określający jego obecność i zastosowanie w zderzeniu wielozderzeniowym.
Alfa Romeo C42 od Zhou Guanyu po wypadku
Zdjęcia: Mark Sutton / zdjęcia sportów motorowych
More Stories
Mecze, które trzeba zobaczyć w pierwszym tygodniu rozgrywek College Football Playoff
Caitlin Clark ustanawia nową historię WNBA, pokonując Connecticut Sun w Indiana Fever
Saga kontraktowa Brandona Aiyuka z 49ers osiąga punkt zwrotny w obliczu wstrzymania kontraktu – NBC Sports Bay Area i Kalifornia