4 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Deficyt USA, szacowany na 1,7 biliona dolarów, w 2023 roku praktycznie się podwoi

Deficyt USA, szacowany na 1,7 biliona dolarów, w 2023 roku praktycznie się podwoi

Deficyt budżetu federalnego USA praktycznie się podwoił w roku fiskalnym 2023, ponieważ spadające dochody podatkowe, rosnące stopy procentowe i utrzymujący się popyt na wygasające świadczenia z tytułu pomocy w związku z pandemią nadwyrężyły finanse publiczne kraju.

Najnowsze dane Departamentu Skarbu wykazały deficyt budżetowy na poziomie 1,7 biliona dolarów w 2023 r., w porównaniu z 1,37 biliona dolarów w 2022 r. Spraw, aby kość krzyżowa wydawała się mniejsza niż w zeszłym roku, z powodu mirażu księgowego wokół programu umorzenia kredytów studenckich zaproponowanego przez prezydenta Bidena w zeszłym roku.

Latem tego roku Sąd Najwyższy uchylił ten program i nigdy nie wszedł on w życie. Jednak skarb państwa odnotował to jako koszt w 2022 r., zwiększając deficyt w tym roku. Po zablokowaniu programu przez sąd, Ministerstwo Skarbu zarejestrowało go jako oszczędności, sztucznie zaniżając tegoroczny deficyt.

Skutki kredytów studenckich zmieniły wielkość deficytu zarówno w latach 2022, jak i 2023. Biorąc pod uwagę, deficyt wzrósł do 2 bln dolarów w 2023 r. z około 1 bln dolarów w 2022 r., jak potwierdzili urzędnicy administracji w piątkowej rozmowie telefonicznej z reporterami.

Innymi słowy, Ministerstwo Skarbu zakładało, że w 2023 r. zaoszczędzi 300 miliardów dolarów, podczas gdy w rzeczywistości jedyne, co udało się osiągnąć, to wyeliminowanie opłat, które nigdy nie istniały.

W komunikacie prasowym ogłaszającym całkowity deficyt urzędnicy zlekceważyli wzrost, skupiając się zamiast tego na sile gospodarki i propozycjach Bidena dotyczących zmniejszenia przyszłych deficytów, głównie poprzez podniesienie podatków dla osób o wysokich dochodach i korporacji.

„Administracja Bidena w dalszym ciągu koncentruje się na zarządzaniu przejściem naszej gospodarki do zdrowego, zrównoważonego wzrostu” – stwierdziła w oświadczeniu sekretarz skarbu Janet L. Yellen. „Robiąc to, prezydent i ja jesteśmy również zobowiązani stawić czoła wyzwaniom stojącym przed naszymi długoterminowymi perspektywami finansowymi”.

Pogłębiająca się przepaść między wydatkami rządu a zarobkami pojawia się w niewygodnym momencie, gdy prezydent zwraca się do podzielonego Kongresu o pomoc dla Izraela i Ukrainy w obliczu obaw o wydatki rządu i to, czy Stany Zjednoczone będą w stanie sfinansować dwie wojny.

Republikanie – którzy za czasów swojej władzy pomogli w zwiększeniu dużego deficytu budżetowego poprzez obniżki podatków i zwiększenie wydatków – zaczęli nalegać na głębokie cięcia budżetowe w celu zmniejszenia deficytu federalnego. Pogłębianie się deficytu może utrudnić przekonanie Kongresu do zatwierdzenia szeregu ustaw budżetowych, które muszą zostać przyjęte do przyszłego miesiąca, aby zapobiec zawieszeniu rządu.

READ  Pracownicy Daimler Trucks osiągają porozumienie i unikają groźby strajku w Karolinie Północnej

W piątek administracja Bidena formalnie zwróciła się do Kongresu o zatwierdzenie ponad 100 miliardów dolarów wydatków nadzwyczajnych, które obejmują pomoc wojskową dla Ukrainy i Izraela, pomoc humanitarną w tych krajach i w Strefie Gazy oraz szereg nowych wysiłków na rzecz poprawy bezpieczeństwa granic USA.

Pani Yellen powiedziała w tym tygodniu, że Stany Zjednoczone są w stanie ponieść te koszty.

„Ameryka z pewnością może stanąć po stronie Izraela i wspierać jego potrzeby wojskowe, tak jak możemy i musimy wspierać Ukrainę w jej walce z Rosją” – Yellen powiedziała Sky News.

Pomimo rosnących obaw w Waszyngtonie i na Wall Street w związku z ponurą trajektorią polityki fiskalnej, prawodawcy nie byli w stanie dojść do porozumienia w sprawie planów wprowadzenia realnych cięć wydatków lub podwyżek podatków. Izba, która nie była w stanie wybrać przewodniczącego od czasu, gdy Republikanie obalili w tym miesiącu kongresmena Kevina McCarthy’ego, uniemożliwia Kongresowi przyjęcie jakichkolwiek przepisów lub krótkoterminowych pakietów wydatków.

Ekonomiści i „jastrzębie” deficytu ostrzegają, że obecna ścieżka zadłużenia jest niezrównoważona, zwłaszcza jeśli stopy procentowe pozostaną wysokie przez dłuższy czas.

Dług publiczny przekroczył w tym roku 33 biliony dolarów, a organy nadzoru finansowego ostrzegają, że w ciągu następnych trzech dekad koszty odsetek od długu będą największym wydatkiem kraju. Biuro Budżetowe Kongresu przewiduje, że do 2053 r. dług federalny społeczeństwa będzie niski 177% PKB.

Departament Skarbu poinformował w piątek, że odsetki netto od długu wzrosły do ​​rekordowej kwoty 659 miliardów dolarów w 2023 roku z 475 miliardów dolarów w roku ubiegłym. Fundacja Petersona, organ nadzoru finansowego, zauważyła w piątek, że oczekiwane koszty odsetek netto w wysokości 10,6 biliona dolarów w ciągu następnej dekady będą ponad dwukrotnie większe niż wydatki Stanów Zjednoczonych na odsetki w ciągu ostatnich 20 lat.

„Myślę, że doszliśmy do krytycznego momentu – nasze finanse są całkowicie wytrącone z równowagi” – powiedział prawodawcom Kent Conrad, starszy pracownik w Dwupartyjnym Centrum Politycznym, podczas czwartkowego przesłuchania w Kongresie na temat potrzeby powołania nowej komisji finansów. „Rosnące deficyty i zadłużenie są zarówno problemem gospodarczym, jak i problemem bezpieczeństwa narodowego”.

Tegoroczny deficyt pogłębiło kilka czynników, w tym opóźnienia w poborze podatków spowodowane ekstremalnymi warunkami pogodowymi i nieoczekiwanie wysokimi kosztami niektórych programów federalnych. Na przykład Urząd Skarbowy przekazał miliardy dolarów w formie zwrotu podatku związanego z zasiłkiem na utrzymanie pracownika – świadczeniem z czasów pandemii, które zostało niedawno wstrzymane ze względu na obawy dotyczące oszustwa.

READ  Meta, Rivian, Oracle, DocuSign i nie tylko

Administracja Bidena miała nadzieję, że w celu zwiększenia ściągalności podatków oprze się na wzmocnionym IRS, który w zeszłym roku otrzymał 80 miliardów dolarów nowego finansowania w ramach prawa klimatycznego. Choć agencja odniosła już pewne sukcesy w zwalczaniu uchylania się od płacenia podatków, już teraz grozi jej utrata około jednej czwartej tych pieniędzy. Raport Biura Budżetowego Kongresu z tego tygodnia przewidywał, że budżet IRS zostanie obcięty o 25 miliardów dolarów Zwiększenie deficytu o ponad 24 miliardy dolarów.

Urzędnicy administracji Bidena starali się zrzucić winę za rosnący deficyt na byłego prezydenta Donalda J. Trumpa, który w 2017 r. podpisał pakiet szeroko zakrojonych obniżek podatków. Analitycy zgadzają się, że cięcia te zmniejszyły dochody federalne i zwiększyły deficyt od czasu ich uchwalenia . Część urzędników przyznaje także, że w zeszłym roku deficyt był znacznie większy, niż oczekiwała administracja. Analiza przeprowadzona przez Biuro Budżetowe Kongresu sugeruje, że nieoczekiwany wzrost był wynikiem wyższych kosztów finansowania zewnętrznego i niższych dochodów podatkowych.

Spadek ten wynika z niższych wpływów z podatku od zysków kapitałowych, zwiększonych roszczeń – prawdopodobnie oszukańczych – z tytułu ulgi podatkowej z czasów pandemii oraz wewnętrznego podatku dochodowego. Decyzja o przesunięciu terminów składania zeznań podatkowych dla mieszkańców Kalifornii i innych stanów dotkniętych klęskami żywiołowymi.

„Wzrost deficytu w zeszłym roku był w dużej mierze spowodowany gwałtownym spadkiem dochodów podatkowych, podczas gdy wydatki na programy inne niż Ubezpieczenia Społeczne, Medicare i Medicaid spadły nieznacznie w relacji do gospodarki”, powiedziała Lael Brainard, która stoi na czele Międzynarodowego Komitetu Walutowego Fundusz. . Krajowa Rada Ekonomiczna Bidena. Jak ostrzegają analitycy budżetowi, obniżki podatków Trumpa dla bogatych i dużych korporacji zwiększają nasz deficyt i dług publiczny.

Biden zaproponował podwyżki podatków o ponad 2 biliony dolarów i inne środki mające na celu zmniejszenie przyszłych deficytów w jego tegorocznym budżecie. Podpisał dwie podwyżki podatków: minimalny podatek od dużych korporacji i podatek od wykupu akcji. Zwiększył także finansowanie IRS, aby wyeliminować oszustwa podatkowe i wygenerować większe przychody. Środki te zmniejszą deficyt do poziomu, jaki byłby w przeciwnym razie, ale nie są wystarczająco duże, aby zrównoważyć ogólny oczekiwany wzrost deficytu w nadchodzących latach.

READ  Władze twierdzą, że przy rosnących cenach gazu złodzieje kradną benzynę wartą tysiące dolarów na sprzedaż

Niektórzy urzędnicy administracji przyznają, że być może w przyszłości prezydent będzie musiał zaproponować dalsze redukcje deficytu – prawie na pewno w formie większych podwyżek podatków dla osób o wysokich dochodach i korporacji – jeśli koszty odsetek nie spadną.

Najwyżsi Demokraci w Kongresie twierdzą, że gwałtowny wzrost kosztów pożyczek zachęci ich do przeciwstawienia się wysiłkom Republikanów zmierzającym do wprowadzenia stałych zapisów w sprawie obniżek podatków Trumpa, które mają wygasnąć w 2025 r. – lub przynajmniej przepisów, które przyniosą korzyści osobom i przedsiębiorstwom o wysokich dochodach – oraz do forsowania planów wejść w życie Polityka podatkowa Bidena, która obejmuje nowy podatek skierowany na majątek miliarderów.

„Dziś znajdujemy się w zupełnie innym środowisku stóp procentowych niż zaledwie rok temu – różnica około 180 stopni” – powiedział w wywiadzie republikanin Brendan F. Boyle z Pensylwanii, czołowy Demokrata w Komisji Budżetowej.

Dodał: „W miarę dalszego obniżania inflacji – a wszystkie tendencje wskazują we właściwym kierunku – jestem pewien, że nastąpi spadek stóp procentowych, co przyniesie nam pewną ulgę, jeśli chodzi o deficyt”. . „Ale nie ma wątpliwości, że patrząc na rok 2025 i koniec obniżek podatków Trumpa, będziemy potrzebować większych dochodów”.

Republikanie w coraz większym stopniu skupiają się na ograniczaniu wydatków na programy zabezpieczenia społecznego, takie jak Ubezpieczenia Społeczne i Medicare, największe i najdroższe programy federalne.

„To obowiązkowe programy wydatków i uprawnień tak naprawdę napędzają zadłużenie i jeśli się nimi nie zajmiemy, naprawdę doprowadzimy ten kraj do bankructwa” – stwierdziła kongresmenka Jody C. Arrington z Teksasu jest republikańskim przewodniczącym Komisji Budżetowej Izby Reprezentantów. – powiedział w tym tygodniu.

Pomimo względnej siły gospodarki amerykańskiej na poziomie międzynarodowym, jej długoterminowe problemy finansowe są źródłem niepokoju światowych decydentów gospodarczych.

„Polityka fiskalna jest obecnie bardzo luźna” – powiedziała w zeszłym tygodniu Gita Gopinath, pierwsza zastępca dyrektora zarządzającego MFW. „Uważamy, że to odpowiedni czas na stabilizację finansów publicznych i odbudowę rezerw”.

Bena Castlemana Przyczynił się do raportów.