Jokohama, Japonia (AP) — Osamu Furukawa jeździł wieloma japońskimi samochodami w ramach swojej pracy, przekształcając klasyczne modele napędzane benzyną w modele elektryczne. Ale jego ulubioną jazdą jest import: zasilany bateryjnie SUV chińskiej firmy BYD Auto.
BYD Auto jest częścią fali eksporterów pojazdów elektrycznych w Chinach Które zaczęły konkurować z zachodnimi i japońskimi markami na swoich lokalnych rynkach. Przynoszą szybko rozwijającą się technologię i niskie ceny Jesteś „zastraszający”, mówi dyrektor finansowy Tesli.
Furukawa powiedział, że zamówił ATTO 3, gdy trafił do sprzedaży 31 stycznia, ze względu na łatwe w użyciu funkcje i atrakcyjną cenę 4,4 miliona jenów (33 000 USD) – czyli około jednej czwartej mniej niż Tesla.
„Jest doskonały” – powiedział Furukawa w swoim biurze w Jokohamie, na południowy zachód od Tokio.
Inni ambitni chińscy eksporterzy pojazdów elektrycznych to NIO i Zeekr z Geely i Aura Group, jednostki producenta SUV-ów Great Wall Motors.
Niektórzy konkurują ceną. Inni kładą nacisk na wydajność i funkcje, wywierając presję na premium marki zachodnie i japońskie.
NIO, które przekonało kupujących w Chinach do zapłacenia cen naklejek na poziomie Tesli do 555 000 juanów (80 000 USD), mówi, że jego najnowszy SUV trafi do sprzedaży w Europie w tym roku. ES6 ma sterowanie głosowe i zasięg do 610 kilometrów (380 mil) na jednym ładowaniu.
„Jesteśmy przekonani, że ES6 będzie konkurować na rynku luksusowych SUV-ów” — powiedział William Lee, założyciel i dyrektor generalny NIO, w wywiadzie dla Shanghai Auto Show.
Sprzedaż pojazdów zasilanych bateryjnie i hybrydowych benzynowo-elektrycznych w Chinach podwoiła się w zeszłym roku do 6,9 miliona pojazdów.czyli połowę globalnej sumy.
Zostało to poparte miliardami dolarów dotacji od rządzącej Partii Komunistycznej, która stara się uczynić Chiny innowatorem w dziedzinie czystej energii i innych technologii. Niepokoi to amerykańskich i europejskich przywódców, którzy postrzegają Chiny jako strategicznego i przemysłowego konkurenta.
Według Davida Lea, analityka GlobalData, chińskie marki są „poważnymi konkurentami”.
Mają „bardziej konkurencyjną technologię akumulatorów” i mogą „osiągnąć większe korzyści skali”, powiedziała Leah w e-mailu.
BYD Auto, którego właścicielem jest producent baterii BYD, wyprzedził Teslę W sumie sprzedaż 1,9 miliona pojazdów w 2022 roku. Połowa to benzynowo-elektryczne hybrydy, podczas gdy flota Tesli jest całkowicie elektryczna.
„Mamy duży szacunek dla firm motoryzacyjnych w Chinach” – powiedział dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, podczas telekonferencji z analitykami finansowymi, która odbyła się 25 stycznia. „Pracują ciężko i pracują mądrzej”.
Chińskie marki opracowują samochody elektryczne, aby konkurować bez subsydiów, ponieważ Pekin przenosi ciężar na przemysł, wymagając od nich zarabiania kredytów na sprzedaż elektryki. Ceny zaczynają się od 100 000 juanów (14 500 USD) za kompaktowego SUV-a o zasięgu 400 km (250 mil) na jednym ładowaniu.
„Chińczycy są przerażeni” – powiedział dyrektor finansowy Tesli Zachary Kirkhorn podczas rozmowy telefonicznej.
Chińskie marki pojazdów elektrycznych łączą centra badawcze i projektowe w Stanach Zjednoczonych i Europie Z fabrykami w Chinach.
Geely’s Zeekr planuje w tym roku wprowadzić w pełni elektryczny sedan i SUV w Holandii i Szwecji. Mini-ONZ chińskich i europejskich projektantów znajduje się w Göteborgu w Szwecji, obok Volvo Cars, innej marki samochodów Geely, podczas gdy jej fabryki znajdują się w Chinach.
„Naszą ambicją jest stać się głównym graczem w dziedzinie mobilności elektrycznej w Europie w ciągu tej dekady” – powiedział dyrektor generalny Zeekr, Spiros Fotinos, weteran Toyoty i Lexusa. „Z wyraźną globalną ambicją, szukamy możliwości i odpowiedniego czasu dla innych rynków” – powiedział.
Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, spółki macierzystej Chryslera, Peugeota i Fiata, ostrzegł w styczniu, że Europa potrzebuje strategii konkurowania z niższymi cenami w Chinach. Według Tavaresa europejska elektryka kosztuje o 40% więcej niż modele chińskie.
„To bardzo ponury scenariusz” – powiedział Tavares niemieckiemu magazynowi Automobilwoche. – Ale to nie powinno iść w tę stronę.
Eksport BYD Auto wzrósł czterokrotnie w ubiegłym roku do 55 916 sedanów, SUV-ów i hatchbacków. Większość z nich trafiła do Indii, Tajlandii, Brazylii i innych rynków rozwijających się. W ubiegłym roku BYD ogłosił sprzedaż 1000 pojazdów meksykańskiej firmie VEMO dla największej floty taksówek poza Chinami.
Państwowy BAIC z siedzibą w Pekinie poinformował, że dealer w Jordanii zamówił w styczniu 1000 sztuk kompaktowego sedana EU5. Firma poinformowała, że planuje wprowadzić dwa lub trzy kolejne samochody elektryczne w Ameryce Łacińskiej, Azji Południowo-Wschodniej i Europie.
A co ze Stanami Zjednoczonymi, największym i najbogatszym rynkiem?
Chińskie marki pojazdów elektrycznych nieufnie podchodzą do rozwijającego się kraju, który wymaga znacznych inwestycji w dealerów i sieci ładowania, zwłaszcza w obliczu sporu między Waszyngtonem a Pekinem. O bezpieczeństwie, technologii i prawach człowieka.
„To nie jest łatwe zadanie”, powiedział Lee z NIO. „Nasze produkty i usługi wymagają przygotowania”.
Firma BYD Auto działa na rynku amerykańskim od dekady, sprzedając autobusy tranzytowe zasilane bateryjnie, montowane w swojej fabryce w północno-wschodnim Los Angeles. W pisemnej odpowiedzi na pytania firma stwierdziła, że „nadal jest w trakcie” podejmowania decyzji, czy sprzedawać SUV-y i sedany Amerykanom.
Lia powiedziała, że napięcia polityczne „utrudniają chińskiej firmie wprowadzanie na rynek pojazdów elektrycznych lub innych” w Stanach Zjednoczonych.
W Europie sprzedaje się Ora z Great Wall Cena modelu 03 zaczyna się od 140 000 juanów (20 000 USD). Ora stara się wyróżnić spośród dziesiątek raczkujących marek, promując swoje samochody jako zaprojektowane z myślą o kobietach, ich rozmiarach ciała i codziennych potrzebach.
„To drugi lub trzeci samochód w domu. Żona lub córka mogą go używać do pracy, wyjść z przyjaciółmi lub na zakupy” — powiedział zastępca dyrektora generalnego firmy Aura, Tan Jian.
W Europie BYD Auto współpracuje z sieciami dealerów w Wielkiej Brytanii, Szwecji, Niemczech i Holandii. Firma twierdzi, że dostarczała również samochody w Belgii, Danii i Austrii. Ma umowę z europejską firmą leasingową SIXT, która według BYD doprowadzi do sprzedaży 100 000 pojazdów w ciągu najbliższych sześciu lat.
W Japonii BYD Auto planuje otworzyć 100 salonów do końca 2025 roku. Jego hatchback Dolphin i sedan Ceylon mają trafić na rynek japoński w tym roku. Firma twierdzi, że wyeksportowała również około 4000 ATTO 3 do Australii.
Firma OZ Furukawy przekształca Volkswagena Garbusa i inne klasyczne modele, zastępując silniki benzynowe akumulatorami i silnikami elektrycznymi. Furukawa powiedział, że codziennie jeździ swoim ATTO 3 i dotarł aż do oddalonej o 400 kilometrów Osaki.
Salon BYD Auto w Jokohamie, który został otwarty 2 lutego, otoczony jest salonami dealerskimi znanych marek, w tym Toyoty, Nissana, BMW, Volkswagena i Chevroleta.
Żonaty ojciec jednego z nich powiedział, że oglądał japońskie modele, ale kupił ATTO 3 ze względu na jego przestronność i cenę.
„Lubię jeździć i jest łatwy w prowadzeniu”, powiedział kupujący, który poprosił, by nie identyfikować go z wyjątkiem nazwiska, Ota. „Istnieje wiele dobrych funkcji.”
Ojciec Ohty miał „negatywną reakcję” na to, że BYD pochodzi z Chin, które mają historię napiętych stosunków z Japonią. Ale Ohta powiedział, że jego praca w branży gier elektronicznych nauczyła go szacunku do chińskich innowacji.
„Wychodzą z doskonałymi produktami” – powiedział Ota. „Szanuję naród”.
___
McDonald relacjonował z Szanghaju.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów