Zdjęcie dzięki uprzejmości Taurona
Polska firma dystrybucyjna Taron uruchomiła w Polsce projekt magazynu energii, wykorzystujący akumulatory autobusów elektrycznych drugiego życia do wspomagania zarządzania siecią energetyczną.
Magazyn ma pojemność 150 kW i 150 kWh i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną w Jaworznie – podaje w komunikacie DSO.
Darren opowiada, jak na przestrzeni lat zauważył dużą liczbę autobusów elektrycznych używanych na polskim rynku.
Biorąc pod uwagę standardową żywotność modułów akumulatorowych w autobusie elektrycznym wynoszącą od 8 do 10 lat i szybki rozwój elektromobilności w transporcie publicznym, spółka dystrybucyjna spodziewa się znacznego wzrostu dostępności akumulatorów drugiego życia.
Używając ich w stabilnym magazynie, żywotność baterii można wydłużyć nawet do ośmiu lat; Zamiast wyrzucać, zostaną poddane recyklingowi.
„Akumulatory w autobusach elektrycznych w wyniku użytkowania tracą część swojej pojemności i wydajności. Baterie o pojemności mniejszej niż 80% są bezużyteczne w autobusach i stają się idealnym elementem zrównoważonego magazynowania energii elektrycznej. Zatem drugie życie akumulatorów polega na przedłużeniu ich żywotności o co najmniej osiem lat” – wyjaśnia w komunikacie Patrick Demsky, wiceprezes ds. strategii i rozwoju Taron Group.
Czytałeś:
Kierowanie polską transformacją energetyczną – Wanda Buck z PGE
W unijnym programie efektywności baterii mowa o osiągnięciu kamienia milowego w postaci 50 000 ukończonych kursów
Nowatorskie torby na akumulatory na bazie CO2 Dofinansowanie w wysokości 65 mln euro
„W trakcie realizacji projektu sprawdziliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką pojazdów elektrycznych i jak wpływa to na parametry lokalnej sieci energetycznej. Planujemy dalsze analizy funkcjonowania magazynu i weryfikację możliwości jego integracji m.in. ze źródłami produkcyjnymi grupy.
Magazyn jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem drugiego życia wykorzystującym zużyte akumulatory.
Magazyn jest bezpośrednio podłączony do sieci energetycznej i składa się z czterech modułów akumulatorowych, każdy po 78 pojedynczych ogniw. Każdy blok waży około 500 kg i pochodzi z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Jaworznie.
Dodaje Temsky: „Systemy magazynowania energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą ważną częścią inteligentnej infrastruktury energetycznej. Małe magazyny są doskonałym narzędziem zapewniającym pracę sieci elektroenergetycznych, szczególnie w sieciach niskiego napięcia, gdzie dynamicznie rośnie udział energii z nieciągłych źródeł odnawialnych i stanowią ważny element mikrosieci lub spółdzielni energetycznych.
„Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogłyby tu odegrać znaczącą rolę ze względu na zastosowane akumulatory i niższe koszty budowy w porównaniu z klasycznymi magazynami przemysłowymi”.
Projekt Taurona został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Inteligentny Rozwój.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com