Zdjęcie dzięki uprzejmości Taurona
Polska firma dystrybucyjna Taron uruchomiła w Polsce projekt magazynu energii, wykorzystujący akumulatory autobusów elektrycznych drugiego życia do wspomagania zarządzania siecią energetyczną.
Magazyn ma pojemność 150 kW i 150 kWh i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną w Jaworznie – podaje w komunikacie DSO.
Darren opowiada, jak na przestrzeni lat zauważył dużą liczbę autobusów elektrycznych używanych na polskim rynku.
Biorąc pod uwagę standardową żywotność modułów akumulatorowych w autobusie elektrycznym wynoszącą od 8 do 10 lat i szybki rozwój elektromobilności w transporcie publicznym, spółka dystrybucyjna spodziewa się znacznego wzrostu dostępności akumulatorów drugiego życia.
Używając ich w stabilnym magazynie, żywotność baterii można wydłużyć nawet do ośmiu lat; Zamiast wyrzucać, zostaną poddane recyklingowi.
„Akumulatory w autobusach elektrycznych w wyniku użytkowania tracą część swojej pojemności i wydajności. Baterie o pojemności mniejszej niż 80% są bezużyteczne w autobusach i stają się idealnym elementem zrównoważonego magazynowania energii elektrycznej. Zatem drugie życie akumulatorów polega na przedłużeniu ich żywotności o co najmniej osiem lat” – wyjaśnia w komunikacie Patrick Demsky, wiceprezes ds. strategii i rozwoju Taron Group.
Czytałeś:
Kierowanie polską transformacją energetyczną – Wanda Buck z PGE
W unijnym programie efektywności baterii mowa o osiągnięciu kamienia milowego w postaci 50 000 ukończonych kursów
Nowatorskie torby na akumulatory na bazie CO2 Dofinansowanie w wysokości 65 mln euro
„W trakcie realizacji projektu sprawdziliśmy, jak magazyn współpracuje z ładowarką pojazdów elektrycznych i jak wpływa to na parametry lokalnej sieci energetycznej. Planujemy dalsze analizy funkcjonowania magazynu i weryfikację możliwości jego integracji m.in. ze źródłami produkcyjnymi grupy.
Magazyn jest pierwszym w Polsce przemysłowym magazynem drugiego życia wykorzystującym zużyte akumulatory.
Magazyn jest bezpośrednio podłączony do sieci energetycznej i składa się z czterech modułów akumulatorowych, każdy po 78 pojedynczych ogniw. Każdy blok waży około 500 kg i pochodzi z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Jaworznie.
Dodaje Temsky: „Systemy magazynowania energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą ważną częścią inteligentnej infrastruktury energetycznej. Małe magazyny są doskonałym narzędziem zapewniającym pracę sieci elektroenergetycznych, szczególnie w sieciach niskiego napięcia, gdzie dynamicznie rośnie udział energii z nieciągłych źródeł odnawialnych i stanowią ważny element mikrosieci lub spółdzielni energetycznych.
„Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogłyby tu odegrać znaczącą rolę ze względu na zastosowane akumulatory i niższe koszty budowy w porównaniu z klasycznymi magazynami przemysłowymi”.
Projekt Taurona został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Inteligentny Rozwój.
„Przyjazny praktyk podróży. Miłośnik jedzenia. Bezkompromisowy rozwiązywacz problemów. Komunikator”.
More Stories
Polski premier Donald Tusk radzi patronom Nord Stream, aby „zachowali spokój”
Polskie akcje wzrosły w końcówce handlu; WIG30 zyskał 0,89% według Investing.com
Polskie akcje tracą w końcówce handlu; WIG30 spadł o 0,58% według Investing.com