3 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Aktualizacja finansowa Intela pokazuje, że straty w zakładach produkcyjnych w 2023 r. będą się pogłębiać

Aktualizacja finansowa Intela pokazuje, że straty w zakładach produkcyjnych w 2023 r. będą się pogłębiać

(Bloomberg) – Intel stwierdził, że przychody jego fabryki spadają, a straty rosną, co pokazuje wyzwania związane z kosztownym planem ekspansji.

Najczęściej czytane w Bloombergu

Sprzedaż Intel Foundry, nowego oddziału firmy odpowiedzialnego za działalność produkcyjną, osiągnęła w 2023 roku 18,9 miliarda dolarów, w porównaniu z 27,5 miliarda dolarów w roku poprzednim, podała firma we wtorkowym oświadczeniu. Straty operacyjne w nowym dziale wzrosły do ​​7 miliardów dolarów z 5,2 miliarda dolarów w 2022 roku.

Intel przedstawia bardziej szczegółowy obraz swoich finansów w ramach planu naprawczego opracowanego przez dyrektora generalnego Pata Gelsingera. Publikuje wyniki z sieci fabrycznej, co stanowi krok w kierunku bardziej niezależnego działania. Firma stara się produkować chipy dla innych firm i zapewnienie jej pewnego oddzielenia od reszty Intela jest niezbędne dla tej strategii.

Firma spodziewa się, że rok 2024 będzie szczytem strat, a Intel Foundry osiągnie rentowność operacyjną „w połowie drogi od chwili obecnej do końca 2030 roku”. Producent chipów mianował także Lorenzo Floresa na stanowisko dyrektora finansowego Intel Foundry.

Akcje Intela spadły o ponad 2% w przedłużonym handlu. W normalnym obrocie spadł o 1,3% do 43,94 dolarów, co oznacza spadek od początku roku do 13%.

Przejście Intela na outsourcing produkcji chipów — zwane produkcją odlewniczą — to jedna z największych zmian, jakie firma widziała w swojej historii. Wysiłki Gelsingera dotyczące powrotu obejmują także przywrócenie wcześniej niedostępnej przewagi technologicznej Intela — czegoś, co lider chipów utracił na kilka lat przed objęciem sterów w 2021 roku.

Firma Taiwan Semiconductor Manufacturing Company dominuje obecnie na rynku odlewniczym i przewyższyła firmę Intel pod względem całkowitych przychodów. W 2023 roku firma ta osiągnęła sprzedaż na poziomie 69,4 miliarda dolarów i zysk netto w wysokości 26,9 miliarda dolarów. Jej marża brutto – procent sprzedaży pozostały po odjęciu kosztów produkcji – wyniosła 54%. Oczekuje się, że w 2024 r. sprzedaż firmy wzrośnie o 20% i osiągnie poziom 83,4 miliarda dolarów.

READ  Akcje, wzrost funta szterlinga po obniżce podatków w Wielkiej Brytanii, która budzi pewne zaufanie

Najbliższym konkurentem Intela w stosunku do jego tradycyjnej działalności jest Advanced Micro Devices Inc., która w ubiegłym roku osiągnęła przychody w wysokości 22,7 miliarda dolarów i zysk netto w wysokości 854 milionów dolarów. Marża zysku brutto wyniosła 50%. Analitycy szacują, że w tym roku firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia 14% wzrostu sprzedaży.

Tymczasem Nvidia szybko wyrosła na gwiazdę branży. Chociaż nie osiągnął jeszcze przychodów jak TSMC, jego sprzedaż wzrosła w ubiegłym roku ponad dwukrotnie, a w tym roku spodziewany jest kolejny gigantyczny wzrost. Firma zajmuje znaczącą pozycję lidera na rynku akceleratorów sztucznej inteligencji, co pomaga firmom opracowywać modele sztucznej inteligencji.

Intel rozpoczął rekordową rozbudowę swoich fabryk w Stanach Zjednoczonych i Europie, korzystając z zachęt rządowych, takich jak ustawa Chip and Science Act. Jednak nawet przy takim wsparciu jest to kosztowny projekt, który zdenerwował inwestorów.

Na początku tego roku firma telegrafowała, że ​​jej finanse produkcyjne znajdują się „pod znaczną presją”, ponieważ producent chipów próbuje odzyskać przewagę technologiczną i rozbudować infrastrukturę.

„Widzimy duże możliwości poprawy” – powiedział dyrektor finansowy Dave Zinsner podczas ostatniej rozmowy o wynikach w styczniu.

Ale firma ma też na swoim koncie kilka zwycięstw. W lutym Intel ogłosił, że wewnętrzne wysiłki Microsoftu w zakresie projektowania chipów staną się klientem odlewniczym. Gelsinger powiedział, że wyprzedza harmonogram, jeśli chodzi o namawianie innych klientów do zarejestrowania się, ale nie może podać ich nazwisk, ponieważ nie chcą upubliczniać informacji.

Najczęściej czytane w Bloomberg Businessweek

©2024 Bloomberg L.P