- autor, João da Silva
- Rola, Reporter biznesowy
Spowolnienie chińskiej gospodarki i tłumienie przez Pekin przejawów bogactwa mają wpływ na niektóre z wiodących marek luksusowych na świecie.
LVMH twierdzi, że jego sprzedaż w Azji, która obejmuje Chiny, ale nie Japonię, spadła o 14% w ciągu trzech miesięcy do końca czerwca, co oznacza pogorszenie spadku o 6% w pierwszym kwartale.
Ale firma z siedzibą w Paryżu nie jest w tym osamotniona, ponieważ wielu jej konkurentów również odnotowuje spadek sprzedaży w drugiej co do wielkości gospodarce świata.
Dzieje się tak, gdy chińscy klienci ograniczają drogie zakupy, a rządowi cenzorzy zamykają konta w mediach społecznościowych wpływowych osób, które prezentowały w Internecie swoje towary luksusowe.
LVMH, największa na świecie grupa produkująca towary luksusowe, podała, że ogólny wzrost jej przychodów spowolnił w tym okresie do 1%.
Jednakże prezes i dyrektor generalny Grupy Bernard Arnault pozostał ostrożnym optymistą.
„Nasze wyniki za pierwsze półrocze odzwierciedlają niesamowitą odporność LVMH… w klimacie niepewności gospodarczej i geopolitycznej”.
„Chociaż w obecnym kontekście pozostajemy czujni, grupa z ufnością wkracza w drugą połowę roku” – powiedział inwestorom.
Akcje spółki, do której należy 75 marek z najwyższej półki, w tym Louis Vuitton, Dior i Tiffany & Co., spadły w ciągu ostatniego roku o około 20%.
LVMH nie jest jedyną dużą firmą odczuwającą spowolnienie sprzedaży dóbr luksusowych w Chinach.
Brytyjska firma zajmująca się luksusową modą Burberry podała w swoich najnowszych danych finansowych, że jej sprzedaż w Chinach kontynentalnych spadła o ponad 20% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Swatch Group – szwajcarski zegarmistrz będący właścicielem Blancpain, Longines Omega stwierdziła, że słaby popyt w Chinach przyczynił się do spadku sprzedaży o 14,4% w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Richemont, właściciel Cartier, odnotował spadek sprzedaży w Chinach, Hongkongu i Makau o 27% rok do roku w kwartale zakończonym 30 czerwca.
Niemiecki gigant modowy Hugo Boss obniżył swoje prognozy sprzedaży na ten rok ze względu na obawy o słaby popyt konsumencki na takich rynkach jak Chiny i Wielka Brytania.
Inne duże firmy z branży dóbr luksusowych, w tym Hermes i Kering, właściciel marki Gucci, mają ogłosić w tym tygodniu swoje najnowsze wyniki finansowe.
Proces pochwalenia się luksusowymi markami w Internecie również stał się przedmiotem nadzoru chińskich władz.
W maju kontrolowany przez państwo dziennik „Global Times” doniósł, że internetowa gwiazda nazwiskiem Wanghong Quanxing została zakazana w mediach społecznościowych „w związku z atakami na osoby obnoszące się z bogactwem w Internecie”.
Jego konto w Douyin, chińskim odpowiedniku TikToka, miało ponad cztery miliony obserwujących.
Konta kilku innych popularnych influencerów zostały również usunięte w ramach kampanii, która według chińskiego organu nadzoru internetowego miała na celu celowe zakazanie „wulgarnych” i ostentacyjnych treści.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Jak zdobyć dofinansowanie na rozwój biznesu online? Przewodnik dla tych, którzy nie chcą tylko marzyć!
Bezpieczeństwo finansowe firm – jak chronić się przed cyberzagrożeniami i oszustwami?
Jak sztuczna inteligencja zmienia polską gospodarkę? Szanse i wyzwania dla MŚP