Otwórz bezpłatnie Editor's Digest
Rula Khalaf, redaktorka Financial Times, wybiera w tym cotygodniowym biuletynie swoje ulubione artykuły.
Renault anulowało plany notowania udziałów w swoim nowym biznesie w zakresie pojazdów elektrycznych i oprogramowania, co stanowi kluczową część planów naprawczych francuskiego producenta samochodów opracowanych przez dyrektora generalnego Luca de Meo.
Firma planowała przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną swojej nowej działalności w Ampere, która łączy w sobie umiejętności związane z pojazdami elektrycznymi i oprogramowanie w nowej jednostce. Przerwana akcja jest najnowszą ofiarą spowolnienia wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych na całym świecie, ponieważ główni nabywcy samochodów wzbraniają się przed wyższymi cenami samochodów zasilanych akumulatorowo.
De Meo opisał jednostkę jako europejską konkurencję dla „Tesli i Chińczyków” i powiedział w zeszłym roku Financial Times, że jej wartość powinna osiągnąć „10 miliardów euro”.
Jednak w poniedziałek Renault stwierdziło, że „warunki rynkowe” i rosnąca rentowność szerszej firmy oznaczają, że porzuci plany wprowadzenia akcji na giełdę.
De Meo dodał, że „jednym z elementów” tej decyzji było ogólnoeuropejskie spowolnienie wzrostu pojazdów elektrycznych, ale podkreślił, że rynek energii elektrycznej pozostanie „dominujący” w Europie ze względu na regulacje dotyczące dekarbonizacji w regionie.
„EV to pociąg, który już opuścił stację. Ampere będzie jednym z kierowców Renault, który będzie jednym z mistrzów dekarbonizacji” – powiedział.
Thierry Biton, dyrektor finansowy, powiedział, że decyzja ta może oznaczać, że partnerzy sojuszu, Nissan i Mitsubishi, nie będą już mogli inwestować w jednostkę. Obaj japońscy producenci samochodów nadal mają możliwość inwestowania, ale „musimy omówić to, czy tak się stanie, czy nie”, powiedział Bitton w poniedziałkowy wieczór.
Spółka podkreśliła, że jednostka jest „samofinansująca się” i nie potrzebuje pierwszej oferty publicznej, aby pozyskać kapitał dla szerszej grupy. Dodała, że przychody Renault były większe niż oczekiwano, co wpłynęło na tę decyzję.
Wątpliwości co do pływaka zaczęły narastać w ostatnich miesiącach w obliczu szerszego spowolnienia wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych.
Celem pierwszej oferty publicznej i podziału Ampere jest także próba zmiany firmy od wewnątrz i pobudzenie jej kultury, aby bardziej skupiała się na pojazdach elektrycznych, co w pewnym stopniu się utrzyma, twierdzą osoby bliskie producentowi samochodów. Ponieważ firma została wydzielona.
Jednak anulowanie aukcji nadal stanowi poważną porażkę dla De Meo. Od czasu przybycia do spółki w połowie 2020 r. z powodzeniem poprawił sytuację finansową Renault, ale ostatnio powiązał swoją strategię resetowania z pierwszą ofertą publiczną Ampere i nalegał na agresywną wycenę, która według wielu analityków była zbyt ambitna.
Di Meo powiedział w poniedziałek, że notowanie na giełdzie stanowi „przystawkę” w porównaniu z szerszą restrukturyzacją spółki i nie wierzy, że decyzja ta nadszarpnęła jego wiarygodność.
W zeszłym roku skrytykował europejskich inwestorów za zadawanie zbyt wielu pytań na temat modelu biznesowego, porównując sytuację do sytuacji, w której amerykańscy inwestorzy kupują nierentowne start-upy zajmujące się samochodami elektrycznymi.
W poniedziałek De Meo powiedział, że wycofanie z giełdy było „praktyczną decyzją”, ale Ampere pozostało „sprawnym i konkurencyjnym podmiotem”.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów