Rosną obawy, że niekontrolowane wejście chińskiej rakiety kosmicznej w ziemską atmosferę może rozrzucić szczątki w zaludnionych częściach Stanów Zjednoczonych.
Wzmacniacz Long March 5B jest zbyt duży, aby spalić się przy wejściu i rozpadnie się, potencjalnie zrzucając kawałki metalu przyspieszające z prędkością końcową.
Według Center for Tropical and Reentry Debris Studies (CORDS) „Ponad 88% światowej populacji żyje pod wpływem potencjalnych rumowisk wchodzących w skład odpadów”.
Eksperci z CORDS z Aerospace Corporation ostrzegają, że „z reguły… 20-40% masy dużego ciała dotrze do Ziemi” w zależności od ciała.
W przypadku boostera Long March, który waży 23 tony, na ziemię uderzy od 4,6 do 9,2 tony – odpowiednik kilkunastu Volkswagenów Garbusów z 1963 roku.
W pytaniu i odpowiedzi na blogu Aerospace Corporation firma powiedziała, że dopalacz jest jednym z największych obiektów, które ponownie wchodzą na Ziemię po osiągnięciu orbity.
W większości przypadków dopalacze rakietowe nie są zaprojektowane do dotarcia na orbitę, ale do wystrzelenia swoich ładunków na orbitę podczas lądowania w bezpiecznym miejscu.
Kiedy statek kosmiczny jest wyrzucany z orbity, zwykle odbywa się to w sposób kontrolowany, z silnikami pracującymi, aby zrzucić statek na orbitę Ziemi i wybrać miejsce jego lądowania – często nazywane „cmentarzem statków kosmicznych” w Point Nemo na Oceanie Spokojnym.
Jest to znane jako kontrolowany powrót, ponieważ operatorzy mogą zidentyfikować ostateczne miejsce lądowania i ślad gruzu.
Jeśli jednak rakieta startowa wejdzie na orbitę i normalnie powróci na Ziemię, jej ostateczne miejsce lądowania będzie znane dopiero na kilka godzin przed uderzeniem w Ziemię.
To nie pierwszy raz, kiedy chiński booster zagroził zaludnionym obszarom, rozbijając się o Ziemię, a podobne niekontrolowane ponowne wejścia miały miejsce w 2021 i 2020 roku.
Według analizy astronoma Jonathana McDowella w maju 2020 r. kawałki rakiety spadły na Wybrzeże Kości Słoniowej, uszkadzając kilka budynków, ale nie pozostawiając nikogo rannego.
W artykule odpowiadającym na najnowsze obawy chiński państwowy Global Times stwierdził, że odpowiedź zachodnich mediów pokazała „kwaśne winogrona”.
W gazecie stwierdzono również, że Chiny mają „nienaganną historię bezpieczeństwa” w przypadku niekontrolowanego powrotu, pomimo analizy pana McDowella.
Dodała, że krytyka była wypaczeniami, które miały na celu podważenie sukcesów Chin w sektorze lotniczym, ponieważ Stany Zjednoczone „wyczerpują się” z możliwości powstrzymania tego rozwoju innymi sposobami.
More Stories
Boeing może nie być w stanie obsługiwać pojazdu Starliner przed zniszczeniem stacji kosmicznej
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Studentka Uniwersytetu Północnej Karoliny zostanie najmłodszą kobietą, która przekroczy granice kosmosu na pokładzie Blue Origin