Rosną obawy, że niekontrolowane wejście chińskiej rakiety kosmicznej w ziemską atmosferę może rozrzucić szczątki w zaludnionych częściach Stanów Zjednoczonych.
Wzmacniacz Long March 5B jest zbyt duży, aby spalić się przy wejściu i rozpadnie się, potencjalnie zrzucając kawałki metalu przyspieszające z prędkością końcową.
Według Center for Tropical and Reentry Debris Studies (CORDS) „Ponad 88% światowej populacji żyje pod wpływem potencjalnych rumowisk wchodzących w skład odpadów”.
Eksperci z CORDS z Aerospace Corporation ostrzegają, że „z reguły… 20-40% masy dużego ciała dotrze do Ziemi” w zależności od ciała.
W przypadku boostera Long March, który waży 23 tony, na ziemię uderzy od 4,6 do 9,2 tony – odpowiednik kilkunastu Volkswagenów Garbusów z 1963 roku.
W pytaniu i odpowiedzi na blogu Aerospace Corporation firma powiedziała, że dopalacz jest jednym z największych obiektów, które ponownie wchodzą na Ziemię po osiągnięciu orbity.
W większości przypadków dopalacze rakietowe nie są zaprojektowane do dotarcia na orbitę, ale do wystrzelenia swoich ładunków na orbitę podczas lądowania w bezpiecznym miejscu.
Kiedy statek kosmiczny jest wyrzucany z orbity, zwykle odbywa się to w sposób kontrolowany, z silnikami pracującymi, aby zrzucić statek na orbitę Ziemi i wybrać miejsce jego lądowania – często nazywane „cmentarzem statków kosmicznych” w Point Nemo na Oceanie Spokojnym.
Jest to znane jako kontrolowany powrót, ponieważ operatorzy mogą zidentyfikować ostateczne miejsce lądowania i ślad gruzu.
Jeśli jednak rakieta startowa wejdzie na orbitę i normalnie powróci na Ziemię, jej ostateczne miejsce lądowania będzie znane dopiero na kilka godzin przed uderzeniem w Ziemię.
To nie pierwszy raz, kiedy chiński booster zagroził zaludnionym obszarom, rozbijając się o Ziemię, a podobne niekontrolowane ponowne wejścia miały miejsce w 2021 i 2020 roku.
Według analizy astronoma Jonathana McDowella w maju 2020 r. kawałki rakiety spadły na Wybrzeże Kości Słoniowej, uszkadzając kilka budynków, ale nie pozostawiając nikogo rannego.
W artykule odpowiadającym na najnowsze obawy chiński państwowy Global Times stwierdził, że odpowiedź zachodnich mediów pokazała „kwaśne winogrona”.
W gazecie stwierdzono również, że Chiny mają „nienaganną historię bezpieczeństwa” w przypadku niekontrolowanego powrotu, pomimo analizy pana McDowella.
Dodała, że krytyka była wypaczeniami, które miały na celu podważenie sukcesów Chin w sektorze lotniczym, ponieważ Stany Zjednoczone „wyczerpują się” z możliwości powstrzymania tego rozwoju innymi sposobami.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
Naukowcy odkrywają oazę życia ukrytą pod najsuchszą pustynią świata
Naukowcy w końcu potwierdzili, co znajduje się we wnętrzu Księżyca: ScienceAlert
Studenci UCF prowadzą wykopaliska w miejscu pierwszego startu na Przylądku przed 75. rocznicą