(Reuters) – Niedziela oznacza nowy świt dla miłośników fast foodów w Rosji, ponieważ dawne restauracje McDonald’s Corp ponownie otwierają się z nową marką i własnością, ponad trzy dekady po przybyciu niezwykle popularnej zachodniej sieci fast foodów.
Wznowienie rozpocznie się w Dzień Rosji, święto narodowe świętujące niepodległość kraju, w tej samej doskonałej lokalizacji na Placu Puszkina w Moskwie, gdzie McDonald’s po raz pierwszy został otwarty w Rosji w styczniu 1990 roku.
Na początku lat 90., wraz z upadkiem Związku Radzieckiego, restauracje McDonald’s stały się ucieleśnieniem napięć zimnej wojny i były sposobem dla milionów Rosjan na spróbowanie amerykańskiej kuchni i kultury. Wyjście marki jest teraz potężnym symbolem tego, jak Rosja i Zachód kierują się plecami do siebie.
McDonald’s powiedział w zeszłym miesiącu, że sprzedaje swoje restauracje w Rosji jednemu ze swoich lokalnych licencjodawców, Alexandrowi Goffourowi. Umowa jest jednym z najbardziej znanych odejścia korporacji od czasu, gdy 24 lutego Rosja wysłała dziesiątki tysięcy żołnierzy na Ukrainę.
Słynne „złote łuki” McDonalda zostały usunięte w lokalizacjach w Moskwie i Sankt Petersburgu, gdzie powstanie nowe logo składające się z dwóch frytek i kotleta do hamburgera na zielonym tle. Ponowne otwarcie obejmie początkowo 15 lokalizacji w Moskwie i okolicach.
Nazwa nowej serii pozostaje pilnie strzeżoną tajemnicą. Dziennik RBC poinformował, że zmiana nazwy aplikacji McDonald’s w piątek na „My Burger” wywołała pewne podekscytowanie w Internecie, ale zespół prasowy sieci powiedział, że jest to tylko tymczasowe.
Slogan na stronie głównej aplikacji brzmiał: „Niektóre rzeczy się zmieniają, ale stabilny biznes jest na miejscu”.
Rosyjskie media, powołując się na ujawnione zdjęcia nowego menu, zmieniły nazwy dań takich jak Filet-O-Fish na „Fish Burger” i Chicken McNuggets na „Nuggets”. Reuters nie był w stanie zweryfikować zmian.
pióra
Govor powiedział, że planuje rozszerzyć nową markę do 1000 lokalizacji w całym kraju i ponownie otworzyć wszystkie restauracje sieci w ciągu dwóch miesięcy. Ale mogą być pewne przeciwne wiatry.
Budowanie marki zajmuje dekady, a nowe wprowadzenie na rynek ma kluczowe znaczenie dla przyszłego sukcesu marki, powiedział Peter Gabrielson, profesor marketingu międzynarodowego na fińskim Uniwersytecie Vaasa.
„Dzień otwarcia jest ważny, ponieważ po raz pierwszy konsumenci mogą poczuć, dotknąć i zobaczyć markę i to, co reprezentuje” – powiedział. „Ważne jest, jaka będzie reakcja i oczywiście ludzie będą ją porównywać do McDonalda”.
McDonald’s, największa na świecie sieć burgerów, była właścicielem 84% z prawie 850 restauracji w całej Rosji i przejęła odpowiedzialność za 1,4 miliarda dolarów po sprzedaży firmie Govor, której spółka zależna GiD LLC prowadziła wcześniej 25 restauracji.
Oleg Baroev z rosyjskiego McDonald’s powiedział, że inni franczyzobiorcy będą mieli możliwość prowadzenia działalności pod nową marką, ale tradycyjna marka McDonald’s opuści kraj. McDonald’s powiedział, że zachowa swoje marki.
W ubiegłym roku McDonald’s wygenerował około 9%, czyli 2 miliardy, swoich przychodów z Rosji i Ukrainy. McDonald’s ma prawo kupować swoje restauracje w Rosji w ciągu 15 lat, ale wiele warunków sprzedaży Govorowi pozostaje niejasnych.
W środę agencja informacyjna TASS poinformowała, że McDonald’s pozostanie otwarty jak zwykle na lotniskach i dworcach kolejowych w Moskwie i Sankt Petersburgu do 2023 roku, powołując się na źródło zbliżone do restauracji Roscentre, innego franczyzodawcy.
„Rocentre ma unikalną umowę, na mocy której amerykańska firma nie może wycofać koncesji. Mogą działać w spokoju” – cytuje źródło TASS.
Roscentre odmówił komentarza. McDonald’s nie odpowiedział od razu.
(Raportowanie przez Reuters; Edytowanie przez Matta Skovhama i Garetha Jonesa)
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów