7 lipca, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Załoga Boeinga Starliner przygotowuje się do startu w środę

Załoga Boeinga Starliner przygotowuje się do startu w środę

Zapisz się na biuletyn naukowy CNN dotyczący teorii cudów. Eksploruj wszechświat dzięki wiadomościom o fascynujących odkryciach, postępach naukowych i nie tylko.



CNN

W środę, po przerwie, odbędzie się ostatnia załogowa próba wystrzelenia statku kosmicznego Starliner Boeinga Problem z komputerem zatrzymał odliczanie Na chwilę przed sobotnim startem.

Historyczna misja, zwana Crew Flight Test, ma wystartować o godzinie 10:52 czasu wschodniego ze stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo strona internetowa NASAa transmisja rozpoczyna się o 6:45 czasu wschodniego.

Weterani NASA, astronauci Butch Wilmore i Sonny Williams, będą pierwszą załogą, która wsiądzie na pokład Starlinera, skąd zostaną wyniesieni na orbitę za pomocą rakiety Atlas V zbudowanej przez United Launch Alliance, wspólne przedsięwzięcie Boeinga i Lockheed Martin.

Oczekiwany lot nastąpił 3 minuty i 50 sekund po starcie w sobotnie popołudnie, kiedy sekwencer startu naziemnego, czyli komputer wystrzeliwujący rakietę, uruchomił automatyczne wstrzymanie. Zespoły bezpiecznie wydobyły astronautów z kapsuły, a Williams i Willmore wrócili do kwater załogi, gdzie spuszczono paliwo z rakiety.

Joe Raedle’a/Getty Images

Statek kosmiczny Boeing Starliner znajduje się na szczycie rakiety Atlas V United Launch Alliance w stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie, 31 maja.

Technicy i inżynierowie United Launch Alliance ocenili w weekend sprzęt do obsługi naziemnej, sprawdzając trzy duże komputery umieszczone w schronie u podstawy wyrzutni. Każdy komputer jest taki sam, zapewniając potrójną redundancję, aby zapewnić bezpieczne rozpoczęcie misji załogowych.

„Wyobraźcie sobie dużą szafę rack wyglądającą jak duży komputer, w której funkcje komputera jako kontrolera są oddzielnie podzielone na poszczególne karty lub płytki z obwodami drukowanymi na stałe” – powiedział Tory Bruno, prezes i dyrektor generalny United Launch Alliance, podczas konferencji prasowej Sobota. . „Wszystkie są samodzielne, ale razem tworzą zintegrowaną konsolę”.

READ  Kapsuła SpaceX Dragon bezpiecznie przywraca załogę 3 astronautów na Ziemię

Karty znajdujące się w komputerach odpowiadają za różne kluczowe systemy, które muszą nastąpić przed wystrzeleniem, takie jak wystrzelenie śrub u podstawy rakiety, aby mogła wystartować po zapłonie.

W ciągu ostatnich czterech minut przed startem trzy komputery muszą się ze sobą komunikować i zgadzać. Jednak według Bruno podczas odliczania w sobotę karta w jednym komputerze reagowała o sześć sekund wolniej niż w pozostałych dwóch komputerach, co wskazywało, że coś jest nie tak i powodowało automatyczne zawieszenie.

W weekend inżynierowie ocenili sprzęt, zasilacze i połączenia sieciowe między komputerami. Zespół zidentyfikował problem w pojedynczym zasilaczu uziemiającym wewnątrz jednego z komputerów, który zapewnia zasilanie kart komputerowych odpowiedzialnych za kluczowe zdarzenia odliczania – w tym, zdaniem jednego z badaczy, zaworów zasilających górny stopień rakiety. Aktualizacja udostępniona przez NASA.

Zespoły Starliner nie zgłosiły żadnych oznak fizycznego uszkodzenia komputera, dlatego usunęły go i zastąpiły komputerem zapasowym. Tymczasem specjaliści misji nadal analizują wadliwy moduł zasilania, aby lepiej zrozumieć, co poszło nie tak.

Według zespołu ULA ocenie poddano także inne komputery i ich karty i wszystkie działały normalnie, zgodnie z oczekiwaniami.

Zgodnie z aktualizacją z aktualizacji, zespół zarządzający misją Starliner zapoznał się z podjętymi krokami rozwiązywania problemów związanych z wymianą komputera i zgodził się, że Starliner „stanie” przed startem w środę. NASA.

„Naprawdę doceniam całą pracę wykonaną przez zespoły NASA, Boeinga i ULA w ciągu ostatniego tygodnia” – powiedział w oświadczeniu Steve Stich, kierownik programu Commercial Crew Program w NASA. „W szczególności zespół ULA ciężko pracował, aby szybko dowiedzieć się więcej na temat tych problemów, informować na bieżąco zespoły NASA i Boeinga oraz chronić kolejną próbę. Będziemy kontynuować działania krok po kroku”.

Zespoły misyjne rozwiązały kilka innych problemów, które pojawiły się wcześniej podczas odliczania do sobotniej próby startu. Problemy te obejmowały utratę danych z zaworów naziemnych odpowiedzialnych za uzupełnianie ciekłego tlenu i wodoru w drugim, czyli górnym stopniu rakiety Atlas V przed startem.

READ  Psychologiczna misja NASA na asteroidy idzie do przodu

Ciekły tlen i wodór użyte do paliwa rakiety odparowują, gdy rakieta znajduje się na platformie przed startem, więc proces regeneracji jest ciągły aż do startu. Po ocenie problemu zespoły wykonujące misję przeszły na nadmiarowy system danych dotyczących zaworów i mogły wznowić działanie.

Według 45. Eskadry Pogodowej Sił Kosmicznych Stanów Zjednoczonych warunki pogodowe w 90 procentach sprzyjają wystrzeleniu rakiety w środę rano, jedynym problemem są chmury cumulonimbus. Jeśli wystrzelenie nie nastąpi w środę, według NASA będzie kolejna szansa w czwartek o 10:29 czasu wschodniego.

Jeśli Starliner wystartuje pomyślnie, astronauci spędzą nieco ponad 24 godziny w podróży do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Joe Skipper/Reuters

Weterani astronautów NASA, Butch Wilmore (po lewej) i Sonny Williams, widziani są w sobotę przed drugą próbą wystrzelenia Starlinera.

Po dokowaniu Williams i Willmore spędzą osiem dni w laboratorium na orbicie, dołączając do siedmiu astronautów i kosmonautów znajdujących się już na pokładzie. Obaj będą nadal testować funkcjonalność statku kosmicznego Starliner, gdy jest on zadokowany na stacji kosmicznej Następnie wróć do domu na pokładzie tej samej kapsuły. Oczekuje się, że wyląduje na spadochronie w jednym z kilku wyznaczonych miejsc w południowo-zachodnich Stanach Zjednoczonych.

Tymczasem według NASA obaj astronauci pozostają objęci kwarantanną, aby chronić swoje zdrowie przed startem, a także ćwiczą procedury i symulacje przed historycznym lotem.