- Chiński handel spadł w tym roku w związku ze słabym światowym popytem na chińskie towary i słabym popytem krajowym.
- Druga co do wielkości gospodarka świata opublikuje w piątek dane dotyczące handlu za wrzesień.
Widok z lotu ptaka na kontenerowiec opuszczający stocznię w Qingdao, w prowincji Shandong we wschodnich Chinach.
Przyszłe wydawnictwa | Przyszłe wydawnictwa | Obrazy Getty’ego
PEKIN – Według danych celnych opublikowanych w piątek Chiny odnotowały we wrześniu mniejszy niż oczekiwano spadek eksportu w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy import spadł.
W ujęciu dolarowym eksport spadł w zeszłym miesiącu o 6,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym. To mniej niż oczekiwali analitycy z sondażu Reuters, mówiącego o spadku o 7,6%.
Import również spadł o 6,2% w dolarach amerykańskich we wrześniu w porównaniu z rokiem ubiegłym – nieco więcej niż 6% spadek oczekiwany w sondażu Reuters.
Eksport Chin spadał w tym roku w ujęciu rocznym co miesiąc, począwszy od maja. Ostatni pozytywny odczyt importu w ujęciu rocznym miał miejsce we wrześniu ubiegłego roku.
Chiński handel spadł w tym roku w związku ze słabym światowym popytem na chińskie towary i słabym popytem krajowym.
Według oficjalnych danych CNBC chiński import z Unii Europejskiej przeważył nad spadkiem handlu z głównymi partnerami handlowymi i we wrześniu nieznacznie wzrósł w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Stany Zjednoczone są największym partnerem handlowym Chin w ujęciu pojedynczego kraju, natomiast Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej niedawno wyprzedziło Unię Europejską jako największy partner handlowy Chin na poziomie regionalnym.
W pierwszych trzech kwartałach roku eksport Chin do Stanów Zjednoczonych spadł w tym okresie o 16,4%, a import o 6%.
Rosja była jedynym większym krajem lub regionem, o którym mowa w raporcie Chińskiej Agencji Celnej, który wykazał wzrost zarówno eksportu, jak i importu w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Według kategorii produktów światowy eksport samochodów z Chin nadal rośnie najszybciej, osiągając jednostkowy wzrost o 64,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym do pierwszych trzech kwartałów 2023 r. To wolniej niż tempo wynoszące 69% odnotowane w ciągu roku do sierpnia.
Chiński eksport statków i łodzi w tym roku wzrósł od sierpnia w ujęciu jednostkowym, osiągając w trzecim kwartale wzrost o 16,2% rok do roku.
Wolumen importu kosmetyków do Chin spadł w pierwszych trzech kwartałach w porównaniu z rokiem ubiegłym o 14,2%. Wolumen importu ropy naftowej wzrósł w tym okresie o 14,6%, ale spadł w przeliczeniu na dolara amerykańskiego.
Tempo importu ropy naftowej w ujęciu rocznym we wrześniu niewiele zmieniło się w stosunku do sierpnia.
W ciągu ostatnich kilku miesięcy wychodzenie Chin z epidemii uległo spowolnieniu, na co wpływa znaczny spadek w sektorze nieruchomości.
W tym tygodniu Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył swoją prognozę wzrostu dla Chin na 2023 r. do 5% z 5,2%, utrzymując jednocześnie prognozę globalnego wzrostu na ten rok na poziomie 3%. W ubiegłym roku światowa gospodarka wzrosła o 3,5%.
Chiny mają ogłosić dane dotyczące sprzedaży detalicznej we wrześniu 18 października wraz z danymi dotyczącymi PKB za trzeci kwartał.
W obliczu rosnących napięć ze Stanami Zjednoczonymi i Europą w ciągu ostatnich kilku lat Chiny starały się pobudzić handel z partnerami regionalnymi w Azji Południowo-Wschodniej, a także z krajami uczestniczącymi w Inicjatywie Pasa i Szlaku. Inicjatywa Pasa i Szlaku to inicjatywa kierowana przez Chiny, mająca na celu rozwój infrastruktury regionalnej, takiej jak porty i linie kolejowe.
Według stanu na koniec września Chiny podały, że mają pociągi kursujące do 217 miast w 25 krajach europejskich.
Chińscy urzędnicy podali w tym tygodniu, że towary przewożone tymi liniami kolejowymi stanowiły 8% handlu między Chinami a Unią Europejską w 2022 r., w porównaniu z 1,5% w 2016 r.
Chiny twierdziły również, że import i eksport z krajami partnerskimi Pasa i Szlaku osiągnął 19,1 biliona dolarów w latach 2013–2022, co oznacza średni roczny wzrost handlu o 6,4%.
We wtorek i środę w Pekinie odbędzie się trzecie Forum Pasa i Szlaku. Oczekuje się, że będzie obecny prezydent Rosji Władimir Putin.
„Kawioholik. Fanatyk alkoholu na całe życie. Typowy ekspert podróży. Skłonny do napadów apatii. Internetowy pionier”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów