16 listopada, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

We wrześniu spada eksport i import

We wrześniu spada eksport i import

  • Chiński handel spadł w tym roku w związku ze słabym światowym popytem na chińskie towary i słabym popytem krajowym.
  • Druga co do wielkości gospodarka świata opublikuje w piątek dane dotyczące handlu za wrzesień.

Widok z lotu ptaka na kontenerowiec opuszczający stocznię w Qingdao, w prowincji Shandong we wschodnich Chinach.

Przyszłe wydawnictwa | Przyszłe wydawnictwa | Obrazy Getty’ego

PEKIN – Według danych celnych opublikowanych w piątek Chiny odnotowały we wrześniu mniejszy niż oczekiwano spadek eksportu w porównaniu z rokiem ubiegłym, podczas gdy import spadł.

W ujęciu dolarowym eksport spadł w zeszłym miesiącu o 6,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym. To mniej niż oczekiwali analitycy z sondażu Reuters, mówiącego o spadku o 7,6%.

Import również spadł o 6,2% w dolarach amerykańskich we wrześniu w porównaniu z rokiem ubiegłym – nieco więcej niż 6% spadek oczekiwany w sondażu Reuters.

Eksport Chin spadał w tym roku w ujęciu rocznym co miesiąc, począwszy od maja. Ostatni pozytywny odczyt importu w ujęciu rocznym miał miejsce we wrześniu ubiegłego roku.

Chiński handel spadł w tym roku w związku ze słabym światowym popytem na chińskie towary i słabym popytem krajowym.

Według oficjalnych danych CNBC chiński import z Unii Europejskiej przeważył nad spadkiem handlu z głównymi partnerami handlowymi i we wrześniu nieznacznie wzrósł w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Stany Zjednoczone są największym partnerem handlowym Chin w ujęciu pojedynczego kraju, natomiast Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej niedawno wyprzedziło Unię Europejską jako największy partner handlowy Chin na poziomie regionalnym.

W pierwszych trzech kwartałach roku eksport Chin do Stanów Zjednoczonych spadł w tym okresie o 16,4%, a import o 6%.

Rosja była jedynym większym krajem lub regionem, o którym mowa w raporcie Chińskiej Agencji Celnej, który wykazał wzrost zarówno eksportu, jak i importu w ciągu pierwszych trzech kwartałów roku w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Według kategorii produktów światowy eksport samochodów z Chin nadal rośnie najszybciej, osiągając jednostkowy wzrost o 64,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym do pierwszych trzech kwartałów 2023 r. To wolniej niż tempo wynoszące 69% odnotowane w ciągu roku do sierpnia.

READ  Kontrakty terminowe Dow: Nie karmić bessy; BYD vs. Dostawa Tesli

Chiński eksport statków i łodzi w tym roku wzrósł od sierpnia w ujęciu jednostkowym, osiągając w trzecim kwartale wzrost o 16,2% rok do roku.

Wolumen importu kosmetyków do Chin spadł w pierwszych trzech kwartałach w porównaniu z rokiem ubiegłym o 14,2%. Wolumen importu ropy naftowej wzrósł w tym okresie o 14,6%, ale spadł w przeliczeniu na dolara amerykańskiego.

Tempo importu ropy naftowej w ujęciu rocznym we wrześniu niewiele zmieniło się w stosunku do sierpnia.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy wychodzenie Chin z epidemii uległo spowolnieniu, na co wpływa znaczny spadek w sektorze nieruchomości.

W tym tygodniu Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył swoją prognozę wzrostu dla Chin na 2023 r. do 5% z 5,2%, utrzymując jednocześnie prognozę globalnego wzrostu na ten rok na poziomie 3%. W ubiegłym roku światowa gospodarka wzrosła o 3,5%.

Chiny mają ogłosić dane dotyczące sprzedaży detalicznej we wrześniu 18 października wraz z danymi dotyczącymi PKB za trzeci kwartał.

W obliczu rosnących napięć ze Stanami Zjednoczonymi i Europą w ciągu ostatnich kilku lat Chiny starały się pobudzić handel z partnerami regionalnymi w Azji Południowo-Wschodniej, a także z krajami uczestniczącymi w Inicjatywie Pasa i Szlaku. Inicjatywa Pasa i Szlaku to inicjatywa kierowana przez Chiny, mająca na celu rozwój infrastruktury regionalnej, takiej jak porty i linie kolejowe.

Według stanu na koniec września Chiny podały, że mają pociągi kursujące do 217 miast w 25 krajach europejskich.

Chińscy urzędnicy podali w tym tygodniu, że towary przewożone tymi liniami kolejowymi stanowiły 8% handlu między Chinami a Unią Europejską w 2022 r., w porównaniu z 1,5% w 2016 r.

Chiny twierdziły również, że import i eksport z krajami partnerskimi Pasa i Szlaku osiągnął 19,1 biliona dolarów w latach 2013–2022, co oznacza średni roczny wzrost handlu o 6,4%.

We wtorek i środę w Pekinie odbędzie się trzecie Forum Pasa i Szlaku. Oczekuje się, że będzie obecny prezydent Rosji Władimir Putin.

READ  Ogłoszono, że wszystkie roszczenia między Jimmym Haslamem a Warrenem Buffettem zostały uregulowane