2 listopada (Reuters) – Firma Apple Inc (AAPL.O) podała w czwartek prognozę sprzedaży na kwartał świąteczny, która była niższa od oczekiwań z Wall Street, urażona słabym popytem na iPady i urządzenia do noszenia, co spowodowało spadek jej akcji o około 3% później -godziny handlu.praca.
Dyrektor generalny Tim Cook upierał się, że nowe modele iPhone’a 15 firmy radzą sobie dobrze w Chinach, próbując rozwiać obawy Wall Street, że Apple traci udział w rynku na rzecz rosnącego Huawei i innych lokalnych dostawców smartfonów. Przychody Apple z Chin spadły ogółem o 2,5% w czwartym kwartale finansowym zakończonym 30 września, chociaż Cook stwierdził, że wzrosły po uwzględnieniu kursów wymiany walut.
Sprzedaż w bieżącym kwartale, który obejmuje święta Bożego Narodzenia i kiedy Apple zazwyczaj osiąga największą sprzedaż nowych modeli iPhone’a, będzie podobna do roku poprzedniego, powiedział analitykom dyrektor finansowy Luca Maestri, dyrektor finansowy Luca Maestri, podczas telekonferencji. Wall Street spodziewała się wzrostu sprzedaży o 4,97% do 122,98 miliardów dolarów.
Akcje Apple, które w tym roku wzrosły dotychczas o 37%, spadły po godzinach o 3,4%, zgodnie z oczekiwaniami.
Maestri powiedział, że Apple spodziewa się wzrostu sprzedaży iPhone’ów w pierwszym kwartale finansowym, chociaż tegoroczna sprzedaż w kwartale świątecznym jest o tydzień mniejsza niż w roku ubiegłym.
„Powiedziałbym, że zaskakujące było przekonanie Tima Cooka co do przyszłych wyników Chin, biorąc pod uwagę wiele potencjalnych wyzwań geopolitycznych, o których wiemy, że istnieją na tym rynku” – powiedział Bob O’Donnell, starszy analityk w TECHnasis Research.
W czwartek Apple ogłosiło, że sprzedaż i zyski w czwartym kwartale fiskalnym przekroczyły oczekiwania z Wall Street, do czego przyczynił się wzrost sprzedaży iPhone’a i wzrost przychodów z usług o 1 miliard dolarów, który zrównoważył duże spadki sprzedaży komputerów Mac i iPadów.
Cook powiedział, że nowe, wysokiej klasy modele telefonów firmy – iPhone 15 Pro i Pro Max – borykają się z ograniczeniami podaży.
Firma z Cupertino w Kalifornii przetrwała globalną recesję w zakresie smartfonów lepiej niż wielu jej konkurentów, ale stoi w obliczu nierównego ożywienia gospodarczego w Chinach, które są kluczowym rynkiem.
„Chociaż uważamy, że inwestorzy powinni odetchnąć z ulgą, że sprzedaż i zyski przekroczyły oczekiwania, korzyść była niewielka i obawialiśmy się słabej sprzedaży z Chin” – powiedział Tom Forte, analityk DA Davidson.
Apple podał, że jego sprzedaż w czwartym kwartale spadła o około 1% do 89,50 miliarda dolarów, ale według danych LSEG przekroczyła szacunki analityków na poziomie 89,28 miliarda dolarów. Zysk netto wzrósł o około 11%. Według LSEG zysk na akcję wynoszący 1,46 dolara przekroczył oczekiwania analityków na poziomie 1,39 dolara na akcję.
Apple musi w tym roku stawić czoła ostrzejszej konkurencji na rynku smartfonów, ponieważ Huawei Technologies Co (HWT.UL) powraca na rynek z nowymi telefonami wyposażonymi w chipy wyprodukowane w Chinach po kilkuletnim wykluczeniu z rynku z powodu ograniczeń handlowych nałożonych przez rząd USA .
Sprzedaż Apple w Chinach spadła do 15,08 miliardów dolarów z 15,47 miliardów dolarów w czwartym kwartale ubiegłego roku. Cook powiedział, że po uwzględnieniu kursów wymiany walut działalność Apple w Chinach rosła z roku na rok, napędzana przychodami ze sprzedaży i usług iPhone’a.
„W Chinach kontynentalnych we wrześniu ustanowiliśmy kwartalny rekord dla iPhone’a” – powiedział Cook agencji Reuters. „Mieliśmy cztery z pięciu najlepiej sprzedających się smartfonów w miejskich Chinach”.
Cook powiedział, że Apple „ciężko pracuje, aby wyprodukować więcej” urządzeń iPhone 15 Pro i Pro Max. „Wierzymy, że jeszcze w tym kwartale osiągniemy równowagę podaży i popytu”.
Na razie iPhone pozostaje największym sprzedawcą Apple. Według danych LSEG sprzedaż w czwartym kwartale wyniosła 43,81 miliarda dolarów, zgodnie z oczekiwaniami analityków.
„Spodziewamy się dalszej poprawy wyników w (pierwszym kwartale finansowym Apple), gdy do tego czasu zostaną rozwiązane problemy z dostawą najlepszych modeli Pro i Pro Max” – powiedziała analityk IDC Nabila Popal. „Popyt we wszystkich regionach nadal wskazuje na preferencję dla większej liczby modeli premium i spodziewamy się większego odsetka” tych modeli w tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym, powiedziała.
Oczekuje się, że w przyszłym roku rynek komputerów osobistych będzie również radził sobie lepiej. Na początku tego tygodnia Apple wprowadziło nowe komputery Mac.
Jednak sprzedaż komputerów Mac spadła o jedną trzecią do 7,61 miliarda dolarów, a sprzedaż iPadów spadła o 10% do 6,44 miliarda dolarów, w porównaniu do oczekiwań na poziomie odpowiednio 8,63 miliarda dolarów i 6,07 miliarda dolarów.
Według danych LSEG sprzedaż w segmencie urządzeń do noszenia Apple, który obejmuje Apple Watch i AirPods, spadła o 3% do 9,32 miliarda dolarów, poniżej szacunków na poziomie 9,43 miliarda dolarów.
Apple od kilku kwartałów boryka się ze spadkiem sprzedaży komputerów Mac i iPadów, a czwarty kwartał kontynuował tę tendencję.
Sprzedaż w sektorze usług Apple, który obejmuje Apple TV+ i który niedawno zawarł umowę ze światową gwiazdą piłki nożnej Lionelem Messim, wzrósł o 16% do 22,31 miliarda dolarów w porównaniu z szacunkami analityków na 21,35 miliarda dolarów.
(Raport: Stephen Nellis w San Francisco i Yuvraj Malik w Bengaluru) Redakcja: Sayantani Ghosh, Peter Henderson, Matthew Lewis i Leslie Adler
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Akcje giganta chipów sztucznej inteligencji Nvidia spadły pomimo rekordowej sprzedaży wynoszącej 30 miliardów dolarów
Stowarzyszenie Graczy NFL pozywa DraftKings na kwotę około 65 milionów dolarów