4 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Tankowiec w Zatoce Omańskiej został przeniesiony przez mężczyzn w mundurach wojskowych podczas rzekomego zajęcia na wodach Bliskiego Wschodu

Tankowiec w Zatoce Omańskiej został przeniesiony przez mężczyzn w mundurach wojskowych podczas rzekomego zajęcia na wodach Bliskiego Wschodu

Aktualności

Tankowiec znajdujący się w centrum kryzysu między Iranem a Stanami Zjednoczonymi zatrzymał w Zatoce Omańskiej „nieupoważnione” osoby w mundurach wojskowych – ostrzegła grupa konsultingowa prowadzona przez armię brytyjską i prywatną firmę ochroniarską. .

Szczegóły dotyczące prawdopodobnie ostatniego zajęcia statku na napiętych szlakach wodnych Bliskiego Wschodu są nadal niejasne.

Jednak podejrzenia natychmiast padły na Iran, ponieważ statek był wcześniej znany jako „Suez Rajan” i był objęty całorocznym sporem, który ostatecznie doprowadził do przejęcia przez Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych na pokładzie 1 miliona baryłek irańskiej ropy naftowej.

Do widocznego zajęcia doszło również po tygodniach ataków wspieranych przez Iran rebeliantów Houthi w Jemenie na statki na Morzu Czerwonym, w tym po największej gradacji dronów i rakiet wystrzelonych późnym wtorkiem.

Zwiększyło to ryzyko ewentualnych ataków odwetowych ze strony sił dowodzonych przez USA patrolujących obecnie kluczową drogę wodną, ​​zwłaszcza po tym, jak Rada Bezpieczeństwa ONZ głosowała w środę za potępieniem Houthi, a urzędnicy amerykańscy i brytyjscy ostrzegli przed potencjalnymi konsekwencjami ataków.

„Nieupoważnione” osoby ubrane w mundury wojskowe weszły na pokład tankowca w Zatoce Omańskiej wczesnym rankiem w czwartek.

Dział ds. handlu morskiego armii brytyjskiej, który przekazuje ostrzeżenia marynarzom na Bliskim Wschodzie, podał, że czwartkowe zatrzymanie rozpoczęło się wcześnie rano na wodach między Omanem a Iranem, w obszarze, przez który przepływają statki wpływające do Cieśniny Omańskiej i wypływające z niej. Ormuz, wąskie ujście Zatoki Perskiej, przez które przepływa jedna piąta handlu ropą.

Grupa kierowana przez armię brytyjską opisała otrzymanie raportu od dyrektora ochrony statku o słyszeniu „niezidentyfikowanych głosów w telefonie” wraz z kapitanem statku.

Powiedziała, że ​​dalsze próby skontaktowania się ze statkiem nie powiodły się i że mężczyźni, którzy weszli na statek, mieli na sobie „czarne mundury wojskowe i czarne maski”.

Do zajęcia doszło kilka tygodni po atakach wspieranych przez Iran rebeliantów Houthi w Jemenie na statki na Morzu Czerwonym. @TankerTrackers / X

Prywatna firma ochroniarska Ambrey podała, że ​​na pokład statku, który według niej był tankowcem St. Nicholas, weszło „sześciu członków personelu wojskowego”. Powiedziała, że ​​wchodząc na górę, mężczyźni zasłonili kamery monitoringu.

READ  Najdłuższa zapałka na Wieży Eiffla podczas meczów została wykreślona z Księgi Rekordów Guinnessa

Tankowiec wyruszył z miasta Basra w Iraku, aby załadować ropę naftową zmierzającą do Aliaga w Turcji dla tureckiej firmy rafineryjnej Tupras.

Dane ze śledzenia satelitarnego przeanalizowane ostatnio przez Associated Press wykazały, że tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla zawrócił i skierował się w stronę portu Bandar Jask w Iranie.

W raporcie napisano, że mężczyźni, którzy weszli na statek, mieli na sobie „czarne mundury wojskowe i czarne maski”.

Statek Św. Mikołaj nosił dawniej nazwę „Szwajcarski Rajan”, kojarzony z greckim towarzystwem żeglugowym Empire Nawigacja.

W oświadczeniu dla Associated Press Empire nawigacji z siedzibą w Atenach przyznała, że ​​utraciła kontakt ze statkiem, którego załoga składa się z 18 Filipińczyków i jednego obywatela Grecji.

Firma nie podała szczegółów.

Tankowiec wypłynął z miasta Basra w Iraku, aby załadować ropę naftową zmierzającą do Aliaga w Turcji. @UANI/X

Uwaga zaczęła skupiać się na Kanale Sueskim-Radźan w lutym 2022 r., kiedy grupa United Against Nuclear Iran stwierdziła, że ​​podejrzewa, że ​​tankowiec przewoził ropę z irańskiej wyspy Kharg, głównego terminalu dystrybucji ropy w Zatoce Perskiej.

Zdjęcia satelitarne i dane dotyczące wysyłek przeanalizowane wówczas przez AP potwierdziły to twierdzenie.

Statek pozostawał przez kilka miesięcy na Morzu Południowochińskim u północno-wschodniego wybrzeża Singapuru, po czym nagle bez wyjaśnienia popłynął do wybrzeża Teksasu.

W sierpniu statek wyładował ładunek na inny tankowiec, który na polecenie Departamentu Sprawiedliwości uwolnił ropę do Houston.

We wrześniu Empire Nawigacja przyznała się do przemytu irańskiej ropy naftowej objętej sankcjami i zgodziła się zapłacić grzywnę w wysokości 2,4 mln dolarów w sprawie dotyczącej tankowca.

Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, która patroluje Bliski Wschód, nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz w sprawie incydentu. Państwowa Agencja Informacyjna Republiki Islamskiej (IRNA), powołując się na zagraniczne doniesienia, poinformowała o wejściu na pokład, ale nie powiedziała nic więcej.

Misja Iranu przy ONZ nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.

Po tym, jak statek „Suez Ragan” udał się do Ameryki, Iran przejął dwa tankowce w pobliżu Cieśniny Ormuz, w tym jeden przewożący ładunek dla głównego amerykańskiego koncernu naftowego Chevron.

READ  Najnowsze wiadomości o wojnie między Rosją a Ukrainą: aktualizacje na żywo

W lipcu naczelny dowódca marynarki wojennej IRGC zagroził podjęciem dalszych działań przeciwko każdemu, kto rozładował szwajcarskiego Rajana, a media państwowe powiązały niedawne konfiskaty z losem ładunku.

Od czasu upadku porozumienia nuklearnego z Iranem na wodach otaczających cieśninę Iran dokonał serii przejęć statków, a także ataków na statki, za które marynarka wojenna obwinia Teheran.

Iran i marynarka wojenna również zaangażowały się w serię napiętych starć na drogach wodnych, chociaż ostatnio uwaga skupiła się na atakach Houthi na statki na Morzu Czerwonym.

Od 2019 roku Stany Zjednoczone i ich sojusznicy przechwytują również dostawy irańskiej ropy.

Doprowadziło to do serii ataków na Bliskim Wschodzie przypisywanych Republice Islamskiej, a także do zajęcia statków przez irańskie siły wojskowe i paramilitarne, co zagraża globalnej żegludze.

Huti twierdzą, że ich ataki mają na celu położenie kresu cierpieniom Palestyńczyków w izraelskiej wojnie z Hamasem w Strefie Gazy.

Jednakże rebelianci coraz częściej obierają za cel statki mające słabe powiązania z Izraelem lub żadne z nich.

Tymczasem dane śledzenia satelitarnego przeanalizowane w czwartek przez Associated Press wykazały, że irański statek towarowy podejrzany o bycie platformą szpiegowską na Morzu Czerwonym opuścił drogę wodną.

Dane wykazały, że Behshad przekroczył cieśninę Bab al-Mandab do Zatoki Adeńskiej.

Behshad jest obecny na Morzu Czerwonym od 2021 r., w pobliżu erytrejskiego archipelagu Dahlak.

Dotarł tam po tym, jak Iran usunął Saviz, kolejną podejrzaną bazę szpiegowską na Morzu Czerwonym, która została zniszczona w wyniku ataku, który analitycy przypisywali Izraelowi w ramach szerszej wojny cieni obejmującej ataki statków w regionie.

Załaduj więcej…




https://nypost.com/2024/01/11/news/tanker-in-gulf-of-oman-boarded-by-men-in-military-uniforms-in-appparent-seizure-in-mideast-waters/ ?utm_source=url_sitebuttons&utm_medium=site%20buttons&utm_campaign=site%20buttons

Skopiuj adres URL udostępniania