5 maja, 2024

MSPStandard

Znajdź wszystkie najnowsze artykuły i oglądaj programy telewizyjne, reportaże i podcasty związane z Polską

Stałe reklamy wprowadzają konsumentów w błąd – mówi polski organ ochrony konsumentów – Osborne Clarke

Stałe reklamy wprowadzają konsumentów w błąd – mówi polski organ ochrony konsumentów – Osborne Clarke

Reklamy nie mogą być emitowane bez ograniczeń czasowych, ponieważ stwarza to błędne wrażenie wśród konsumentów i jest ciemną formą

Sklepy internetowe cieszą się coraz większą popularnością wśród polskich internautów, zwłaszcza jeśli chodzi o kupowanie odzieży i akcesoriów. Szef Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dokładnie monitoruje sposób prowadzenia tych działań i przestrzeganie przez sklepy internetowe przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Niedawno UOKiK oskarżył dwa popularne sklepy internetowe o wprowadzanie konsumentów w błąd. Te sklepy internetowe oferują ograniczone czasowo specjalne korzyści cenowe, aw rzeczywistości produkty są stale dostępne w promocji. Nieustanne reklamy są przynętą marketingową i nie oferują żadnej realnej przewagi kosztowej.

Ograniczona czasowo iluzja promocji

Konsumenci odwiedzając strony ww. sklepów byli informowani, że mogą skorzystać z oferty promocyjnej i poprzez wpisanie specjalnego kodu dokonać zakupu po obniżonej cenie. Kody były dystrybuowane z wiadomościami o specjalnych zniżkach, takich jakSzalona środa„,””Urodzinowy tydzień„,””Noc zakupów” i „EXtra -40% na wszystko z okazji naszych urodzin! Kod: BDAY„.

Komunikaty te wywołują u konsumentów wrażenie, że tylko w tym konkretnym momencie mogą kupić ubranie lub buty po wyjątkowo korzystnej i niskiej cenie, jednocześnie narażeni na manipulację i presję. Po zakończeniu okresu promocyjnego na stronie pojawi się nowy (lub ten sam) kod rabatowy i rozpocznie się kolejna promocja oferująca podobną korzyść.

Uważaj na fałszywe zegary!

Dodatkowo w górnej części witryny często znajduje się licznik czasu, który odlicza czas do zakończenia reklamy. Ponownie podkreślono, że oferta jest ograniczona czasowo. Gdy limit czasu promocji wygasł, resetował się i licznik zaczął odliczać do następnej udawanej oferty specjalnej. Jest to przykład „ciemnych wzorców” lub praktyk, które wykorzystują wiedzę o zachowaniu użytkowników do wpływania na ich decyzje. Nielegalną praktyką rynkową sklepów internetowych jest proponowanie atrakcyjnych podwyżek cen przez ograniczony czas. Stałe reklamy są w rzeczywistości marketingowym sposobem oferowania regularnych cen, które nie oferują rzeczywistych korzyści cenowych, sztucznej presji i wprowadzania kupującego w błąd.

READ  Wzrost sprzedaży detalicznej w Polsce przyspiesza w sierpniu

Liczniki czasu są przedmiotem zainteresowania organów ochrony konsumentów w całej Europie. Sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów wraz z Komisją Europejską przeprowadziła ostatnio „przeszukanie” 399 witryn internetowych sprzedawców detalicznych i procedur internetowych dotyczących fałszywych liczników czasu i kontroli. Stwierdzono, że 42 strony internetowe używały fałszywych minutników z terminami zakupu określonych produktów. UOKiK odniósł się już do problemu na swoich kontach w mediach społecznościowych. Używanie fałszywych zegarów na stronie internetowej jest przykładem ciemnych wzorców, ponieważ manipuluje konsumentami za pomocą technik opartych na presji czasu.

Komentarze Osborne’a Clarka

UOKiK przywiązuje dużą wagę do tego, aby komunikacja między przedsiębiorcami a konsumentami była przejrzysta i nie wprowadzała w żaden sposób w błąd. Proces podejmowania decyzji konsumenckich nie powinien podlegać żadnym naciskom ani działaniom socjotechnicznym.

Oprócz niejasnych formularzy i obowiązków wynikających bezpośrednio z polskich przepisów, UOKiK sprawdza wiele firm z branży odzieżowo-kosmetycznej, aby sprawdzić, czy nie dopuszczają się praktyk greenwashingu w komunikacji handlowej. Może to być związane z przyjęciem przez Komisję Europejską w marcu wniosku dotyczącego dyrektywy w sprawie zielonych oświadczeń w sprawie pozyskiwania i przekazywania przejrzystych oświadczeń środowiskowych, aby zapewnić konsumentom rzetelne, porównywalne i weryfikowalne informacje środowiskowe na temat produktów.

Obecnie konsumentom trudno jest zrozumieć wiele etykiet dotyczących efektywności środowiskowej produktów i firm. Twierdzenia dotyczące ochrony środowiska są często niewiarygodne i mogą wprowadzać konsumentów w błąd, a firmy mogą stwarzać fałszywe wrażenie na temat ich wpływu na środowisko. Środki te wpisują się w tendencję do wzmacniania ochrony konsumentów przez zainteresowane władze.